Felénk

OSZT-om

2025. június 17.

Egy hét Kánaán, színházrajongók ünnepe, helybe jött csodák. Elfogult színházrajongóként így tudom jellemezi az elmúlt hetemet, amikor 14 különböző produkciót nézhettem meg itt, Szolnokon. Lesz majd hivatalos díjátadó meg szakmai értékelés, ezt itt az én szubjektív díjkiosztóm.

A 33 év után ismét Szolnokon megrendezett Országos Színházi Találkozóra (OSZT) bejutott előadásokkal szemben kicsit igazságtalan, hogy a színházrajongó egymáshoz hasonlítgatja őket, hiszen, ha nem így együtt, egy hét alatt, nagy dózisban látja őket, akkor valószínű, mindtől elájul. De hát nem a színházrajongó tehet arról, hogy hirtelen kinyílt előtte a magyar színjátszás Kánaánja, ahol tényleg jobbnál jobb előadások között, nem válogatott, hanem rohangált, hiszen egyiket sem lehetett kihagyni. A magam részéről nagyon hálás vagyok az ötletgazdáknak, a megvalósítóknak, a válogatóknak és a Szolnokra utazó társulatoknak, hogy ezeket az előadásokat ilyen egyszerűen és kényelmesen láthattam, itt. Életre szóló élményeket szereztem. Még akkor is, ha közben vérzett a szívem az off program előadásaiért és a különböző szakmai programokért, amikre fizikai képtelenség volt a versenyprogram mellett eljutni.

 

A legfontosabbak

Számomra a legfontosabb előadások azok voltak, amelyek napjaink problémáira, kortárs megközelítésben reagáltak, és nem valami régi darab átirataként, a sorok között beszélve akartak fontos ügyekre reflektálni. Az Orlai és a Füge Produkciók Mély levegő című monodrámája Pálos Hanna előadásában, rendezésében, színpadra alkalmazásában - Csizmás András nagybőgő-játékával - úgy beszélt a családon belüli erőszakról, az ebből való kiútkeresésről, hogy minden érintett szempontjait próbálta vizsgálni, nem akart senki felett pálcát törni, és nem tragédiával végződött. Legalább ennyire erős volt a dunaújvárosi Bartók Béla Kamaraszínház A fiú című drámája, a Szolnokon is sokszor dolgozó Dicső Dániel rendezésében, ami után szerintem joggal mondta egy ifjú hölgy, hogy ilyeneket lenne fontos játszani a poros klasszikusok helyett, amit a "szakma" egy részének nem is sikerült megemésztenie. Mind a két előadás olyan, amiket sokági kellene játszani és tájoltatni, mert több értelme lenne, mint a mindenféle celebhakni monológoknak.

Ugyancsak ebben a kategóriába díjaznám a szemle egyértelmű közönségsikerét, a budaörsi Latinovits Zoltán Színház Az igazság gyertyái című, Székely Csaba által írt és Alföld Róbert rendezte drámáját, ami miközben Erdélyben és a második világháború idején játszódott, szívszorítóan mutatta, miként szivárog le a hétköznapokba a hatalom és kiszolgálóik által gerjesztett gyűlölet. Nem ötszáz embernek, egész Szolnoknak látnia kellett volna, hogy tanuljon a nyolcvan évvel ezelőtti történésekből, és ne dőljön be napjaink uszítóinak, akik nem is értem, miként dekódolták ezt a történetet. Tanulmányútnak tekintették? Vagy rémségesen szégyellték magukat, hogy ismétlik a történetet, és annyi sütnivalójuk sincs, mint a Hartai Petra által megformált Kovács Sárának?

 

A legkülönlegesebbek

Számomra ismét bebizonyosodott, hogy a határon inneni és túli kőszínházakban nem ugyanazt a színházi nyelvet beszélik, miként az is, hogy a marosvásárhelyiek, a kolozsváriak és az újvidékiek előadásait Magyarországon nem lehetne létrehozni. És nem csak a hosszúságuk, a nyelvezetük, de talán a születésük módszere, az előadás közben is tetten érhető valódi társulati lét, és teljesen más színházi gondolkodásmód miatt sem. Így szerintem nem is igazságos a Ház a blokkok között, a Janovics és az 1981 című előadásokat a határon innen született produkciókkal egy kalap alá venni. Ugyanakkor nézni kell őket és beszélni róluk, mert valami elképesztően különleges és fantasztikus produkciók.

Rám a legnagyobb hatással a marosvásárhelyiek Ház a blokkok között drámája volt, ami elvileg 1983-ban játszódott, de napjainktól a Monarchia fénykoráig nyargalt végig Kelet-Európa múltján egy asszony, két lánya és ismerőseik személyes történetein keresztül. Nagyon meglepődnék, ha az egyik legjobb főszereplő díját nem a Both Karolát alakító László Csabának ítélnék, akár férfi, akár női kategóriában.

Le kell borulnom Ifj. Vidnyánszky Attila Janovicsa előtt is, ami nekem a Trianon-traumának egy olyan speciális olvasatát adta, amivel még nem találkoztam. Miközben a vásárhelyi társulat ismét a színjátszás határait feszegette. És tényleg rosszul érezem majd magam, ha a legjobb epizodistának járó díjat nem Bíró József, a Méry bácsit, a házi tűzoltót megformálója kapja azokért a pillanatokért, amikor behozta a saját tulajdonában lévő, 1918. október 1-jén készült, a kolozsvári magyar színház feloszlatott társulatáról készült, eredeti csoportképet.

 

A legszerethetőbbek

Ebbe a kategóriába a színészeket sorolom. Akik között nagyon sok olyan, vidéken játszó, a nagyközönség számára ismeretlen művész volt, akik, ha nem ott és nem ilyen körülmények között dolgoznának, nemcsak ismert magyar színészek, de akár világsztárok is lehetnének. Aki látta a debreceni Csokonai Színház A bábjátékos című darabját a Színműhelyben, az talán egyetért velem, hogy Kiss Gergely Máté, Elise Paris Turco, Újhelyi Kinga és Mercs János valami elképesztő alakítást nyújtanak ebben a témájában, és Balázs Zoltánnak köszönhetően rendezésében is különleges előadásban. De ugyanezt éreztem a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház Yerma előadása közben is, amiben Szabó Nikolett, Törő Gergely Zsolt, Pregitzer Fruzsina, illetve a három fiatal nőt megformáló Ary Patricia, Jenei Judit és Nyári Dia nyújtottak különlegeset.

Félek, hogy nem közülük kerülnek majd ki a hivatalosan díjazott színészek, amit csak azért tudok megérteni, mert a Stúdió K Stuart Máriáját is ide kell sorolnom, és én magam is nehezen tudnám eldönteni, hogy a fentebb felsoroltak mellett Nagypál Gábor, Kaszás Gergő, Fodor Tamás vagy Samudovszky Adrian kezébe adják-e az elismeréseket. Hozzátéve, hogy Nagypál Gábornak Az igazság gyertyái tanítója miatt is meg kellene kapnia, Fodor Tamásnak pedig, mint egykori szolnoki színész-rendezőnek, és az OSZT legidősebb szereplőjének - ami itt érdem - is elismerést kellene átnyújtani.

 

Csalódások és rendkívül minek

Nem szeretném szépíteni a dolgot, főleg, hogy személyes beszélgetésekben is el fogom mondani, hogy voltak olyan előadások, amelyeknek sok értéke volt - például a színészi játék vagy a díszlet -, de összességében csalódást okoztak. A miskolciak Ivanovja és a győriek Szentivánéji álma egyértelműen ilyen volt, holott mindkettőnek tudtam örülni a klasszikus történetek elmeséléséért, sőt valahol megértő is tudok velük lenni: ilyen is kell, és vidéki színházi létükhöz képest még a "csodálatos" szó is kicsúszna a számon.

Főleg, ha a "rendkívül minek" kategóriába sorolható előadásokra gondolok, amelyek szerintem túlgondolt, túlmisztifikált, de alapvetően legfeljebb a rendezők fejében jónak minősülő előadások lettek. Csak nézőként, nem felkent szakemberként mondom, hogy nekem a Bérczes László rendezte Őszi álom ugyanúgy sok sebből vérzett, mint a Szikszai Rémusz által színpadra állított Oidipusz. De hát nem vagyunk egyformák. Két néző nem ugyanazt látja a színpadon. És lehet, hogy azzal sincs nagy baj, ha a rendező fejében vetített történet nem jelenik meg az én fejemben. Legfeljebb vitatkozhatunk arról, hogy a hiba kinek a készülékében van.

 

Közönségdíj

Ezúttal ezt tényleg azoknak szeretném átnyújtani, akik nem szakami vagy munkaköri kötelességből, hanem valódi színházrajongóként ülték végig a szolnoki OSZT mindegyik vagy nagyon sok előadását. Volt például Székesfehérvárról egy hölgy társaság, akik az OSZT miatt majdnem egy hetet töltöttek Szolnokon, ha jól sejtem, a 14 előadásból legalább 10-et megnéztek. És igazuk volt. Mert ilyen élményt sehol máshol nem kaphattak volna az elmúlt héten, csak Szolnokon. A Közönségdíj az övék, de jövőre én is versenybe szállok érte.

(A fotók a Szigligeti Színház FB oldaláról valók)

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Tévedések átírása
Nemrégiben került fel a nagyszerű Fortepan.hu-ra Hunyady József néhány szolnoki felvétele, ami alapjaiban írhat át néhány dolgot a Pártház és a Ságvári körút építésével kapcsolatban. Kaposvári Gyulát idézve, azt a pillanatot látjuk, amikor ?szétnyílik a függöny? a város, akkor már másfél évtizede készülő körútjának a végén.

Az Album további képei
 

AKB

MÁV álláspont
A szolnoki vasútállomás 1-es vágánya mellett lévő táblára festett felszólítást tekinthetjük a Magyar Államvasutak hivatalos álláspontjának vagy új szlogenjének. Mert ugye az elég valószínűtlen, hogy az elmúlt 4 hónapban nem járt arra vasutas, vasúti vezető, és nem tudott volna intézkedni a mocsok eltüntetéséről. Szolnokra is szégyen, hogy a város egyik kapujában így hirdetik az állami vállalat immár hivatalosnak tekinthető álláspontját.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Déryné hol vagy?
Nem tudtam, hogy Déryné Széppataki Rózának Szolnokon is volt szobra. Legalább hatvan éve veszett nyoma. Horthy Szabolcs egykori főispán megyeházán lévő emléktábláját 78 éve verhették le. A Verseghy park egykori harmadik amforája pedig az Eötvös téren tűnt fel utoljára.

A Szoborpark további képei