Felénk

Kedélyhűtés és realizálás

2019. december 05.

Szolnok belvárosából kerek harminc perc alatt értem el Rákóczifalvát szerda reggel fél hét és hét óra között. Nem volt se baleset, se rendkívüli úthelyzet. A kampánynak vége. Legyünk végre reálisak! A Csáklya utcai híd és a szandai elkerülő a legjobb esetben is 2024 körül lehet kész.

Emlékeznek még egy bizonyos Kóka János nevű miniszterre? Már az őt jelölő, egykori kormánypárt sem létezik. Így nehéz lenne azt a 2007 körül tett ígéretet számon kérni, miszerint 2015-re új híd épül Szolnoknál. Ahogy azokat a sajtónyilvánosságot kapott bejelentéseket is kár citálni, miszerint a Szolnokot északról elkerülő úton - ami a Graz-Nagyvárad 2x2 sávos út része lesz - már 2013-ban, de legkésőbb 2017-ben közlekedhetünk. Nem is beszélve az új, belvárosi hidunkról, amit az előző évezred vége óta ígérnek az éppen aktuális, a szolnokiak szavazatára is számító közszereplők. Jelenleg ott tartunk, hogy a Szolnokra jellemző, 30 évenként egy új híd (1962, 1993) periódus talán-talán még összejöhet. De az előző húsz év eredményeit látva, akár a csúszáson se csodálkozhatunk.

Éppen ezért talán érdemes lenne a félreérthető ígéretektől tartózkodni. A szandai városrészen áthaladó 442-es utat bármilyen viszonylatban használók ugyanis még középtávon se nagyon reménykedhetnek érezhető javulásban.

Számomra újabb elképesztő élményt jelentett a december 4-ei utazás. Azt gondoltam, hogy reggel fél hétkor autóval indulva a belvárosból, a Szandaszőlős Rákóczifalva felé eső határát - nagyjából 8-9 kilométer - maximum 10 perc alatt el lehet érni. Tévedésemmel a szandai sportreptér lejárójánál szembesültem először. (Nem a belváros felé mentem, hanem a másik irányba!) Onnan lényegében lépésben haladtam vagy álltam a katonai repülőtér bejáratáig. És a szemből is hömpölygő forgalom alapján egyrészt az gondoltam, a 442-es út Holt-Tisza felőli oldalára születni kell, másrészt meg, a Karinthy útra Szanda belsejéből kihajtani szinte lehetetlen. Miközben nem volt baleset, rendkívüli időjárás, csak egy szimpla hétköznap reggel. Amikor Szanda elesett.

Közben felidézhettem azt az előző napi közösségi oldali posztot, ami azt sugallta, hogy pillanatokon belük megoldódhat a Szandán át közlekedők minden reggeli kálváriája, hiszen épül a városrészt elkerülő út. Bár a blogSzolnok egy szubjektív élményportál - lásd a fenti, reggeli tapasztalataimat -, de azért most átcsúsznék egy kicsit az objektivitás térfelére.

A Közbeszerzési Értesítő elektronikus felületén 2019. december 2-án a "Szolnoki új tehermentesítő út létesítésének előkészítése Szandaszőlős elkerüléssel" címen jelent meg egy, a tervezők kiválasztására vonatkozó felhívás. Azaz, ha semmi miatt nem csúszik a közbeszerzési eljárás, akkor valamikor 2020 második negyedévében derülhet ki, hogy ki tervezheti a Mártírok útjától induló, a Tiszán a Csáklya utcánál átívelő híddal, a jelenlegi 4-es főútnál külön szintű kereszteződéssel, Szandaszőlőst a Tisza felől elkerülő 8 kilométeres szakasszal a Szolnokot tehermentesítő 2x1 sávos főutat. Amit követ majd a tényleges tervezői és engedélyeztetési munka. Azaz a legjobb esetben is 2021-re készülhetnek el a tervek.

Számoljunk tovább! Az egy dolog, hogy van egy kész terv. A tervhez kapcsolódnia kell egy költségvetési becslésnek is, amit így előzetesen 25-30 milliárd forintra tippelnek. Ezt követően dönthet úgy a kormány, hogy saját vagy uniós forrásból biztosítja a szükséges pénzt, tehát fedezet mellett lehet kiírni az újabb közbeszerzési pályázatot, immár a beruházásra. Nagyon klappolnia kell mindennek - leginkább a szándéknak -, hogy ez a felhívás 2021-ben megjelenjen. Amit követhet a közbeszerzési eljárás lebonyolítása. Fellebbezések és cirkuszok nélkül egy éven belül meg is történhet az építők kiválasztása és a szerződéskötés. Így talán a következő országgyűlési választás kampányidőszakában (2022 tavaszán) megtörténhet az alapkő letétele és az első kapavágás.

Látva a jelenleg zajló útépítéseket, egy több nem szintbeli kereszteződéssel, egy Tisza-híddal, egy ártéri híddal, kerékpárúttal, több szintbeli kereszteződéssel és a mindezekhez szükséges műtárgyakkal kiegészített út építése minimum 2 évet vehet igénybe. Azaz, a legoptimistább verzió szerint is a következő önkormányzati választás (2024) kampányában történhet meg a szalagátvágás. Ám nem szabad megfeledkezni arról, hogy ez az építkezés nem a lakott területeken kívül, felszámolandó mezőgazdasági területeken fog zajlani. Hanem a városban, részben lakóingatlanok helyén. Amelyeknek a tulajdonosaival egyességre kell jutni, és meg kell váltani az otthonaikat. Márpedig elég csak annak a tanyának a példáját említeni, ami miatt az M4-es Vecsés és Albertirsa közötti szakasza megakadt. Szóval simán előfordulhat, hogy az új hídnak és a szandai elkerülőnek az avatására már a következő képviselőtestület postázhatja a meghívókat. (Abba bele se szeretnék gondolni, hogy esetleg még ők sem!)

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Tükröződés
A megáradt Zagyva vizében tükröződik a Szabadság téri ház 2010 júniusának első vasárnapján.

Az Album további képei
 

AKB

Újrahasznosítás
Néhány funkció nélkül maradt oszlopnak új szerepet találtak az utcára üldözött dohányosok, a Madách utca elején, az egykori telefonközpont bejáratánál. Mert hová is lehetne itt dobni a csikket? A földre? Onnan egyszerűen össze lehet söpörni. A kukába? Az nincs a környéken. Valami saját kis csikktartóba? Az túl európai lenne. A legkézenfekvőbb helyre? Igen. Be kell gyömöszölni a cigarettavégeket a régi oszlopok tetejébe. Majd csak lesz velük valami.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Százból egy Szolnokon
A Szolnoki Vasútállomás főbejáratánál, kis túlzással a szolnoki Baross utca végén, 1998 óta látható Baross Gábor emléktáblája. Senki ne lepődjön meg, ha az országban és a Monarchia egykori területén ugyanezzel a domborművel találkozik. Közel száz készült belőle.

A Szoborpark további képei