Levéltár

Még mindig a szandai útról

2019. november 24.


Jól tippeltem. Nagyon sokakat érint és érdekel a szandai út olykor katasztrofális forgalma. A legtöbb hozzászólás azonban továbbmegy. A belvárosi Tisza-híd bővítésének lehetőségét feszegeti.

Az utóbbi fél év legolvasottabb cikke le a blogSzolnokon, a Felénk rovatban megjelent Szandáról közlekedni (http://www.blogszolnok.hu/felenk_szandarol_kozlekedni) című írás. A Facebook-on is viszonylag sokan hozzászóltak, amelyek közül a legérdekesebbeket közöljük szerkesztett formában.

 

S. Kathy

Nagyon nagyon jó lenne bármiféle megoldás

 

A. Attila

Jó ötletek!

 

T. Erika

Csak egy szó: Szanda katasztrofális övezet, reggel és délután is!

 

Á. István

Az eddigi 53 évemből az első majdnem 30-at a Kertvárosban töltöttem, a teraszunkról pont rálátva a 442-esre. Szüleim a mai napig ott élnek. Állíthatom, hogy két dolog változatlan azóta is: az egyenes szakaszon száguldozók és a rendszeres reggeli és esti dugóban ácsorgó autók. Tartok tőle, hogy ez az elkövetkező 50 évben se fog változni.

 

S. Anikó

Nem lehet megoldani. A Kertész utca a Holt-Tisza gátja, azt szélesíteni nem lehet. A hidat bővíteni nem lehet. Valami más irányból kellene közelíteni. De honnan?

 

G. Tibor

A szandai elkerülőről Szalay már a 2011-es közmeghallgatáson beszélt. Gyakorlatilag a Csáklya utcai híd meghosszabbítása lehet a régi Tisza-gát mentén, Szandától Nyugatra.

 

Sz. Zsolt

Jó ötlet. Megtoldanám néhány szintén "eszement" ötlettel. Most a belvárosi Tisza-híd is szűk forgalmi kapacitású. A két gyalogjárda viszont kihasználatlan, értelmetlen a fenntartása. Viszonylag kis költséggel lehetne a mentetlen felőli járda megszüntetésével három forgalmi sávot kialakítani a hídon. A három sávból lámpával szabályozva kettő szolgálhatná reggeli csúcsidőben a városba, esti csúcsban a városból haladást.

 

S. Róbert

Ezer éve mondom.

 

S. Ferenc

A gyalogos forgalom valóban csekély (a belvárosi Tisza-hídon - a szerk.). A korláton kívül konzolon elhelyezett gyalogjárdán lebonyolítható lenne a gyalogos forgalom. Így a teljes hídszerkezet használható lenne a gépjárművek részére.

 

N. Zoltán

Úgy emlékszem a járdák már nem eredetiek, hanem "bővítmények". Nem valószínű, hogy statikailag alkalmas a célra. Ha így van, nagy kár, mert a váltakozó irányú forgalmi sávokat nagyon sok városban alkalmazzák.

 

Á. István

Ez biztos, hogy így van. Már sok évvel ezelőtt felmerült ez a gondolat, de emiatt el is vetették. Egyébként, ha lemész a híd alá, látod is hogy nem egy szerkezetűek.

 

Sz. József

Ettől tartok én is.

 

R. László

Nem a hídpálya a szűk keresztmetszet, hanem a kereszteződés a városi oldalon, a helikopteres körforgalom feladata, hogy korlátozza az odaérkező forgalmat.

 

Sz. Zsolt

Mikor a szandai rétre vezető körforgalom épült (a 2000-es évek elején), akkor jeleztem először az akkori városvezetésnek, de nem mozdultak. A "bővített" hídszerkezetekre is számos példa van külföldön (vagy például a bajai Duna hídon). A járda helyére kerülő sávból pedig ki lehet zárni a nagy súlyú teherjárműveket. Ha a hídon végre bármi is történne, érdemes egyúttal kialakítani a tiszaligeti lejárónál egy körforgalmat is. Ne mondják "hozzáértő okosok", hogy kicsi a hely! Nem kell oda turbó körforgalom, egy "jelzésszerű" körforgalom is nagyban segítené a Liget forgalmát, és a hídon is folyamatosabban lehetne haladni.

 

G. Tibor

A déli P+R parkolót a szandai rétre nem kell megépíteni, hiszen már megvan. Az Auchan, Mediamark, Praktiker mellett, a Family és Obi között, valamint az Aldinál. Több száz parkolóhely van hétköznapokon. Nem elég?

 

B. Ferenc

Akár szubjektív, akár nem, egyetértek. Egy észrevételem lenne, ha szabad. Az, aki kitalálta azt a kacifántos kerékpárutat, attól elvenném a ?szakmai? papírját. Sokan kalandvágyból is kerékpárral járunk ki Szolnokról Szandára (és vissza). A szerpentinek, alagutak nagyon balesetveszélyesek. Nem beszélve arról, hogy némelyik rész olya meredek, hogy tolni kénytelen az ember a drótszamarat. Még a fiatalabbak is lihegnek ezeken a szakaszokon. Pedig még késő ősszel, télen is szívesebben használunk kerékpárt, mint autót. Volt olyan iskolai időszak, mikor 1 óra 35 perc volt az út befelé. (építkezés nélkül). Egy közlekedés-tervezésben jártas ismerősöm szerint ügyesebben is megoldhatták volna. Talán majd egyszer!

A Szandáról közlekedni cikkhez tennék egy újabb kiegészítést. Aki viszonylag rendszeresen autózik a 442-es főút városi szakaszán, az minden bizonnyal érzékelte, hogy a 4-es felüljáró után, egy hosszabb szakaszon a Holt-Tisza felé megsüllyedt az úttest. Azaz a gát megindult a kertvárosi házak felé. Hasonló, csak egy fokkal előrehaladottabb probléma tapasztalható a régi tiszaligeti buszmegállónál, a belvárosi híd lábánál. Ott is csúszik a gát az ártér felé.

Mindezt csak azért írom le, mert azt gondolom, ezek a problémák idővel egyre nagyobbak lesznek. Javítani pedig csak a ma is katasztrofális áteresztő képességű út felének a lezárásával lehet majd. (Talán. Avagy ezt az olcsóbb megoldást fogják választani.)

Szerintem a Kertváros és a szandai rét közötti gátnak ma már nincs funkciója. És, ahogy a sportreptér után el lehetett bontani, itt is el lehetne. Persze csak azt követően, hogy mondjuk mellette, a szandai rét felőli oldalon megépül egy kétszer kétsávos, nem szintbeli kereszteződésekkel tervezett új nyomvonal. Lehet, hogy ez lenne a legsürgetőbb feladat, mert, ha tovább csúszik a gát, akkor előbb-utóbb Szandáról tényleg megközelíthetetlen lesz a belváros. És nemcsak reggel, de egész nap.

 

Bajnai Zsolt

szerkesztő

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Reklámfotó
Még át sem adták a képen látható házakat, talán még Várkonyiról el sem nevezték azt a teret, de képeslap már hirdette a fejlődő város, vagy a rendszer dicsőségét. Úgy négy évtizeddel ezelőtt.

Az Album további képei
 
hirdetés BlogSzolnok ANNO - Meg nem valósult álmok

AKB

Hova visz?
Hova visz egy olyan aluljáró, amiben úgy tűnik, évek óta nem járt takarító, ami érezhetően inkább mellékhelyiség mintsem közlekedést segítő építmény, amire tényleg igaz, hogy "sz*-nak, bajnak nincs gazdája"? De ettől még Szolnokon van. Elvileg a Tiszaligetbe visz vagy onnan a belvárosi Tisza-hídra. A miénk. De mégis kié? Nem lehetne, hogy neki is fájjon egy kicsit? Mert hová visz egy ilyen elhanyagolt aluljáró? A jövőbe?

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Szomorú (?) Krisztus
Szomorú, búsuló, merengő, bánkódó, ülő? Valószínűleg ez az a szobrunk, aminek több neve van, mint amennyi tényszerű adatot ismerünk a születéséről. Az biztos, hogy nem a legöregebb köztéri alkotásunk, ugyanakkor a legrégebb óta ugyanazon a helyen álló.

A Szoborpark további képei