Még mindig a szandai útról
2019. november 24.
Jól tippeltem. Nagyon sokakat érint és érdekel a szandai út olykor katasztrofális forgalma. A legtöbb hozzászólás azonban továbbmegy. A belvárosi Tisza-híd bővítésének lehetőségét feszegeti.
Az utóbbi fél év legolvasottabb cikke le a blogSzolnokon, a Felénk rovatban megjelent Szandáról közlekedni (http://www.blogszolnok.hu/felenk_szandarol_kozlekedni) című írás. A Facebook-on is viszonylag sokan hozzászóltak, amelyek közül a legérdekesebbeket közöljük szerkesztett formában.
S. Kathy
Nagyon nagyon jó lenne bármiféle megoldás
A. Attila
Jó ötletek!
T. Erika
Csak egy szó: Szanda katasztrofális övezet, reggel és délután is!
Á. István
Az eddigi 53 évemből az első majdnem 30-at a Kertvárosban töltöttem, a teraszunkról pont rálátva a 442-esre. Szüleim a mai napig ott élnek. Állíthatom, hogy két dolog változatlan azóta is: az egyenes szakaszon száguldozók és a rendszeres reggeli és esti dugóban ácsorgó autók. Tartok tőle, hogy ez az elkövetkező 50 évben se fog változni.
S. Anikó
Nem lehet megoldani. A Kertész utca a Holt-Tisza gátja, azt szélesíteni nem lehet. A hidat bővíteni nem lehet. Valami más irányból kellene közelíteni. De honnan?
G. Tibor
A szandai elkerülőről Szalay már a 2011-es közmeghallgatáson beszélt. Gyakorlatilag a Csáklya utcai híd meghosszabbítása lehet a régi Tisza-gát mentén, Szandától Nyugatra.
Sz. Zsolt
Jó ötlet. Megtoldanám néhány szintén "eszement" ötlettel. Most a belvárosi Tisza-híd is szűk forgalmi kapacitású. A két gyalogjárda viszont kihasználatlan, értelmetlen a fenntartása. Viszonylag kis költséggel lehetne a mentetlen felőli járda megszüntetésével három forgalmi sávot kialakítani a hídon. A három sávból lámpával szabályozva kettő szolgálhatná reggeli csúcsidőben a városba, esti csúcsban a városból haladást.
S. Róbert
Ezer éve mondom.
S. Ferenc
A gyalogos forgalom valóban csekély (a belvárosi Tisza-hídon - a szerk.). A korláton kívül konzolon elhelyezett gyalogjárdán lebonyolítható lenne a gyalogos forgalom. Így a teljes hídszerkezet használható lenne a gépjárművek részére.
N. Zoltán
Úgy emlékszem a járdák már nem eredetiek, hanem "bővítmények". Nem valószínű, hogy statikailag alkalmas a célra. Ha így van, nagy kár, mert a váltakozó irányú forgalmi sávokat nagyon sok városban alkalmazzák.
Á. István
Ez biztos, hogy így van. Már sok évvel ezelőtt felmerült ez a gondolat, de emiatt el is vetették. Egyébként, ha lemész a híd alá, látod is hogy nem egy szerkezetűek.
Sz. József
Ettől tartok én is.
R. László
Nem a hídpálya a szűk keresztmetszet, hanem a kereszteződés a városi oldalon, a helikopteres körforgalom feladata, hogy korlátozza az odaérkező forgalmat.
Sz. Zsolt
Mikor a szandai rétre vezető körforgalom épült (a 2000-es évek elején), akkor jeleztem először az akkori városvezetésnek, de nem mozdultak. A "bővített" hídszerkezetekre is számos példa van külföldön (vagy például a bajai Duna hídon). A járda helyére kerülő sávból pedig ki lehet zárni a nagy súlyú teherjárműveket. Ha a hídon végre bármi is történne, érdemes egyúttal kialakítani a tiszaligeti lejárónál egy körforgalmat is. Ne mondják "hozzáértő okosok", hogy kicsi a hely! Nem kell oda turbó körforgalom, egy "jelzésszerű" körforgalom is nagyban segítené a Liget forgalmát, és a hídon is folyamatosabban lehetne haladni.
G. Tibor
A déli P+R parkolót a szandai rétre nem kell megépíteni, hiszen már megvan. Az Auchan, Mediamark, Praktiker mellett, a Family és Obi között, valamint az Aldinál. Több száz parkolóhely van hétköznapokon. Nem elég?
B. Ferenc
Akár szubjektív, akár nem, egyetértek. Egy észrevételem lenne, ha szabad. Az, aki kitalálta azt a kacifántos kerékpárutat, attól elvenném a ?szakmai? papírját. Sokan kalandvágyból is kerékpárral járunk ki Szolnokról Szandára (és vissza). A szerpentinek, alagutak nagyon balesetveszélyesek. Nem beszélve arról, hogy némelyik rész olya meredek, hogy tolni kénytelen az ember a drótszamarat. Még a fiatalabbak is lihegnek ezeken a szakaszokon. Pedig még késő ősszel, télen is szívesebben használunk kerékpárt, mint autót. Volt olyan iskolai időszak, mikor 1 óra 35 perc volt az út befelé. (építkezés nélkül). Egy közlekedés-tervezésben jártas ismerősöm szerint ügyesebben is megoldhatták volna. Talán majd egyszer!
A Szandáról közlekedni cikkhez tennék egy újabb kiegészítést. Aki viszonylag rendszeresen autózik a 442-es főút városi szakaszán, az minden bizonnyal érzékelte, hogy a 4-es felüljáró után, egy hosszabb szakaszon a Holt-Tisza felé megsüllyedt az úttest. Azaz a gát megindult a kertvárosi házak felé. Hasonló, csak egy fokkal előrehaladottabb probléma tapasztalható a régi tiszaligeti buszmegállónál, a belvárosi híd lábánál. Ott is csúszik a gát az ártér felé.
Mindezt csak azért írom le, mert azt gondolom, ezek a problémák idővel egyre nagyobbak lesznek. Javítani pedig csak a ma is katasztrofális áteresztő képességű út felének a lezárásával lehet majd. (Talán. Avagy ezt az olcsóbb megoldást fogják választani.)
Szerintem a Kertváros és a szandai rét közötti gátnak ma már nincs funkciója. És, ahogy a sportreptér után el lehetett bontani, itt is el lehetne. Persze csak azt követően, hogy mondjuk mellette, a szandai rét felőli oldalon megépül egy kétszer kétsávos, nem szintbeli kereszteződésekkel tervezett új nyomvonal. Lehet, hogy ez lenne a legsürgetőbb feladat, mert, ha tovább csúszik a gát, akkor előbb-utóbb Szandáról tényleg megközelíthetetlen lesz a belváros. És nemcsak reggel, de egész nap.
Bajnai Zsolt
szerkesztő