Felénk

A tizennyolcaknak a tanárokról

2022. október 28.

Amikor szóvá tettem, hogy a szolnoki önkormányzati képviselők nem tudnak mit kezdeni a pedagógusok megmozdulásaival, azt reméltem, a tetteik felsorolásával fognak cáfolni. Egy részük továbbra is úgy tesz, mintha nem történne semmi ("strucc"), másik részük pedig sértődötten üzenget.

Próbálok röviden válaszolni a "Tanárok és a szolnoki tizennyolcak" című írásomra érkezett reakciókra.

http://www.blogszolnok.hu/naplom_tanarok_es_a_szolnoki_tizennyolcak

 

Elöljáróban

1. Ami kormánykritikus, az még nem biztos, hogy ellenzéki. És fordítva. Legyen szó tettről vagy véleményről. Miként a minőséget sem az álláspont határozza meg.

2. Nem tartom okosabbnak magam a képviselőinknél. Viszont van véleményem. Amivel lehet vitatkozni.

3. Azzal nincs baj, ha a mostani tanár-diák-szülő megmozdulásokon egy képviselő magánemberként vagy gyakorló pedagógusként vesz részt.

A probléma ott kezdődik, amikor - a szervezők kérése ellenére - a képviselő az eseményről a politikusi profilján posztol, politikusként gyűjtött listákon és ilyen minőségében szervezett csoportokban osztja meg az események híreit és képeit, azt a látszatot keltve, mintha azok az ő (vagy pártja) politikai termékei lennének. Miként azzal is, ha a képviselő hívatlanul, politikusként mutatja magát ezeken az eseményeken, "lő pár előnyös szelfit", és nem érti, hogy ezzel többet árt, mint használ. (Fontos, hátha átmegy: Akinek nem inge, ne vegye magára!)

4. Amikor egy képviselő helyet foglal a városházán testületi vagy bizottsági ülésen, onnantól nem magánember. Olyan terepen van, ahol akár pártpolitikai, szellemi vagy ideológiai hitvallását mutatva, választottként, a városlakók képviselőjeként sok mindent tehet/tehetne.

5. Mindezt azonban nem most kellene elkezdeni, bár soha sem késő.

(Fenntartom korábbi álláspontomat: oktatásunk jelenlegi állapotáért a rendszerváltás utáni politika elitet - benne a most regnálókat is - egyetemlegesen és nemcsak horizontálisan, de vertikálisan is súlyos felelősség terheli.)

 

Néhány ötletem

 

1. Szakbizottsági meghallgatás

Az önkormányzat bizottságának mindegyike érintett valamilyen módon az oktatásban. Tehát valamennyi kezdeményezhette volna a tanárok megmozdulásával kapcsolatban az oktatási intézmények vezetőinek, a fenntartók és a sztrájkolók képviselőinek a meghallgatását. Hogy a választottak, a város lakói nevében, első kézből kerüljenek képbe. Majd saját lehetőségeik határait feszegetve döntsenek a következő lépésekről.

 

2. Napirend előttiek

A közgyűlés az a fórum, ahol nemcsak a városháza és a városhoz tartozó intézmények működéséről lehet szót ejteni, hanem a város valamennyi dolgáról. Az oktatás helyzete és a szolnoki pedagógusok egy részének elégedetlensége okán már sokaknak és sokszor szót kellett volna ott kérni.

 

3. Közgyűlési határozat

A város képviselői elmondhatnák, mit gondolnak a hazai oktatás és a pedagógusok jelenlegi helyzetéről és jövőjéről. Határozatban vagy nyilatkozatban kényszeríthetnék egymást színvallásra. Brüsszel mellett a város pedagógusainak, diákjainak és szüleinek is lehetne üzenni.

 

4. Vita a hogyan továbbról

Ha abból indulunk ki, hogy az oktatási rendszerrel településekig érő baj van, akkor egy településnek joga van elmondani, miként látja orvosolhatónak a problémákat. És akkor sokak számára kiderülne, mit gondolnak a képviselőink például a különböző fenntartású iskolákról, a pedagógusok helyzetéről, a tankönyvekről, az intézményvezetők választásáról, az önkormányzatok és az iskolák kapcsolatáról. Most és a jövőben. Nyíltan, rögzítve, akár a választókkal is megvitatva.

 

Pedagógusok támogatása

Igen, a város által finanszírozva. De a város alatt a helyi nagyvállalatokat, magánszemélyeket éppúgy értem, mint az önkormányzatot. Persze, ezek drága dolgok, de lehet, hogy csak a forintokat kellene máshová, esetleg egy erre szakosodott közhasznú alapítványba irányítani. (Párt- és kedvenc hobbik finanszírozása helyett.)

 

1. Jövő pedagógusa program

Ösztöndíj szolnokiak vagy Szolnokon tanuló diákoknak, hogy a legjobbak válasszák a pedagógus karokat.

 

2. Pedagóguslakás-program

Ha már magasabb fizetést nem adhatunk egy kezdő vagy pályája elején járó pedagógusnak, adjunk nekik szolgálati lakást, ami ma felér egy fél fizetéssel. (Éppen 60 éve adták át Szolnokon az első 6 lakásos pedagógusházat!)

 

3. Szombat év program

A kiégés megelőzése érdekében hat-nyolc év után a pedagógusaink elmehessenek egy év "fizetés nélküli" szabadságra. Amikor a korábbi fizetésükkel azonos összegű városi ösztöndíjból tanulhatnak, önkénteskedhetnek, feltöltődhetnek, hogy újabb hat-nyolc évet energikusan tölthessenek a katedráinkon.

 

4. Pedagógus-továbbképzések

A kötelező pedagógus-továbbképzések terhét viselhetné a város. Finanszírozva az ezeken való részvételt és utazást. Bár sokkal jobban járnánk, ha Szolnokra hoznánk ilyen képzéseket, és akkor egyszerre több pedagógus is részt vehetne rajtuk, ráadásul nemcsak akkor, amikor már kötlelező.

 

5. Legjobb tanáraink ösztöndíj

Kimagasló összegű, előre kiszámíthatóan odaítélt, legalább egy évig folyamatosan járó ösztöndíj azoknak a pedagógusainknak, akik a megelőző tanévben a legjobb eredményeket produkáló diákokat oktatták, illetve, akiknek a diákjai a saját lehetőségeikhez képest a legnagyobb fejlődést mutatják.

 

6. Felzárkóztatók támogatása

A kötelező tanórákon túl korrepetálást, felzárkóztatást, felvételi előkészítést vállaló pedagógusok óradíjának városi átvállalása.

 

7. Pedagógiai asszisztensek biztosítása

Városi forrásból pedagógiai asszisztensek alkalmazása, hogy mentesíteni lehessen a drágán kiképzett és túlterhelt tanárokat a rengeteg adminisztráció, a folyosói ügyelet, gyermekkísérés jelenleg meg nem fizetett, plusz terhei alól.

 

8. Ki fog holnap tanítani?

Mit tudunk a most Szolnokon tanítókról? De őszintén! Tudjuk azt, hogy 1-5-10-15 év múlva milyen szakos tanárok fognak hiányozni Szolnokról, milyen az egészségügyi, lelki, anyagi helyzetük azoknak, akikkel a gyerekeink a legtöbb időt töltik? Mi nyomasztja vagy segítené őket?

 

Ha mindezekre annyi a válasz, hogy "tudod te, mibe kerülne mindez?", "más szakmákon is segítünk így?", akkor felesleges volt leírnom és elolvasni is, mert elbeszélünk egymás mellett.

Nem gondolom, hogy a problémák egészére ezek jelentik a megoldást. De segítséget jelentenének és azt üzennék: Szolnokon tényleg fontos az oktatás.

És még valami (ami már egy újabb cikket igényelne): a "valamit valamiért elv" híve vagyok: az áldozatokért eredményeket szeretnék látni belátható időn belül.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Járási Tanács Volgával
Hamarosan felélednek a járások, de talán kicsit körültekintőbben építenek majd nekik székházat, mint tették azt a hatvanas években. Nézzenek rá erre az 1969-ben postára adott képeslapra, és megértik, mire gondolok.

Az Album további képei
 
hirdetés

AKB

Nekünk viszi a szél
Nem a kezünk rövid, hanem a kuka van messze. Nem a kuka van messze, hanem trehányak vagyunk. Nem a kuka kicsi, hanem a parkoló autó sok. Nem közterület, mégis közös a szemét. Nem a parkolással és a díjfizetéssel, hanem az utána maradó cetlikkel van a gond. Nem, nem jó ez így. Nem, nem akarok kifogásokat és magyarázatokat kitalálni a Pelikán pláza parkolóház kijáratának állapota kapcsán. Mert nem jó ez így. És pont.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Páratlan Öreg paraszt
Egyáltalán nem biztos, hogy a Szolnoki Művésztelep II-es műteremházának falán lévő dombormű címe az Öreg paraszt. Az azonban igen, hogy Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotásáról van szó, ami 1912-ben már biztosan létezett. Viszont rejtély, mikor került mai helyére és hol a párja.

A Szoborpark további képei