Felénk

TVSZ (2.): 5000-től 5020-ig

2017. december 18.

Azt mindenki tudja, hogy Szolnok postai irányítószáma 5000. Az érintettek azzal is tisztában lehetnek, hogy a szandaszőlősiek leveleire az 5008 kerül. De van-e még más irányítószám Szolnokon? És hány ember kell ahhoz, hogy a város levelei célba érjenek?

(Évzáró ismétlés: Ez az írás 2017. szeptember 6-án jelent meg először.)

Talán mondani se kell, hogy már a Római Birodalomban is működött valamiféle postaszolgálat, hiszen az örök város és a provinciák között tartani kellett a kapcsolatot. Aztán a középkor beköszöntével, néhány száz évre eltűntek az ilyen hálózatok, hogy aztán Magyarországon már Szent László és Könyves Kálmán is törvényekben próbálja szavatolni az üzenetek biztonságos célba érését. Mátyás idején pedig kocsikra alapozott királyiposta-hálózat működött, ami fegyveres őrizet mellett szállított leveleket, csomagokat és akár pénzt is az ország különböző pontjai között.

Nem akarom bonyolítani a történetet, mert kitalálható, hogy a török hódoltság idején mindez szertefoszlott, és igazán csak a Rákóczi-szabadságharc után kezdett újra magára találni a levél- és egyéb dolgok küldése. Mária Teréziának köszönhetően 1752-ben nemcsak levélszedő helyeket jelöltek ki, de a postakocsi járatok is megindultak, amelyek bő évszázadon keresztül határozzák meg a "magyar posta" működését. Aki kíváncsi a delizsánszok hangulatára, annak ajánlani tudom a Fehér Béla regényéből készült Kussuthkifli című sorozatot (az 1-es kép jelent ebből a filmből), ami részben egy ilyen postakocsin játszódik.

Az igazi Magyar Posta természetesen csak a kiegyezés után született meg, és lett országos, annak a legapróbb települését is elérő, és biztonságos szolgáltatás. Ehhez éppúgy kellett a népoktatás kiterjesztése, mint a vasúthálózat bővítése és a gazdasági fellendülés. Ennek az időszaknak köszönhető, hogy Szolnokon, a mai Varga épületében is postahivatal nyílt, ahol természetesen már táviratokat is lehetett fogadni.

Bő évszázaddal később, azaz napjainkban már tizenegy posta működik, amelyek közül három úgynevezett kirendeltség. És mint a Magyar Posta Zrt. Társasági Kommunikációs Osztályától megtudtam, ezek közül tíznek önálló irányítószáma is van. Még akkor is, ha a Szolnokra érkező levelekre általában csak az 5000, illetve a szandaiakra az 5008-as szám kerül.

És mielőtt kicsit részletesebben írnék a szolnoki irányítószámokról, had szúrjam ide - mert engem is nagyon meglepett -, hogy "a postai küldemények rendeltetési hely szerinti csoportosítását segítő azonosító kódot" először Ukrajnában vezették be 1932-ben. Igaz, a második világháború kitörése előtt megszűntették, így az 1941-ben bevezetett német számozás a legrégebbi. Tömeges elterjedésére azonban 1958-ig várni kellett, amikor előbb Argentínában, majd szép lassan a világ legtöbb pontján megjelent. Magyarországon 1973. január elsején vezették be. Szolnok ebből a szempontból kiemelt szerepet kapott, hiszen közlekedési csomópont szerepköre miatt azon kevés megyeszékhelyek közé kerül, amelyek önálló, kerek ezres számot kaptak irányítószámul.

Azonban, mint fentebb már jeleztem, Szolnokhoz nem csak az 5000-es szám tartozik. Egyrészt minden hivatalnak és egy kivételével valamennyi kirendeltségnek van saját irányítószáma. Így az 1-es postáé és a kertvárosi kirendeltségé az 5001, a vasútállomásnál lévőé az 5002, a Mártírok úti hivatal irányítószáma 5004, a Széchenyi körútié 5005, a Városmajor útié 5006, a Tószegi úti kirendeltségé 5007, a szandaié 5008, a Közgé mögötti gyakorló postáé 5009, az Auchanban lévőé 5010 és a Pletykafalu kirendeltségéé 5011. Az 5003-as szám a 2005-ig önálló kertvárosi hivatalé volt. Ugyanakkor létezik egy 5020-as irányítószám is a városban, ami a nálunk működő logisztikai üzemet jelöli, azaz azt a helyet, ahol a küldeményeket előszortírozzák, majd immár teherautók által megtestesített postakocsikra rakják, és indítják az ország más pontjai felé.

A felsorolás kapcsán nekem egyébként rá kellett csodálkoznom, hogy a közel 73 ezer szolnokit 11 posta szolgálja ki. De számomra ennél is érdekesebb, hogy hétköznap reggelente 46 postás indul útnak, hogy eljuttassa hozzánk a küldeményeket. Közülük ketten gyalog, hárman - a külterületeken dolgozók - autóval, negyvenegyen pedig kerékpárral teljesítenek szolgálatot, 40 fokban és hóban-fagyban is. És azért kerül a szolnokiak leveleire a fentebb felsorolt 11 irányítószámból csak kettő - az 5000 és az 5008 -, mert a postásaink is két helyről indulnak el reggelente. A vasútállomásnál lévő hivatalhoz 39 kézbesítői járat ? 2 gyalogos, 3 gépkocsis, 34 kerékpáros -, míg a szandaszőlősihez hét kerékpáros tartozik.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Lehet, hogy hídavató?
Az ehhez a képeslaphoz felhasznált fotó kizárólag 1911 nyarán készülhetett. Csak egészen belenagyítva látható, hogy a hídszerkezet városfelőli oldalán elég sokan állnak. Lehet, hogy Szigeti Henrik az első szolnoki, közúti, vasból és betonból készült Tisza-híd avatásakor készítette ezt a képet?

Az Album további képei
 
hirdetés BlogSzolnok ANNO - Meg nem valósult álmok

AKB

Hova visz?
Hova visz egy olyan aluljáró, amiben úgy tűnik, évek óta nem járt takarító, ami érezhetően inkább mellékhelyiség mintsem közlekedést segítő építmény, amire tényleg igaz, hogy "sz*-nak, bajnak nincs gazdája"? De ettől még Szolnokon van. Elvileg a Tiszaligetbe visz vagy onnan a belvárosi Tisza-hídra. A miénk. De mégis kié? Nem lehetne, hogy neki is fájjon egy kicsit? Mert hová visz egy ilyen elhanyagolt aluljáró? A jövőbe?

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Az áthelyezett Bartók
Az egyik legnagyobb magyar zeneszerző, zongoraművész és népzenekutató szolnoki szobrával csak az találkozhat, akinek köze van a zenéhez. A talán a hetvenes évek elején már meglévő Bartók Béla mellszobor csak második felállításakor került mai helyére, a róla elnevezett zeneiskola udvarába.

A Szoborpark további képei