[1xvolt]

Utcasoroló (121): Iparunk egyik gerince

2022. július 29.

Víztorony, vasúti megállóhely és hotel is található ebben a viszonylag hosszú utcánkban, ahol több buszjárat közlekedik, mint Szolnok néhány városrészében. Akik csak a város iparával kerülnek kapcsolatba, előbb keresik fel ezt az utcát, aminek a környéke bő 300 éve lakott, mint Szolnok központját.

(Nyári ismétlés: Ez az írás 2022. március 23-án jelent meg először.)

Számomra kicsit meglepő, hogy a Tószegi útból nyíló és a városhatáron túlra futó Piroskai - nem Piroska!- utat csak 1972-ben keresztelték el. Legalábbis ezt írja Cseh Géza a Szolnok város utcanevei című kötetben, jelezve, hogy először a város az évi térképén lehet ezzel az elnevezéssel találkozni. Miközben az utca végén 1960-ban már biztosan működött a Szolnoki Állami Gazdaság központja, és annak az évtizednek az utolsó éveire az utca közepe táján a Beton- és Vasbetonipari Művek (BVM) víztornya is elkészült, ami a mai napig távolról is jelzi, hol található ez a viszonylag hosszú, ugyanakkor kevés számozott telekkel rendelkező közterületünk.

A magam részéről egészen biztos vagyok abban, hogy a Piroskai út nyomvonala, vagy egy ahhoz nagyon közeli nyomvonal minimum háromszáz, de akár több száz éve is létezhet. Erre utal az a fej nélküli Nepomuki Szent János szobor, ami a mai utca vonalától egy kicsit bentebb - a város felé -, a vasúti megállóhely közelében található. A szobrot Kósa Károly több alkalommal is fotózta illetve feldolgozta, így tőle tudható, hogy az alkotást 1707-ben állították fel - ezzel Szolnok legrégebbi közterületi alkotása -, minden bizonnyal egy lakott terület vagy egy fontos útkereszteződés közelében. Azt gondolom, hogy a Szolnokról Abony és Kőröstetétlen felé is sokáig itt - vagy itt is - vezetett kocsiút, aminek jelentősége a Szolnok-Lakitelek-Kecskemét vasútvonal 1896-os átadásával értékelődött fel, hiszen az a környék tanyavilágának fontos közlekedési csomópontjává tette.

Az utca végénél - amit most az egykori állami gazdasági telepeken működő társaság lezárva tart - jól láthatóak az egykori tanyaközpont nyomai. Úgy tudom, sokáig nemcsak vasúti megállóhely, de úgynevezett tanyasi iskola is működött itt, a Szolnok és Vidéke Földművesszövetkezet pedig a 15-ös számú vegyesboltját tartotta fenn ezen a helyen a hatvanas-hetvenes években. A megyei napilap álláshirdetéseiből az is kibogarászható, hogy valamikor nemcsak a Szolnoki Állami Gazdaság központja - a rendszerváltás környékén utódja, a Héki Állami Gazdaság egyik telephelye - volt itt, de építőipari üzemegység, tehenészet és 500 adagos konyha is működött a területen. Ahol a mai napig jó pár család lakik. (2014-ben, amikor újra megnyitották a vasúti megállót, 28 családról szóltak a hírek.)

Mint fentebb írtam, a hatvanas évek végén itt kapott helyet a BVM, amelynek termékei nélkülözhetetlenek voltak Szolnok fejlesztéséhez. Hogy az akkor még a Tiszamenti Vegyiművek (TVM) hátsó fertályának tekinthető utca mikor kezdett "benépesülni", nem tudom, talán az elején lévő, mára elképesztő állapotba került garázssor kerülhetett ide először, kiszolgálva a valamikor jó hírű TVM lakótelepet. Az biztos, hogy 1982 elején már a Piroskai úton nyitotta meg a Kelet-Magyarországi Tüzelő- és Építőanyag Kereskedelmi (TÜZÉP) Vállalat az első Fészek márkanevű áruházát, ahol - és ez akkor hatalmas újdonságnak számított - egy helyen lehetett (elvileg) mindent megvásárolni a magánerős építkezésekhez és felújításokhoz. A később Debrecenben és Nyíregyházán is megnyíló áruházakhoz mintául szolgáló Fészek olyan jelentős beruházásnak számított a 75 millió forintos bekerülési költségével, hogy átadásán az akkori belkereskedelmi miniszter is tiszteletét tette.

Az biztos, hogy a nyolcvanas években már itt működött a Jász-Nagykun Vendéglátó Vállalat cukrászüzeme, ami egyben tanműhelyként is funkcionált. Ugyancsak telephelye volt a Piroskai úton az ÉPFU, azaz az építőanyag fuvarozó vállalatnak, majd a papír-írószer termékek nagykereskedelmével foglalkozó Piért is megtelepedett itt. A rendszerváltás utáni első igazi lökést a 4-es út déli elkerülő szakaszának az átadása jelenthette a közterület életében, hiszen egyszeriben egy nemzetközi közlekedési folyosó szomszédságába került. A második lökést pedig a Szolnoki Ipari Park kijelölése adta az ezredforduló után nem sokkal, ami a Piroskai utat tulajdonképpen a legnagyobb iparterületünkre vezető gerincúttá tette. Így szerintem nagyon sok olyan nem idevalósi van, akiknek Szolnokról előbb ugrik be a Piroskai út, mint a város bármely nevezetessége, hiszen a nagyjából másfél tucat üzem rengeteg beszállítót, vásárlót, munkavállalót és menedzsert vonz ide. Az utca forgalmát egyébként az itt futó buszvonalak is jól érzékeltetik.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

A festmény párja
Ez a fotó biztos, hogy 1970 után, de 1974 előtt készült, és az is valószínű, hogy készítője a Várkonyi téri 18 emeletes valamelyik magasan lévő erkélyéről exponált. A fotós ezzel megörökítette a Móra Ferenc úti lakótelep születését, és a régi Szolnok egy darabjának elmúlását.

Az Album további képei
 
hirdetés

AKB

Hazamentek a legények
A Szolnoki vár projekthez kapcsolódóan optikai tuningon esett át a Nyári Lőrinc híd. Talán ennek részeként takarították ki a néhai bölcsőde és Szabadság téri kereszteződés közötti dzsumbujt, aminek vagy két hónapja áldozatául esett egy EuroVelo tábla is. Nem is hiányzik azóta se senkinek. Lehet, hogy eredetileg is felesleges volt? Vagy csak gazdája nincs? A munkát elvégző legényeket meg már nem érdekli, hisz rég hazamentek.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Szolnoki ötvenhatos emlékhely
A hivatalosan nem létező közterületen tulajdonképpen négy "alkotás" áll, amelyek immár együtt jelentik a szolnoki ötvenhatos emlékhelyet. Első darabja nemcsak Szolnokon volt első, de az országban is, és máig a város legolcsóbban és leggyorsabban elkészült emlékműve.

A Szoborpark további képei