Felénk

Halottnak a csók (és a feltámadás)

2022. június 09.

Bővülnek a parkolási lehetőségek a szolnoki vasútállomásnál. A Szolnok ABC előtt, a zöldterületek rovására, ha jól számolom, nyolc új parkolóhelyet alakítanak ki, szubjektív tippem alapján: sokmillió forintért. A parkolási gondokat ez nem fogja megoldani, viszont egyértelmű az üzenet.

Sokszor leírtam már - és úgy tűnik, még nagyon sokszor leírhatom -, hogy a szolnoki vasútállomás előtt szinte lehetetlen parkolni. Leginkább azért, mert az állomás 1975-ös átadása óta alapvetően megváltoztak a parkolási igények. Ám ehhez sem a parkolóhelyek száma, sem a meglévők használati rendje nem igazodott. A fővárosba ingázók már kora reggel megtöltik a bejárat előtti egyetlen, meglehetősen szűkös parkolót, így akik hét-nyolc óra után és este tizenhét-tizennyolc óra előtt szeretnének, akár csak rövid időre is megállni az állomás közelében, jobbára csak szabálytalanul, olykor sehogy se tehetik. És ezen az sem segített, hogy néhány hónappal ezelőtt a MÁV-os dolgozóknak a Csomóponti Művelődési Ház mögött sorompóval lezárt parkolót alakítottak ki.

Lehet magyarázkodni, PR kisfilmet forgatni, megsértődni, a tényeken nem fog változtatni: a Jubileum tér és környékének parkolási gondjaival az illetékesek láthatóan nem tudnak mit kezdeni.

Csak pótcselekvésre futja. Mert mi másnak lehetne nevezni a Szolnok ABC előtt épülő, ha jól saccolom, maximum nyolc új parkolóhelyet. Pláne, ha az esetleg az ABC vásárlóinak, netán a környéken lakóknak lesz fenntartva. Hiszen, ha a meglévő "nagyparkolóval" azonos besorolású lesz, akkor sem segít a tér parkolási gondjain. Viszont arra kiválóan alkalmas, hogy az illetékesek beismerése nélkül is a városlakók tudomására hozza: a következő években vagy évtizedekben se számítsanak ezen a téren pozitív változásra. Úgy tűni ugyanis, hogy ha lesz is állomásrekonstrukció, az nem fogja építeni az épület előtti parkolási rendet. Mert ugye senki nem költ el köz-milliókat, ha tudja, hogy egy-két éven belül kidobhatja az eredményét. És ebben az egészben a jövő zárójelbe tétele a legszomorúbb. Még évekig köszörülhetem a billentyűzetemet a Jubileum tér parkolási anomáliáin, pedig ez épp annyira értelmetlen és felesleges, mint a most épülő párdarab új parkoló.

Tudom, macerás és népszerűtlen lenne újraszervezni az állomás előtti parkolást, amihez örök optimistaként bedobnék néhány - vad, hülye, elképesztő - ötletet.

Minimálisra - három darabra - csökkenteném az épület előtti taxis drosztok számát. Egyrészt mert felesleges csak parkoltatni a taxikat vagy üresen hagyni annyi jó helyet. A taxik távolabb is várakozhatnának, és ha kiürül a droszt, feltölthetik a helyeket. (Lásd: Ferihegy!)

A várócsarnok előtt - lényegében a hatalmas üvegfal előtt végig - mindkét oldalon megtiltanám a 10 percnél hosszabb várakozást. Az épülethez közelebb eső oldalon csupán a motor leállítása nélkül ki- és beszállókat hozó-vivő autók állhatnának meg, míg a szemben lévő oldalon csomagok ki- és bepakolására is hagynék időt, maximum 10 percet. (És ezen a helyen az árufeltöltők sem pakolhatnának.)

A jelenlegi nagyparkolóban megszüntetném az 30 percnél hosszabb várakozást, hogy ott azok álljanak meg, akik utasokat hoztak vagy utasokat várnak. És kifejezetten tiltanám, hogy az autós iskolák ott várják a tanulóikat, ott gyakorolják az indulást és a leparkolást. (Ez fontos dolog, de nem itt van a helye.) A posta és az ABC közötti parkolóból kitiltanám azokat, akik az állomás miatt akarnak megállni, az a hely legyen a postára és a boltba érkezőké. És ugyanígy tiltanám a vasút miatti parkolást az emeletes házak között, mert azok a parkolók a lakókat illetik.

De akkor hol parkoljanak azok, akik vonattal utaznak, és több órára szeretnék letenni az autójukat az állomás közelében? Egyrészt a Liget út és az állomás első vágánya közötti hatalmas, ma kutyafuttatónak és vasúti senki földjének használt - a Jubileum tér alapterületével vetekedő méretű -, hatalmas placcon kialakítandó parkolóban. Másrészt a jelenlegi MÁV parkolóban a Csomóponti mögött, amit ráadásul a mai duplájára lehetne növelni. Harmadrészt pedig a 16. vágányon túl, ahonnan az aluljárón keresztül bármelyik vágányt el lehetne érni.

Hogyan lehetne mindezt ellenőrizni? Az állomás épülete előtt a szélvédő mögé helyezett órával, az autókat figyelő kamerával és/vagy egyetlen parkolóőrrel. A mostani nagyparkolóban ugyanolyan sorompóval, mint amilyen a piacnál van. Azzal a figyelmeztetéssel, hogy a 30 percen túli várakozás iszonyatosan drága, több ezer vagy tízezer forint lesz.

És hogyan lehet parkolót építeni nem a város tulajdonában lévő területekre. Hát úgy, hogy elhitetjük az állami tulajdonban lévő Magyar Államvasutakkal, hogy a vasutat igénybevevők kiszolgálása, kényelme az ő érdekük is. Mert talán még többen utaznának vonaton Szolnokról, ha a szolnoki állomás környékén normálisan lehetne parkolni. A kormánypártiság szégyene, ha nem sikerül együttműködni egy kormánypárti városnak és egy kormány által irányított állami cégnek.

Az igazi megoldás persze az lenne, ha a vasútállomás egyre elodázhatatlanabb korszerűsítésével egyidejűleg a Jubileum tér újragondolása és átépítése is megtörténne. Több szintes mélygarázzsal, föld alá bújtatott buszpályaudvarral, hatalmas kerékpártárolókkal, sőt, a leendő szolnoki gumikerekes villamos végállomásával. Mert, ha már álmodunk, akkor álmodjunk nagyot és hosszútávút. Hiszen az is segítene a Jubileum tér parkolási gondjain, ha a többség nem autóval lenne kénytelen odáig eljutni.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Szökőkút a meztelen szobor helyén
Ott, ahol a második világháború vége óta az első világháború hőseinek szolnoki emlékműve - közismert nevén a meztelen szobor - áll, ezen 1935 karácsonyán postára adott képeslap tanúsága szerint még díszes szökőkút volt nyolc évtizeddel ezelőtt. Persze, még az Erzsébet királyné téren.

Az Album további képei
 
hirdetés Bajnai Zsolt: Csálé képek

AKB

Havi 3 milliós pazarlás
Eltelt egy újabb hónap. Újabb 20 nap, összesen 160 órájában, nagyjából 40 helyről közel 2 millió forint parkolási díjat nem szedett be a város, a minimum 50 millióba került, azaz havonta nagyjából 1 milliós kamatveszteséget termelő beruházásból. Szóval havi 3 milliónk megy pocsékba, mert valakik "jól dolgoznak". Ha így haladunk, még kampánytéma is lesz a Tabánban 2022 júliusában elkészült, de azóta is lezárt parkolóból. Mi lehet a titok, amihez nincs köze a havi 3 milliót fizetőknek?

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Sokszorozott lányunk
Szolnok mellett Szentendrén és Nagyatádon még áll egy ugyanilyen szobor, csurgói és ózdi "testvéreinek" viszont bizonytalan a sorsa. Miként a pontos címét, úgy születése és felállítása évét sem lehet megállapítani Kucs Béla nőalakjának. Ami mindenütt szökőkút mellett térdelt.

A Szoborpark további képei