Felénk

Tükör a felnőtteknek

2025. február 20.

"Hazamegyek Szolnokra és cukrászdát nyitok." "Még az unokám is Szolnokon találja meg a boldogságát." Adynak csőcsonttörése van, de Alcsi, Szőlős Szanda és Szecska összefognak. Megkönnyezhető, kacagtató, szerethető jelenetek és tapsviharok az idei Ádámok és Évák ünnepén.

Vállalva akár a szentimentalizmust is, azt kell mondanom, február 19-én a szeretet, egymás elfogadása és tisztelete, no meg a remény költözött néhány órára a Szigligeti Színház nézőterére. Nem tudom, mikor hallottam ott utoljára olyan tapsvihart, mint akár a látássérültek, akár a Liget utcai otthon lakóinak produkciói után. És biztos vagyok abban is, hogy egy-egy iskola jelenetének sem csak az érintett szülők vagy iskolatársak tapsoltak, hiszen az kevés lett volna, hogy beleremegjen a nézőtér. Abban a három órában, amíg az idei Ádámok és Évák ünnepének tizenhárom produkcióját bemutatták, elképesztően jó volt szolnokinak lenni, sőt a színpadra lépőket nézve - csodálva - azt éreztem, van remény. A város egykori polgármesterének szavai jutottak eszembe: "Szolnok nem volt, hanem lesz".

Persze az idei jelenetek élvezetét nagyban segítette, hogy végre megszűnt az előadás közbeni nézőtéri járkálás, székcsapkodás, dumálás. Végre nem mutattak rossz példát azok a szülők, akiknek a csemetéje már túl volt a fellépésen, hanem illedelmesen megvárták a szünetet. Sőt, a nézőteret elnézve azt kell, mondanom: inkább az előadás végét. És azt is be kell vallani, hogy ezen az estén bemutatott produkciók mindegyike messze-messze túllépett az iskolás színvonalon, így egyik jelenet közben sem érezte kellemetlenül magát az ember. Pontosabban: nem volt olyan jelenet, amelyet nem élveztem volna, ne kötött volna le. Úgy ment el ez a három óra, hogy észre se vettem. Kalapemelés a diákok, az őket segítő vagy támogató tanárok és felnőttek, no meg a színház dolgozói előtt, akik mindezt lehetővé tették. Kár, hogy az egész olyan lett, mint a tiszavirág, egy estére szóló, egyszeri és megismételhetetlen, csak fotókon, videókon visszanézhető.

Nem tagadom, szívemhez közelálló volt az idei témaválasztás, hiszen Szolnok múltját kellett színpadra vinniük a csapatoknak. A legfrissebbek természetesen azok voltak, amelyeken érződött, hogy a segítő pedagógus szabadjára engedte a diákok kreativitását. A gépiparisok Az ember tragédiája adaptációja a Jubileumi téri Tanúhegy körül épp annyira volt bátor és szemtelen, mint tizenévesektől elvárható. A vargások Szobrok éjszakája zseniális ötleten - a város ismert szobrainak életre kelésén - alapult, amit szívesen néztem volna még egy darabig. A Verseghy 950-es lakása pedig nálam elvitte a "pálmát". A városrészeket megszemélyesítő srácok, akik ahelyett, hogy egyiküket feláldoznák, inkább összefognak, olyan üzenet volt, ami közben csak szégyellni tudtam magamat, és csak utólag remélem, hogy ezzel talán nem voltam egyedül. Visszagondolva az estére: szinte mindegyik jelenetben ott volt a srácok kezében a tükör, amit a felnőttek felé fordítottak.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Fellobogózott Szapáry
Nézem ezt az 1907-ben postára adott szolnoki képeslapot, és azon tűnődöm: az előző századforduló óta hányszor változott meg a Szapáry út páratlan oldala. Miközben a szemközti oldal szinte alig lett más. Legalábbis, ha Szolnok egykori korzójának a Baross utca felőli végét nézegetjük.

Az Album további képei
 

AKB

Vicc vagy reklám?
Ez csak vicc lehet. Mert kizárt, hogy 2025-ben egy magára adó szakmunkás azt gondolja, hogy a városházával szemben, egy fára felkötözött tábla a megfelelő reklám. Szerintem valaki, valahol találta ezt a táblát, és jó ötletnek vélte, hogy az ellopott Sellő hűlt helye mellé kiteszi ezt a táblát. Vagy lehet, hogy így oldódik meg a Sellő rejtélye? Lehet, hogy fel csak kellene hívni azt a számot, és nem is a karosszériás venné fel. Az utcai vicceket olykor tovább kell gondolni.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Hősök a XX. században
Eredetileg csak az első világháborúban elesett szolnoki férfiaknak állított volna emléket, ám későbbi sorsa és megítélése tipikus példája lett Magyarország XX. századi történetének és a történelemfelfogások rendszerekhez kapcsolódó változásainak. A nem az eredeti helyén álló alkotást a városi köznyelv ?meztelenszoborként? emlegeti.

A Szoborpark további képei