[1xvolt]

Utcasoroló (49.): Eltűnt a Család is

2015. május 18.

Szolnoknak jó pár olyan része van, amelyek az elmúlt fél évszázadban gyökeresen átalakultak. Nemcsak régi házak tűntek el, hogy újak nőjenek ki a helyükön a földből, hanem egész utcák is nyomtalanul törlődtek a térképről. Például az állomás környékén.

Amit ma a vasúti sínek, a Bajcsy és a József Attila utcák illetve a Baross által közrefogott háromszög alaprajzú területen - sarkai az Eötvös tér, a Kolozsvári úti felüljáró és a Jubileum tér - találunk, lényegében a hetvenes években megalkotott városrésze Szolnoknak. Nem túlzás önálló lakótelepnek nevezni, hiszen mindazzal rendelkezik, ami az ilyen urbanisztikai egységeket jellemez: egységes rendezési tervet követve, típustervek alapján épített házgyári lakások, közöttük szociális szolgáltató egységek. Holott az úgynevezett Nagyváros - Szolnok hatodik kerületének - északi része jóval régebb óta lakott. Valószínűleg a vasútállomás 1857-es áthelyezés után indulhatott fejlődésnek, és lett bő száz év alatt a település egyik kertvárosias, jórészt földszintes házakból álló területe, északi szélén a Baross utcai iskolasorral, keleten pedig a terjeszkedő vasúttal.

Az állomás és a MÁV kiszolgálása miatt viszonylag sok vasutas és állami tisztviselő lakhatta a második világháború előtt, akiknek sorsát a városrésszel együtt az 1944-es bombázások pecsételték meg. Az állomás elpusztítását célzó bombázásoknak ugyanis óhatatlanul a környék utcái is áldozatául estek. Bár felújításuk a háború után megtörtént, az már az ötvenes években nyilvánvaló volt, hogy a régi állomást és környékét át fogják építeni. A tervet ugyan egy időre megakasztotta az ötvenes évek pénzhiány és a forradalom, azonban a hatvanas évek második felére egyértelművé vált, hogy a környékből semmi sem marad. Nagyjából 1975-re el is tűnt minden régi ház és utca.

Ha sínek felől a városközpont felé haladva számba vesszük az eltűnt közterületeket, akkor a Lehel utat kell először említenünk. Ez annak idején az Abonyi és a Baross utcákat köthette össze, és az 1927-es várostérkép tanúsága szerint csak páros oldala volt. Török Ferenc olvasómtól származó információk alapján valószínűsítem, hogy ebben az utcában is ugyanúgy a vasutas kolónia házai állhattak, mint a vele párhuzamos báró Jósika páratlan oldalán. Úgy tippelem, hogy az utca helyén ma nagyjából a Jósika mögötti garázssor állhat. Az Abonyira való kijárása a felüljáró korszerűsítésével, azaz a 4-es főút szélesítésével szűnhetett meg, ami a később Bajcsyra keresztelt úttal párhuzamos Vidra utcát is eltüntethette a térképről. Ez egy rövid kis utca volt a Jósika és a Lehel között, ma hivatalosan a Véső út egyik vége, bár garázson, víztornyon és egy elhagyott felvonulási épületen kívül nem találni ott semmit. Érdekessége viszont, hogy 1926-ban már ezt a nevet viselte, miközben a XIX. század végén Vidra köz és Vidra tér is volt Szolnokon. Cseh Géza sokat idézett könyvében azt írja róluk, hogy az elnevezés családnévből származtatható.

A város közlekedése szempontjából az egyik legfontosabb döntés lehetett volna a belvárost elkerülő körút kialakítása, ami már négy évtizede is lényegében a mai Bajcsy és József Attila kereszteződéstől a Nagy Imrén, a Mátyás királyon és a Szántón keresztül a Szolnok Ispán körúton át érhette volna el a tiszai átkelőt. A feltételes mód annak szól, hogy bár a hetvenes évek közepén a Dr. Csanádi György körút - ma Nagy Imre - elkészült, a 4-es belvároson történő átvezetése miatt lemondtak a körútról, ami csak a kétezres években épült ki. Pedig, ha más döntés születik, talán ma nem így néz ki a belváros.

A Csanádi körút és környéke kialakításának négy régi utca és körülbelül száz ingatlan esett áldozatul. Eltűnt a Kinizsi utca, ami már 1926-ban viselte Mátyás király törökverő vitézének a nevét, és akiről az elmúlt négy évtizedben már nem nevezett el Szolnok közterületet. Ugyancsak megszűnt a Sas utca, ami a Kinizsivel nagyon érdekes U alakot alkotott úgy, hogy mindkettőnek csak az Abonyi útra volt kijárata. A korabeli szóhasználattal élve, szanálták a Család utcát is, ami a Balassi Bálint út folytatása volt a Jósikáig. Olyan régi utcáról van egyébként szó, amelyet már 1894-ben - Szolnok első nagy közterület elnevezésekor - említenek, sőt a mellette lévő, szintén szanált Könyök utca 1926-ig a Kis Család nevet viselte. A hetvenes évek közepéig használt Könyök név egyébként az utca érdekes, majdnem derékszögben megtört alakjára utalhatott.

A vasútállomás, a Jubileum tér és a József Attila lakótelep felépítésével a Dr. Csanádi György - egykori közlekedésügyi miniszter, egyetemi tanár - körúton csak a Bálvány és a Dr. Bácsi János utcákat nem érintette. Igaz, a Bálvány csak 1936-ban jött létre, ám háború előtti házaiból egy sem maradt. Ugyanez igaz a volt megyei tiszti főorvosról elnevezett utcára, ami később Tóth Ferenc nevét, ma pedig Szathmári Józsefét viseli, és csak a Baross felé van kijárata.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Eltűnt egy állomás
Elsőre azt is gondolhatnánk, hogy háborús képet látunk. Akinek azonban van némi köze Szolnokhoz, az pontosan tudja, hogy a fotón látható rombolást valamikor 1973-74 környékén végezték el.

Az Album további képei
 

AKB

Fájó bökkenő
Csak egy apró, a díszburkolatból évek óta kiálló, koszos vasdarab. Mi itt a bökkenő? Egykor a Tisza-parti sétányra történő behajtás korlátozására került a betonba, de oda ma már az megy be autóval, motorral, aki akar. Mert ez Szolnok. Kár bármit szóvá tenni. Jól van az úgy. Csak vigyázzanak! Bringakereket gyilkoló, gyereklábat felszakító, önfeledt sétát fájdalmasan megszakító bökkenő lehet abból a vasból. Figyeljenek! Mert csak magunkra számíthatunk.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Szomorú lány a Vegyinél
Hamarosan 40 éves lesz a mohásodó fejjel szomorkodó lány a Tiszai Vegyiművek főbejárata közelében lévő, ma már gondozatlan parkban. Az idén elhunyt Simon Ferenc alkotása még akkor született, amikor a beruházók és az nagy cégek költöttek a képzőművészetre.

A Szoborpark további képei