Album



Eltűnt egy állomás

2011. április 20.

Elsőre azt is gondolhatnánk, hogy háborús képet látunk. Akinek azonban van némi köze Szolnokhoz, az pontosan tudja, hogy a fotón látható rombolást valamikor 1973-74 környékén végezték el.

A második világháború vége felé készült fotókon jól látható, hogy a szolnoki vasútállomásból nem sok maradt. A bombázások iszonyatos károkat okoztak az éppen Szolnokon tartózkodó gördülőállományban, az itteni vasúti műtárgyakban, és úgy tudjuk, a vasútállomás korabeli épületében is. Van azonban egy érdekes felvetés, amin addig nem is gondolkodtam, amíg egy blogSzolnok olvasó fel nem hívta rá a figyelmemet. Mégpedig: ha a vasútállomás főépülete oly menthetetlenül megsérül 1944-ben, akkor miként szolgálhatta az utasokat még majdnem három évtizeden keresztül? Ma már csak puszta okoskodás, de tegyük fel a kérdést! Esetleg meg lehetett volna menteni?

Feltételezhetjük: ha meg is lehetett volna menteni az épületet, a döntéshozók, a város fennállásának 900. évfordulójára készülve, más tervet fogadtak el. Nem tudom, a hetvenes évek első éveiben milyen állapotban leledzett a mai Jubileum tér és környéke, az azonban ma már jól látható, hogy akkoriban egy új városrész épült itt fel. A 900 éves évfordulóra ugyanis nemcsak az új vasútállomás készült el, hanem a kép hátterében még épülő 24 emeletes, a Szolnok ABC és fölötte az étterem, a ma is használt buszállomás, és a teret övező lakóházak valamint boltok. Talán nem tévedek, ha azt mondom, egy-két ezer ember biztosan új otthonra lelt 1975-ben, amikor nagyjából befejeződtek a fejlesztések.

De visszatérve a mellékelt fotóra. Látható, hogy az állomásépület mellett álló - egyébként a maga nemében szép - szolgálati épület, a nagy építkezés idején már készen volt. Ha jól tudom, ez egy jóval korábbi, de félbe maradt állomásépítés eredményeként született. Az is látszik, hogy a régi, éppen bontott állomásépület mögött már ott az új tömb. Talán nem tévedek, ha azt mondom, a lebontásra ítélt vasútállomás épület valahol a mai 1-4-es vágányok helyén állt.

Emlékek nem fűznek hozzá, nem tudom, hogy a régi állomás szép volt vagy sem. Azt tudom, hogy ahol megőrizték és karban tartják az ilyen épületeket - például az elég sokat szenvedett Elzászban -, ott ma a város és a vasút díszei.

Viszont abban biztos vagyok, hogy az 1975-ben épült állomásépület sokkal szebb lehetne, ha legalább rendesen kitakarítanák, kicsit felújítanák, és a helyiségeket az eredeti funkciókra használnák. Mert, ha így marad minden, akkor a város alapításának 950. évfordulójára ismét jöhetnek a buldózerek, és építhetünk egy új állomást.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

A Népbank (Sztár) építése előtt
A mai napig csodálattal tölt el, hogy az előző századforduló környékén érdemes volt Szolnokról képeslapot küldeni a fővárosba a másnapi érkezéséről szóló üzenettel. Miként az is, hogy egyetlen ház felépítése vagy eltűnése miként változtatja meg egy utca képét. A korabeli retusálásokról nem is beszélve.

Az Album további képei
 

AKB

Bringázz a dzsungelben?
Szeszélyes és csapadékos a június. Ezt fűkaszával és kaszát fogó emberrel se lehet bírni. Avagy tekintsük extra szolgáltatásnak, szolnoki turisztikai attrakciónak, hogy a déli városrészben embermagasságú gazdzsungelen át vezet a kerékpárút. Nem csodálkoznék, ha valamelyik bozótból Sir David Attenborough lépne ki kamerával, mert itt forgatja a legújabb, vadvilágban játszódó természetfilmjét.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

A küzdelem emlékhelye
Látszólag csak négy emléktábla meg egy régi faldarab. A valóságban azonban Szolnok legújabb kori történetének egyik fontos emlékhelye. Ráadásul nagyon jól kigondolva, ami miatt a város egyik legfontosabb turisztikai látványossága is lehetne. Szeretnünk kellene.

A Szoborpark további képei