Felénk
Olykor szabálytalanul
2013. szeptember 24.
Igyekszem a KRESZ előírásait betartva autózni Szolnokon, de van néhány hely, ahol praktikus okokból egyszerűen szabálytalankodnom kell. Meg néhány olyan is, ahol mindig nagyon remélem, hogy mások nem megszokásból közlekednek. Vajon lehetne néhol finomítani a renden?
Tudom, hogy egyszer rá fogok faragni, de az SZTK és a Pelikán Szálló között lévő parkolóból a legtöbb esetben - főleg sötétedés után - szabálytalanul szoktam kihajtani. Mert, ha nem így tennék, akkor meg kellene kerülnöm az SZTK épületét, és csak úgy juthatnék ki a Baross útra. Így viszont a parkolóból majdnem egyenesen kihajtva, az SZTK előtt tudok eljutni a Batthyány utcáig. Elismerem, hogy ez nem helyes, de praktikus.
És, hogy ez szabálytalan, az legalább akkora hülyeség, mint hogy az SZTK túlsó sarkán, a Batthyány utcánál nemcsak balra, de jobbra is lehet kanyarodni. Azaz a Batthyány utcának a Baross és az Ady között van két egyirányú és egy kétirányú szakasza. Ami az SZTK elől indulva praktikus, viszont, ha a mögötte lévő utcából jövők - mondjuk a fent említett parkolót szabályosan elhagyva -, akkor mindig a frász tör, hogy érkezik-e valaki balról. Persze tudok logikusnak tűnő magyarázatot adni ennek a szűk utcának a kétirányúsítására, de nehéz elfogadni. Nem hiszem, hogy a mentők vagy a betegek ne tudnának a Kápolna utca felé kerülni.
Van egy másik kereszteződés is a közelben, ahol egy ideje óvatosabban vezetek. Ha a Baross utcáról balra bekanyarodunk a Petőfire, akkor az egykori 633-as előtt egy háromszög alakú térre érkezünk, amin van még egy út autók számára. Azon olyanok érkeznek, akik a Barosson a másik irányból jőve, jobbra kanyarodtak a Petőfire. Itt kinek van elsőbbsége? Ha nincs tábla, akkor a jobbkéz-szabály értelmében annak, aki a Barossról jobbra kanyarodva érkezett, és közvetlenül az iskola előtt halad. Viszont, ha esetleg van kint tábla, akkor a másiknak. Egy komolyabb fékezés után elballagtam megnézni, hogy mi a helyzet, és a fák között találtam is egy elsőbbségadás kötelező táblát. Amit nyáron takarnak a fák.
Ezek persze pitiáner dolgok a Zagyva-híd Szabadság tér felőli végéhez képest. Ahol úgy látom, egyre többen szabálytalankodnak. Elsősorban azért, hogy működjön a kereszteződés. Ugyanis, ha a Zagyván túlról érkezem, akkor a híd belvárosi végén mehetek egyenesen és jobbra is. Viszont a hídon elvileg csak egy sáv áll az autók rendelkezésére. Tehát, ha egyenesen akarok továbbhaladni, és mindezt szabályosan szeretném megoldani, akkor az ez irányból viszonylag rövid zöldnek köszönhetően, be tudom dugítani a vártemplom felől érkezőket. Ha azonban a lámpa előtt minden egyenesen haladni akaró a lehető legjobban behúzódik a híd közepére, akkor ugye a jobbra kanyarodók számára nyílik egy kvázi plusz sáv. Amivel csak az a baj, hogy így az egyenesen haladók kicsit már a szembe sávban, vagy talán forgalom elől elzárt területen állnak, továbbá, ha a Pólya felől busz akar kanyarodni balra, annak könnyen az útjába lehet az elől álló. A hídról így jobbra kanyarodók pedig szabálytalanul előzik az álló kocsisort.
Minden bizonnyal a szabványok nem engedik meg, hogy két sáv legyen a keskeny hídon. Igaz, látott már olyat a világ, hogy egy nem túl hosszú hídnak csak az egyik oldalán van járda. Aminek meggondolása a szemből érkezők mozgását is segíthetné.
Ugyanis, ha valaki a belvárosi Tisza-híd vagy a Kossuth tér felől akar átjutni a Zagyva-hídon, az nagy eséllyel akad fenn azok miatt, aki a Pólya Tibor utcára kanyarodás előtt pirosat kaptak. A rutinosabbak itt is próbálnak az úttest közepe felé húzódni, és ha nem busszal vagy teherautóval vannak, akkor meg is nyílik mellettük egy, a Zagyva-hídra felvivő sáv, amit szabályosan nem lehetne használni. Viszont, ha nem élünk ezzel a sávval, akkor sokszor a Kossuth tér felől érkezők nem férnek át a szabad jelzésükön, és pillanatokon belül megakasztják a belvárosból kifelé tartókat. Tehát olykor a szabálytalankodókon múlik, hogy halad-e a kocsisor.
És lehetne még példákat mondani, ahol a praktikum okán sokan szembe mennek a forgalommal - például a színház körül -, nem a legszabályosabban viselkednek a jelzőlámpáknál - például a piac mellett - vagy nem várják meg az összes gyalogos átkelését a zebránál - például az állomásnál. Ami nem jó, mert az ilyesmiből könnyen lesz baj. Tehát eszem ágában sincs bárkit is ilyen szabálytalanságokra bíztatni. Csak jelezni akartam, hogy itt-ott talán lehetne finomítani a szabályokon.
Album

1-es parkoló egykor
A Baross utcán konflis cammog. Valamikor a XX. század elején. Utasa hátranéz. Vajon mit örökít meg a járda szélén álló fényképész? Egy alföldi település majd eltűnő belvárosát.
AKB

Az élhetőbb Szolnokért
Követeljük a Kossuth téri szökőkút felszámolását, a szobrok eltávolítását, a virágágyások megszüntetését, a mindenféle zöld növények kiirtását, a díszburkolat leaszfaltozását, hiszen Szolnoknak parkolókra és rakodóterületekre van szüksége minden mennyiségben, mindenütt, mindenkinek az otthona, munkahelye és úti célja közvetlen közelében. Ja, nem is kell követelni. Még pár hét és megoldódik magától. Így lesz még élhetőbb Szolnok.
SzoborPark

Az áthelyezett Bartók
Az egyik legnagyobb magyar zeneszerző, zongoraművész és népzenekutató szolnoki szobrával csak az találkozhat, akinek köze van a zenéhez. A talán a hetvenes évek elején már meglévő Bartók Béla mellszobor csak második felállításakor került mai helyére, a róla elnevezett zeneiskola udvarába.