[1xvolt]

Amiről a térkép mesél

2013. július 22.

(NYÁR) Nem tudom, hogy egy alig negyvenéves térkép nevezhető-e réginek. Abban azonban biztos vagyok, hogy a Szolnokról valamikor a hetvenes évek elején készített térképek izgalmas dolgokról mesélnek. Például a régi Tabánról, az állomás környékéről vagy a Tiszaligetről.

(Ez az írás 2013. január 15-én jelent meg először!)

E heti szerzeményeim egy kiadvány és egy térkép a hetvenes évek elejéről. Az előzőt az akkori Szolnok megyei Idegenforgalmi Hivatal adta ki A Középtiszavidék (így írva) Szolnok megye címmel. Az is megér majd egy külön írást, hogy akkoriban mi mindent tartottak megnézésre érdemesnek szűkebb hazánkból, ám ennél hirtelen sokkal izgalmasabb a kiadvány hátsó, belső borítóján található Szolnok térkép. Pláne, ha mellé teszem a nem sokkal később készült - impresszuma szerint 1975-ös kiadású - város térképet. (Tudom, mindkét kiadvány több utánnyomást és módosítást megért, de most a hetvenes évek elején történt adatfelvétel a fontos!)

Az idegenforgalmi kiadványban közölt térkép ugyanis nemcsak a régi utcanevek miatt érdekes. A mai szemnek persze szórakoztató a Beloiannisz, Dimitrov, Sallai Imre, Keskeny János nevek olvasása, ám ennél izgalmasabb, hogy a város átalakulása követhető nyomon. Pontosabban, olyan állapotokat rögzítettek a város bizonyos pontjain, amelyek mára eltűntek.

Nézzük először a vasútállomás környékét! Jól látható, hogy a mai Nagy Imre - első nevén Csanádi - körútnak még nyoma sincs. Akik Abony felől érkeztek, azok minden bizonnyal a Jósika útra kanyarodva, a ma már nem létező Család és Könyök utcák torkolatát elhagyva jutottak le az állomáshoz és az akkori autóbusz pályaudvarhoz. Az is észrevehető, hogy a hetvenes évek elején itt folyó építkezésnek a Kinizsi és Sas utcák is áldozatul estek, és névtelen vak utca lett a József Attilát a mai Barossal összekötő Tóth Ferenc utca is.

Nem kevésbé izgalmas a két Zagyva híd közötti, jobb partot végigbogarászni. A Szolnok Ispán - akkor Kun Béla - körútnak még csak a Várkonyi tértől induló rövid szakasza van meg, viszont a mai nyomvonalán még ott vannak a Kárász, Ponty, Háló, Hajó, Harcsa, vagyis az egykori Tabán apró utcái. Az utcákban pedig ott állhattak azok a földszintes, falusias házak, amelyek aztán a 10 emeletesek építésével tűntek el.

Nem lehettek könnyű helyzetben a korabeli térkép készítők. Tudván, hogy sűrűn nem készül új kiadvány, illetve a nyomdai átfutás sem lehetett valami túl gyors, egy kicsit a várható jövőt is meg kellett rajzolniuk. De persze belekalkulálva a korabeli építési sebességet is. Az biztos, hogy ezt a térképet 1970 után rajzolták, hiszen a József Attila már kellően széles. Sőt, nyugodtan tippelhetjük 1973 utáninak is, hiszen a Ságvári és Beloiannisz - ma Baross-Szapáry - kereszteződése már mai méretű, azaz a Madas-házat eddigre elbontották. Viszont a Hild tér környékének kialakítása még nagyon bizonytalan lehetett, így egy meglehetősen nagy tömb került a térképre utcák nélkül. A Pelikán Szállót, a Centrum áruházat, a Vízügyi székházat és a pártházat már jelöli a térkép, de az itteni régi és új utcáknak sincs már/még nyoma.

Érdemes egy pillantás a Tiszaligetre is vetni. A Fáklyavivő, az Aranylakat, a Touring Hotel már a helyén. Viszont a Sportcsarnoknak még semmi nyoma. Ugyanakkor a térképen feltüntették a Vidám Parkot - erre már én sem emlékszem -, és ott az Úttörővasút nyomvonala is. Sőt, a ligeti lejáróval szemben teniszpályákat jelez a térkép. Ezek azok a belügyes pályák lehetnek, amelyekről a napokban volt egy kisebb vita a Facebook Szolnok a múltban csoportjában.

Az 1975-ös várostérképet a kiadvány térképe mellé téve egyértelműen látszik, hogy micsoda városalakító beruházások zajlottak a hetvenes évek elején, Szolnokon. Gondolom, az újabb térkép megjelenéséig nemcsak a Csanády és a Kun Béla körutak készültek el, de a környék paneljei és közintézményei. Ahogy a helyére került a ligetben a körcsarnok is. Viszont a Szántó körút kialakítása, az éppen csak születő Széchenyi-lakótelep - ezen a térképen még csak épülő jelzővel szerepel - legfontosabb közlekedési útvonalának kialakítása még a városépítők előtt állt.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Volga és Tünde
Talán már a Ságvári körúton parkolt az a világoskék Volga, amit egy 1963-ban Szolnokról Sopronba küldött képeslap őrzött meg. A bizonytalanság abból ered, hogy ilyen M21-es Volga akár már 1957-ben is várakozhatott a Tünde cukrászda előtt, akkor viszont még nem a körúton csak az úton.

Az Album további képei
 

AKB

MÁV álláspont
A szolnoki vasútállomás 1-es vágánya mellett lévő táblára festett felszólítást tekinthetjük a Magyar Államvasutak hivatalos álláspontjának vagy új szlogenjének. Mert ugye az elég valószínűtlen, hogy az elmúlt 4 hónapban nem járt arra vasutas, vasúti vezető, és nem tudott volna intézkedni a mocsok eltüntetéséről. Szolnokra is szégyen, hogy a város egyik kapujában így hirdetik az állami vállalat immár hivatalosnak tekinthető álláspontját.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Elvonult óvodások
Valamikor 2001 tavaszán sérült meg a Verseghy park sarkán három évtizedig álló Vonulók című szobor. Bár az alkotó, Laborcz Ferenc lánya kijavította a műalkotást, de az azóta sem került vissza Szolnokra. A Vonulókat négy évtizeddel később is látnoki munkának nevezte egy művészettörténész.

A Szoborpark további képei