Felénk
Szandáról közlekedni
2019. november 19.
Azt hiszem, az elkövetkező évek egyik szolnoki kulcskérdése lesz a Szandaszőlős felőli közlekedési anomáliák megoldása, hiszen olykor már napközben is nagyvárosokat megszégyenítő a dugó a 442-es út városi szakaszán. Az "eszement ötletek" sorozatomban lenne pár felvetésem.
Rögzítsük először a szubjektív tapasztalatokon nyugvó alaphelyzetet. Szolnok legnagyobb kertvárosias övezetéből, Szandaszőlősről - illetve a város vonzáskörzetének számító Rákóczifalváról, Rákócziújfaluról, Martfűről meg távolabbról - reggelente iszonyatosan nehéz bejutni a városba. Az egysávos 442-es főút városi szakaszán olykor a normális menetidő - 50km/h-val számolva 6-10 perc - többszörösére van szüksége annak, aki reggel 7-8 óra körül tart a belvárosi Tisza-híd felé. Nem jobb a helyzet délutánonként, munkaidő után sem, csak akkor a dugó iránya változik. Jelentősen lelassítva és összekuszálva a belváros forgalmát. De nekem volt már "szerencsém" hétköznap 13 óra körül ugyanannyi idő alatt megtenni a 4-es fölötti felüljáró és a szolnoki vasútállomás közötti utat, mint amennyi idő az IC-nek kell Ceglédtől.
Talán nem vagyok egyedül, ha mindezek alapján azt gondolom: baj van, amit orvosolni kellene. Nemcsak azért, mert előbb-utóbb a szandai ingatlanárakon lehet majd érezni a nehézkes közlekedést, de a belváros megmentése miatt is. Ugyanis mindaz, ami a 442-es út szolnoki szakaszán történik, az nemcsak a szandaiak problémája.
Szeretném leszögezni, hogy a 4-es főút északi elkerülőjének a megépülése - az Abony és Fegyvernek közötti szakasz - nem fogja megoldani ezt a problémát. Azért, mert az egyszer már leállított, és talán most újra kezdődő beruházás nem a 442-es utat fogja tehermentesíteni. Még akkor sem, ha az észak felől, a 32-es főúton érkező kamionok esetleg használni fogják egy darabig, hogy aztán Holt-Tiszai csomópontnál visszatérjenek a Szandán átvágó főútra. Hiszen a Szandát és Rákóczifalvát elkerülő út építéséről ebben a projektben sincs szó.
Ugyancsak rögzíteném, hogy a még mindig csak választási kampányígéret szintjén létező második belvárosi Tisza-híd is csak akkor jelenthet gyógyírt a bajra, ha az átadása egybeesik a 442-es út városi szakaszához kapcsolódó közlekedés, ugyancsak komoly beruházásokat (például nem szintbeli felüljárókat) igénylő átszervezésével. Bár a szandai dugót ez is csak mérsékelni fogja, de nem megoldani.
Szolnok szempontjából tehát az lenne a legfontosabb, ha a Csáklya utcai híd a 442-es főút várost elkerülő szakaszának a kiépítésével párosulna. Aminek belátható időn belül nagyon kicsi az esélye. Pedig Szolnok szempontjából ez a két projekt ezerszer fontosabb, mint 4-es északi elkerülője. (Amit a 4-es jelenlegi nyomvonalának kétszer kétsávosítása, és az országon belüli forgalomszervezés olcsóbban megoldhatott volna.)
Mit tehetünk?
Ugyancsak szubjektív tapasztalataim alapján szívesen mondanám, hogy a dugókban egy-két főt szállító autókból át kellene szokni a bringára és a közösségi közlekedésre. Amit persze némi ösztönzés is segíthetne. Például, ha az egy-két embert szállító autók reggel kilencig nem, vagy csak jelentős büntetés ellenében közlekedhetnek a térségben (van rá külföldi példa). Viszont minden tiszántúli, szolnoki autótulajdonos és családtagja ingyen használhatná a rendkívül sűrűn közlekedő, Szanda kisebb utcáit is érintő - vagy onnan ráhordó - buszokat. A Szolnokon kívülről érkezőket pedig a város határában, például a reptér környékén kialakított hatalmas P+R parkolók várhatnák. Amilyen egyébként régóta lehetne a Szandai réten, az áruházak környékén is.
Mindez azonban nem fog egyhamar megvalósulni, mert kvázi szokássá kellene tenni a közösségi közlekedést. Ami idő.
Az pedig nekünk egyre kevesebb van.
Így marad egy kis közlekedés-átszervezés. Például azzal, hogy reggel és délután speciális szabályok lépnek életbe a helikopteres körforgalomnál.
Mondjuk a belváros felől érkezve, a helikopter alatt nem lehet balra tartani a régi 4-es nyomvonalára, azaz a körforgalomba akadályozni a Szanda felől érkezőket. Hanem csak az új 4-esen lehet Szajol felé haladni, illetve a Kertvárost kerülőn elérni. (Talán az is segítene - csak ez is pénz és idő -, ha egy új lehajtó létesülne a Holt-Tiszán átívelő híd Szajol felöli oldalán.)
De továbbmegyek! Én a Szajol felől a helikopterhez érkezőknek tiltanám, hogy ott akár az áruházak, akár Szanda felé menjenek - azaz a belváros és Szanda felől érkezők útját keresztezzék -, mert mindkét úti cél elérhető a 4-es felől is. Aki pedig Szajol felől a belváros irányába akar menni, azt leterelném az ártéri útra, hogy eszébe se jusson egyenesen vagy balra tartani, és kicsit távolabb helyezzem a szandaiakkal való találkozást. A Kertváros esetében is csak a Holt-Tisza mellett engedném meg a be- és kihajtást, így a Szandai réttel szembeni felhajtó nem akadályozná a Szanda felőli folyamatos forgalmat.
Mindez azt eredményezné, hogy a Szandáról a belvárosba és az ellenkező irányba tartók lényegében a sportreptér és a belvárosi híd között nem találkoznának keresztirányú forgalommal. Mondjuk reggel 6 és 9 illetve délután 15-18 óra között. (Mindennek a kialakítása néhány lámpa, és sorompó kérdése.)
Mivel belátható időn belül sem a Csáklya utcai híd, sem a 442-es elkerülő nem fog megépülni, viszont a 4-es főút forgalmának egy része az új, északi elkerülőre terelődhet, a mostani 4-est használhatnánk a fentiek szerint Szolnok tehermentesítése érdekében. Legalábbis szerintem ez egy vitát vagy egy próbát megérne. Hogy valamit tegyünk már a mindenki életét megkeserítő dugók ellen.
Album
Átpakolt szobor
Ez a képeslappá lett fotó a szolnoki Tisza István téren készült. Az egykori miniszterelnökről elnevezett teret ma már nem érdemes keresni a térképen. És ugye az is köztudott, hogy ahol ma ezt a szobrot találjuk, az nem az első felállításának a helye.
AKB
A parkolás minden előtt
Ausztriában így szokás. Vagy, akinek ilyen autója van, annak így kell, szabad, lehet. De hagyjuk meg annak a lehetőségét is, hogy a kiállított autókat parkoló autóknak nézte a Helyi Termékek Vására idején a sofőr. Persze az sem kizárt, hogy terméket hozott. Vasárnap délelőtt, amikor nem gond Szolnokon parkolni. Igaz, lehet is bárhogyan, mert rendőr nem járt arra. Nincs itt semmi látnivaló! A haza meg a parkolás osztrák rendszámmal is minden előtt.
SzoborPark
Kép a pártbizottság falán
A mai Baross út és Boldog Sándor István körút sarkán álló hatemeletes irodaház közel negyedszázadon keresztül az állampárt és csatolt intézményeinek - például munkásőrség - a helyi székháza volt. A Centrum felé egy tanácsteremmel, amink az egyik falát hatalmas falikép díszítette.