Felénk

Hatosok helyett bringával

2021. április 07.

Akinek nincs arra konkrét dolga, annak legfeljebb egy jó "túra" a belvárosból eltekerni a Vízpart körút végéig, és ott visszafordulni, ahol a 6Y-os meg olykor a 6-os busz is teszi. Nem mondom, hogy oda-vissza 8-8 kilométer, hiszen odafelé az Evezős csárda, vissza meg a 4-es főút felé jöttem.

A Holt-Tisza túloldalán valamikor a hatvanas évek végén kezdhették a hobbikat osztani. Legalábbis erre utal, hogy az Evezős csárda meg a vízi sporttelep után lévő női nevű utcák elkeresztelésére 1971-ben került sor, a Vízpart körút pedig csak 1975-ben kapott nevet. A női utcanevekben lévő hobbik a nyolcvanas évek közepéig nagyjából addig tartottak, ahol most a 4-es főút átvág a Holt-Tiszán. A szandai Kertész utcával szembeni területeken - az addigi szántóföldön - pedig csak a nyolcvanas évek második felében jelentek meg a villanypóznák, azaz kezdték kimérni a telkeket. Ha nem tévedek, Szolnokon az volt az utolsó "szocialista hobbiosztás", bár a Vízpart körút 4-esen túli szakasza és a Holt-Tisza között egy második ütemben - mondjuk azt, hogy a repülőtér felé eső végén - még később is alakítottak ki telkeket. Pontos információim nincsenek, de emlékeim szerint már a kilencvenes évek első felében megjelentek ezen a területen az első állandó lakók, mára pedig egyértelműen Szolnok egyik kertvárosias része lett ez a terület.

Ahová ma már - ez nem volt mindig így - kerékpárúton is el lehet jutni. Pontosabban kijelölt, ám a legtöbb helyen komoly figyelmet követelő, a közút két szélére felfestett bicikliúton tekerhetünk.

Odafelé a "helikopteres" körforgalomnál a Szajol felé vezető irányt választottam, és a Holt-Tiszáig a gáton kiépített, egészen jó minőségű kerékpárúton tekertem. Bringás szemmel ennek az útnak két szépséghibája van: előszeretettel használják motorosok és gyalogosok - ami teljesen érthető -, így nem árt az óvatosság. Elvileg a Kertváros felé is le lehet innen térni, bár ha a Holt-Tisza part előtt akarjuk ezt megtenni, akkor kell hozzá némi erő és ügyesség, hiszen a gátról levezető lépcsőkre szerelt keréksíneken tolhatók le és fel a gépek a Gagarin és az Árnyas utcáknál.

A régi négyest a Vízpart körúti torkolatnál, az Evezős csárda előtti legendás parkolónál - egykori nagybani és autópiac, kamionparkoló és "türelmi zóna" - jól kiépített zebránál kereszteztem, ami után azonnal következik az a bizonyos hely specifikus bringaút. Az autóút két szélére festették fel a kétirányú bringautat, ami maximum gesztus értékkel bír, hiszen az erre tekerők egyébként is a padkára húzódva tekernének. A kialakítás oka azonban meglehetősen prózai: itt máshol nem férne el a kerékpáros sáv. Ennek hiányában pedig kimaradna egy szakasz a gáton futó és a Halsütő úttól már valóban önálló nyomvonal között. Igaz, a Halsütő és a Vénusz út közötti szakaszról azért érdemes tudni, hogy járdaként is funkcionál, sőt a női utcanevek is sűrűn keresztezik, viszont legalább jó minőségű és széles. Sőt, vírusidőszakon kívül legalább két vendéglátóhelyi is szegélyezi, ha valaki megszomjazna egy ekkora távon. És játszótér is található a szakaszon, ha meg valakinek arra lenne igénye.

Sajnos nincsenek nyolcvanas évek végéről származó konkrét emlékeim erről a környékről, de feltételezem, hogy a 4-es elkerülő építése előtt a Vízpart körút nyíl egyenesen folytatódott az új osztású telkek irányába. Akkor azonban a Jolán utcánál egy hurok került az útba, így a Holt-Tisza partján, a híd alatt átbújva juthatunk át a nyílegyenes körút második szakaszára. A Jolán utcán még egy rövid szakaszon különálló kerékpárúton, hogy aztán a 6-os buszok utolsó fordulójáig az aszfaltút két oldalán, a szaggatott vonal és a padka között - tehát autók által is használható részen - tekerhessünk. Az elkerülő melletti szűk részen még érthető ez a megoldás, a sokáig a szántóföld mellett futó szakasznál viszont nem. Lenne helye a normális bringaútnak, bár a kihasználtsága miatt nem biztos, hogy megérné megépíteni. Azt mindenesetre fontos tudni, hogy főleg a buszmegálló közelében azért vannak hullámok és folytonossági hiányok az aszfaltban, tehát érdemes óvatosan tekerni.

Visszafelé nem ugyanezen az úton jöttem. A Holt-Tisza híd alatt átbújva, ahogy véget ér az út szélére festett bringaút, jobbra van egy leágazás, ami a 4-es főút mellett futó kerékpárúthoz vezet. Egy hosszú, de kényelmesen teljesíthető rámpán lehet feltekerni a hídra, aminek a közepén akkor is érdemes megállni egy pillanatra, ha közben iszonyat forgalom zúg el mellettünk. Merthogy elég jól néz ki a holtág meg a két partja. A híd túl oldalán aztán Szolnok legnagyobb kerékpáros csomópontjában Tószeg, Szanda vagy a belváros felé is indulhatunk. Vagy, ha észrevesszük, és a híd után rögtön jobbra fordulunk, és szabálytalanul egy szűk járdán tekerünk, akkor a Kertvárosi Szellő utcán is visszabringázhatunk a "helikopteres" körforgalomig, igaz, nem kerékpárúton, hanem csak az utcán.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

A szocialista nagyváros
Az ehhez a képeslaphoz használt fotó 1975 és 1984 között bármikor készülhetett. A növények méretei alapján azonban inkább a hetvenes évek közepére, második felére tippelném a fotózás pillanatát. Amikor sorra jelentek meg felvételek - képeslapokon is - Szolnokról, mint fejlődő, szocialista nagyvárosról.

Az Album további képei
 

AKB

Szeméttároló oszlop
Tény, hogy így legalább nem fújja szét a szél a szemetet. Az is elvitathatatlan, hogy aki a villanyoszlop nyílásába betömte az üres PET palackokat meg a kukorica konzerv dobozát, annak legalább eszébe jutott: valamit kezdeni kellene a hobbija során keletkezett szeméttel. De, ha már a vízparttól az útig elvitte, nem lehetett volna egy kukáig vagy hazáig? A villanyoszlopokat ritkán ürítik a kukások. Mi lesz ezzel a szeméttel? Már más gondja.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Centrum-sarok tűz tábla
Senkit sem szeretnék megbántani, de úgy érzem, a történelmi hűség kedvéért néhány gondolattal fontos kiegészíteni azt az emléktáblát, amit tisztelendő módon, április 11-én helyezett ki az Árkádra a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság.

A Szoborpark további képei