[Fotytatjuk...]
Szolnoki mesék
És másnap leégett az első busz (80./94 rész)
2022. október 23.
Csető Sándor szolnoki konflistulajdonos a Gorove utcai placcon lépett oda Szabó Lajoshoz, aki szintén személyfuvarozással kereste kenyerét az első világháború után. Bizonyíthatatlan, hogy beszélgetésüknek van-e köze ahhoz a ma már történelminek nevezhető tényhez, miszerint Szolnok első autóbuszát, Vígh Kálmán járművét, néhány hónappal a megjelenése után, ismeretlenek felgyújtották.
- Nekünk végünk Szabó! Eladhatjuk virslinek a gebéinket.
- Hát már miért mond ilyeneket Csető?
- Nem volt elég a háború, aztán a kommün, most meg ezt az autóbuszt küldik a nyakunkra.
- Modern egy szerkezet.
- Talán felült rá?
- Hát hogyne ültem volna fel. A színház megnyitóján is ott voltam, a mozgót is azonnal megnéztem, engem érdekelnek az új dolgok. Meg nem ülhetek a bakon bugris kocsisként, ha valami finom utasnak az új dolgokról akad gusztusa társalogni. Ráadásul a nagyobbik fiam is napokig szekírozott, hogy próbáljuk ki. Megfogadtam az Alpokban, hogy ha egyszer élve hazakeveredek abból a büdös háborúból, tőlem nem tud olyat kérni a gyerek, amit ne teljesítenék. Persze, hogy kipróbáltuk az autóbuszt is. Az asszony, a két gyerek meg én a Szabadság téren felszálltunk és eldöcögtünk vele a Gólya kocsmáig.
- Áruló!
- Ne kiabáljon Csető! Már miért lennék áruló csak azért, mert egy ilyen cirkuszi mutatványra felültem a szabadnapomon?
- Mert ez fogja elvenni a kenyerünket. Meglássa Szabó, még néhány hónap vagy legfeljebb pár év, és nem konflissal fognak járni a szolnokiak sem, hanem autóbusszal.
- Magának elment a maradék kis esze. Jó hogy nem azzal jön, hogy néhány év és a vásári körhinta falovain meg angyalkás hintóin fognak közlekedni a szolnokiak. Hát nem bolond a szolnoki ember. Maga ült már ezen az autóbuszon? Nem. Tudtam. De azért magyaráz róla. Hát tudja meg, épeszű ember csak szórakozásból mászik fel rá. Akinek meg számít a pénz, kétszer biztos, hogy nem költ rá. Először is rettentő lassú. Zsazsával fele, mit fele, harmad annyi idő alatt kiügetek a hídtól az állomásra, mint amennyi ideig ez a bűzölgő fadoboz vánszorog. Márpedig, ha valaki utazik, számít, hogy milyen gyorsan ér célt. Számít vagy nem?
- Számít, számít. No, de ki tudja, pár év múlva milyen buszok lesznek?
- Semmilyenek. Cirkuszi mutatvány lesz ezekből. Hát kinek lenne kedve állva, egymáshoz préselődve, a kanyarokban idegen emberek testéhez simulva, dülöngélve utazni? A budapesti Városliget hullámvasútján nem rázkódik annyira az ember, mint ezen a vacak autóbuszon. Mondtam is az asszonynak már a Baross utca elején, hogy nem bírom, leszállok. Volt is valaki, aki leugrott, és esküszöm a Kalmár vaskereskedés előtt, a főutca közepén hányt. A maga kocsijában szoktak rókázni?
- Volt már rá példa. Igaz, csak átmulatott éjszakák után a Nemzeti nagyszálló meg a Rőtökör között.
- No, látja. Hát ki akarna úgy együtt utazni egy rakás emberrel, hogy lehet, hogy útközben még le is hányják? Vagy az ölébe huppannak. Esetleg leütik a kapaszkodót kereső könyökükkel. Szégyelltem magam, ahogy a legkisebb gyerek feje beszorult két termetes asszonyság méretes fara közé.
- Á, nekem maga hiába beszél. Az automobilokat már a háborúban is használták. A repülőkről meg bombákat hajigáltak ránk a fronton. Meglátja, ezek a motoros társaskocsik se tűnnek el. Elveszik az autómobilok meg ezek a buszok munkánkat, mint a gyárak a kétkezi mesterekét?
- Az automobilok? Amiket csak egy herceg tud megfizetni. Maga bolond. Hát mikor lesz pénze egy szolnoki fuvarosoknak arra, hogy a negyven évig jó szekereiket, meg a tíz évig használható lovaikat automobilokra cseréljék? Hány év alatt térülne az meg?
- Azt olvastam, Párizsban már automobilokkal fuvaroznak?
- Mert maga mindent elhisz, amit az a sok semmirekellő firkász unalmában összeirkál a Kossuth téri redakcióban, miközben életében nem tette be a lábát Párizsba. Fogja már fel, hogy az automobil megfizethetetlen, arról nem is beszélve, hogy az automobilt nem lehet kicsapni a határba legelni, abba benzin kell. Amióta a lovát hajtja, hány automobilt látott Szolnokon?
- Hát, ha összeszámolom, járt egy itt még a háború előtt. Aztán a háborúban már teherautó is felbukkant. A kommün alatt meg jöttek a kapitányok a hatalmas autóikkal.
- És mellettük hány lovaskocsi volt? Rengeteg. Gondolkodjon már!
- Nekem akkor se tetszik ennek a Víghnek az autóbusza. Számoljon utána, hogy ha csak óránként húsz utast elvisz a Szabadság térről az állomásra, netán a közkórházig, akkor az egy nap akár kétszáz utas is lehet! Jól számolok?
- Van benne ráció.
- Hány konflis van a városban?
- Hetvenhat.
- De nem dolgozik mindegyik állandóan. A legjobb napokon is legfeljebb negyvenen lehetünk a placcon. Ami azt jelenti, hogy minden nap öt fuvart vesz el tőlünk ez a bűzölgő, ördögi masina, amiből most még csak egy pöfög Szolnokon. De mi van, ha mindenki olyan szamár, mint maga, és csak egyszer kipróbálja a Vígh buszát, és még dicsekszik is vele, hogy milyen modern ember, mert busszal jár. A Vígh pár hónap múlva simán vesz egy újabbat, meg utána még újabb autóbuszt, és mindegyik bűzölgő fadoboz elveszi tíz konflis munkáját. Maga ért valami máshoz?
- A fene egy meg magát Csető, olyan szépen sütött eddig a nap! Muszáj volt elrontani a kedvemet?
- Nem én rontottam el a maga kedvét, hanem ez a Vígh meg a pöfögő autóbusza. Tessék, itt zörög el mellettünk. Számolja, hányan vannak rajta!
- Hogy a jóisten tegye akárhová, voltak ezen vagy harmincan is!
- Szóval, ért valamihez az ostorcsattogtatáson kívül?
- De hát mit a frászt lehet itt csinálni?
- Addig kell a bajt orvosolni, amíg kicsi. Amíg csak egy busz van a városban, azzal ketten is elbánunk. De, ha már három lesz, meg öt, meg tíz, nekünk meg a gebéinknek harangoznak.
- Felgyújtom azt az átkozott szerkezetet!
- Halkabban Szabó! Halkabban! Nehogy már a szolnoki konflisosok legyenek a fejlődés kerékkötői. Nem kell mindent nagydobra verni. Tudja, hol tartja Vígh esténként az autóbuszát?
- Persze, hogy tudom.
- Estére, mit csinál?
- Azt hiszem, leiszom magam a Rőtökörben.
- Szabó! Az mit old meg? Maga tüzér volt a háborúban, igaz? Ért egy kicsit ahhoz, hogy mi, mitől kaphat lángra.
- Hát, felgyújtottam pár talján állást meg falut, szó se róla, kaptam is pár plecsnit a mellemre a császárért.
- Akkor ma este magáért, meg a többi, szolnoki konflisosért vegye elő ezt a tudományát, és maga meg a családja miatt legyen hős!
- Csak nem arra gondol?
- Egy szót se! Nem beszélni kell, hanem cselekedni. Napszállta után Vígh leállítja az ördögi masináját. A Büge felől simán beosonhatunk a pajtájához. A többi meg maradjon örökre a kettőnk titka. Ha megmentettük a jövőnket, majd koccintunk a Rőtökörben.
- Ez a beszéd Csető! Tudja maga, hogy mitől süt ki a nap az ember szívében.
(Fotó: Fortepan - 29613)
Album
Posta-Varga 100 éve
A száz évvel ezelőtti képeslap Szolnoknak egy olyan részét örökítette meg, amely már a fotózás pillanatában is legalább húsz-harminc éve ilyen városias képet mutatott. Talán nem túlzás azt mondani: ez a város első palotasora.
AKB
Emléktábla
A Tisza-híd Szabadság téri hídfőjénél arra emlékeztet e tábla, hogy olyan 30 évvel ezelőtt még érdemes volt turistainformációt működtetni a Tiszaliget elején, talán a Touring hotelben. Nemcsak azért, mert abban a múlt időben még nem a világhálóról és okoseszközökről tájékozódtak a turisták, hanem mert valóban felbukkantak ilyenek Szolnokon. Azokra az időkre emlékezve, vagy a helyi turizmus felvirágzásában bízva olykor megkoszorúzhatnánk ezt a kint felejtett táblát.
SzoborPark
Húsz éve még állt
A Szentháromság téren, körülbelül a Mária utca torkolatával szemben, nagyjából a mai a Cserkészház bejárata előtt húsz évvel ezelőtt még biztosan állt Kamotsay István különleges alkotása. A talán 1974-ben felállított "rozsdaszobor" az elmúlt két évtizedben tűnt el nyomtalanul.