[1xvolt]

Utcasoroló (102.): Ahol megyünk a MÁV-ra

2020. január 15.

A vonala az egykori teherpályaudvar és a szolnoki állomás közötti összekötő sínpár ívét követi. Évtizedeken keresztül a sportlétesítményeiről volt híres, és ha minden jól alakul, az év végétől ismét emiatt hivatkozhatunk rá. Ez a Kolozsvári út aluljárótól az egykori 605-ös kertjéig tartó Véső utca.

Néhány mai térkép és alkalmazás szerint a szolnoki Véső út a Kolozsvári felüljáró vasútállomás felé eső oldalán, a Jósika útból kiágazva, a garázssorok és a víztorony előtt kezdődik. Ha viszont a helyszínen is megkeressük az utca első házszámait, akkor egészen egyértelmű lesz, hogy ez a szolnoki viszonylatban is hosszú utca csak a felüljáró másik oldalán, lényegében a sínek mellett, a Fűtőházzal szemben indul. És bár utolsó háza csak az 55-ös számot viseli, az majdnem a József Attila és a Temető út találkozásánál van, egész pontosan, az egykor 605-ös néven ismert szakmunkásképző kertjének hátsó kerítésénél.

Mielőtt utánanéztem volna, meggyőződésem volt, hogy ez az utca egyidős a második szolnoki állomással, hiszen íve az első szolnoki állomást - később teherpályaudvar, ma RepTár - és a mai nagyállomás helyét köti össze. Azt gondoltam, hogy minimum 1857 óta parcellázott a környék, hiszen a vasútfejlesztés, a járműjavító kialakítása mind erre engedett volna következtetni. Szolnok első jól használható várostérképei alapján azonban egyértelmű lett számomra, hogy ez az utca csak a harmincas években nyílt meg, hiszen az 1927-es rajzon még nem, az 1937-esen pedig már szerepel. És, mint Cseh Géza Szolnok város utcanevei című könyvében olvasható1936-tól 1950-ig Nádor, azt követően pedig Véső néven szerepel a közterületeink listáján.

Annak ellenére, hogy a belvárostól távol eső közterülettel van dolgunk, azért itt is akad néhány érdekesség. Például az utca elején, az 1-es számú telken itt-ott kilátszó vasutas kolónia ház, amely nyomaiban még őrzi a régi MÁV építészet hagyományait. De ugyancsak a Véső úton áll - omladozik - az az épület is, amit minden Szolnokon vasúttal áthaladó óhatatlanul láthat: a Böhm-féle malom. Ez az a vöröses színű, ma már tető nélküli épület, ami a sínek közelében áll, de a Véső út felől közelíthető meg, és ha kicsit Nyugatabbra lennénk már biztosan fantasztikusan megmentették és átépítették volna, hiszen alig nyolcvanéves házról van szó. Mindezek mellett érdemes a még álló, leginkább a harmincas-ötvenes évekből származó régi házakat is megfigyelni, illetve a még itt is sok helyen felbukkanó, keresztáthidalós kapukat, ami több évtizeden át jellemezte az újépítésű szolnoki házakat.

A Véső utcát persze a többség nem emiatt ismeri.

Bevallom, én is 1978-ban jártam itt először, amikor úszni tanulni vittek a MÁV strand lelátó alatti, fedett medencéjébe. Majd iskolás éveim alatt a "Véső út" mindig valahogy a sporttal volt kapcsolatos, ami nem csoda, hiszen az 1920-as évek vége óta ezen a környéken terülnek el a MÁV sporttelepei. Ezek lényegében egy-egy kis közként, vagy mellékutcából közelíthetőek meg a Véső útról, de jártam én ide lőni, futni, sőt mindenféle sportbemutatókra is. És akkoriban azt mondtuk: megyünk a MÁV-ra.

Hogy mikor sportoltam utoljára ezeken a helyeken, nem tudom, de reménykedem, hogy hamarosan, újra lesz rá alkalmam. Annak ellenére, hogy az egykori Kék-Fehér étterem melletti konténerhalmon lévő tábla információi szerint már 2019. szeptember 22-én el kellett volna készülnie a beruházásnak. Annak az évnek az utolsó napjaiban azonban még csak az építkezések állását lehetett megnézni, bár a strand nagymedencéjét már sátor borította. A vívócsarnok már kész, a strandon talán csak a kertészeti és a szépészeti munkák vannak hátra, viszont a sportpályán és a bejárat előtt - ahol parkolóknak is helyet kellene csinálni - még van munka bőven. De drukkoljunk, mert jó lenne újra azt mondani, hogy megyünk a MÁV-ra.

Ami persze alapvetően át fogja alakítani a ma még csendes Véső utca életét. Hacsak nem az Indóház út - azaz a járműjavító - felől is nyitnak bejáratot, bár ez a tervrajzokon nem látszik. Illetve az is kérdés, ha elkészül minden beruházás, közösségi közlekedési eszközökkel merről lehet majd azokat megközelíteni. Nem akarok vészmadár lenni, de most úgy tűnik, lehetnek kemény csaták a Véső utcában lakók és az azt csak alkalmanként használni akarók között.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Ismét híd nélkül
A felvétel előterében látható apró parasztház miatt akadt meg a szemem ezen az 1911 júliusában postára adott szolnoki képeslapon. Aztán jobban megnézve rá kellett jönnöm, hogy különlegességét nem az adja, ami látható rajta, hanem ami éppen hiányzik. Egy újabb olyan képeslap, amiről ? igaz, csak részben - hiányzik a Tisza-híd.

Az Album további képei
 

AKB

Megbízható (?) hirdető
Tudom, hogy hirdetni (is) nehéz. És drága. Meg mindent meg lehet oldani okosban (is). De szerintem nem éppen a megbízhatóság jele, ha egy "mester" az utcai fákat rakja tele rajzszöggel felerősített hirdetésekkel. Pancser hatása van a dolognak. Én biztos, hogy nem engedném be a lakásomba. Magyarázkodni persze lehet, de szerintem erre nincs mentség. Le kellene szedni ezeket a hirdetéseket, mielőtt utcai a szemét lesz belőlük!

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Húsz éve még állt
A Szentháromság téren, körülbelül a Mária utca torkolatával szemben, nagyjából a mai a Cserkészház bejárata előtt húsz évvel ezelőtt még biztosan állt Kamotsay István különleges alkotása. A talán 1974-ben felállított "rozsdaszobor" az elmúlt két évtizedben tűnt el nyomtalanul.

A Szoborpark további képei