[1xvolt]
Haditechnikai park
2012. március 30.
A Tiszaliget gyerekkoromban nemcsak a strandról szólt. Voltak ott olyan egyéb attrakciók is, amik szerintem minden srácot lázba hoztak, akik a hetvenes-nyolcvanas években arra jártak. Ma már talán csak az erdei tornapálya maradványai fedezhetők fel. Pedig volt például egy haditechnikai park is.
A blogSzolnok egyik lelkes olvasójától kaptam a mellékelt családi fotókat, amelyek a hátukra írt dátumok szerint 1976 tavaszán készültek. Ránézésre az ország nagyon sok városban fotózhatták volna ezeket a képeket, ám olvasónk egyértelművé tette: a Tiszaligetben, a csónakázó tó és a strand kerítése közé beékelt, egykori haditechnikai parkban örökítették meg őt. Azt hiszem, ha jobban feltúrnánk a családi archívumokat, nagyon sokan találnánk ugyanezen a helyen készült képeket.
Erről az egykori haditechnikai parkról a személyes emlékeken kívül nem találtam eddig semmit, így csak találgathatok, hogy mikor készült, és mikor számolták fel. Saját családi archívumunkban rémlik egy olyan 1971 tavaszi felvétel, amelyiken ezek a haditechnikai eszközök már láthatóak. Személyes emlékeim a hetvenes évek végéről vannak, amikor már az itt közölt fotókhoz hasonlóan, meglehetősen romos állapotban voltak a kiállított fegyverek. Utolsó emlékképem a nyolcvanas évek közepéről származik erről a helyről, amikor a kiállított MIG 15-ös már olyan rosszul volt rögzítve a talajhoz, hogy a végére kapaszkodva, a fenekére lehetett billenteni. Lehet persze, hogy tévedek, de a nyolcvanas évek végén már nem voltak a Tiszaligetben ezek az eszközök.
Amíg azonban ott álltak a csónakázó tó partján, elképzelhetetlen volt, hogy ha a Tiszaligetben járunk, ne menjünk oda játszani. A tankon és a repülőn csak kívülről lehetett ugrálni, viszont a lövegeket mindenféle tekerő szerkezetekkel mozgatni is lehetett. Azt hiszem, néhány győztes csatát mi is megvívtunk ott a tesómmal vagy a barátokkal.
De nem ez volt gyerekkoromban a Tiszaliget egyetlen olyan attrakciója, ami a strandon kívül is annyira vonzóvá és érdekessé tette a helyet. Az idősebbek által sokat emlegetett vidámpark nekem már nincs meg. A kisvasúton viszont, úgy emlékszem, hogy a hetvenes évek első felében még utaztam.
Mint korábban már megírtam, valahonnan a Felszabadulási emlékmű mögül indult a szolnoki úttörővasút, az ártéri gát vonalát követve a tó mögött volt egy megállója, majd valahol a tábornál ért véget az utazás. A sínek által is érintett erdei tornapálya a nyolcvanas évek elején még kifejezetten jó állapotban volt, így ha meguntuk a fegyvereket, még tettünk ott is egy kört. Ám számomra a legérdekesebb az a mai Garden Hotel helyén felállított utasszállító repülőgép volt, aminek a hasán tátongott valami lyuk, és azon keresztül a nagyobbak segítségével, a gép belsejébe is be lehetett jutni. Tisztán emlékszem, hogy ez 1980-ban még ott volt a Ligetben, viszont 1985 után már nem.
Ha valakinek konkrét információi, emlékei, esetleg további fotói lennének a tiszaligeti attrakciókról - a főiskola építése miatt eltűnt KRESZ-parkot se felejtsük el -, kérem, ossza meg velem.
Album

Megmaradt képeslap
Ezt a rettenetes minőségű képeslapot 1928. augusztus 1-jén küldték Szolnokról Jászdózsára. A hátuljára írt szöveg alapján - a csók szó négyszer szerepel benne - persze teljesen mindegy lehetett, hogy mit ábrázolt, mikor készült és milyen minőségű az anziksz.
AKB

MÁV álláspont
A szolnoki vasútállomás 1-es vágánya mellett lévő táblára festett felszólítást tekinthetjük a Magyar Államvasutak hivatalos álláspontjának vagy új szlogenjének. Mert ugye az elég valószínűtlen, hogy az elmúlt 4 hónapban nem járt arra vasutas, vasúti vezető, és nem tudott volna intézkedni a mocsok eltüntetéséről. Szolnokra is szégyen, hogy a város egyik kapujában így hirdetik az állami vállalat immár hivatalosnak tekinthető álláspontját.
SzoborPark

Szolnoki bivaly, avagy 424.320
"Szoborrá" lett ipari emlék, amire vigyáznunk kellene, hiszen tizennyolc, még nagyjából épségben lévő példányt tartanak belőle nyilván, és talán kilenc olyat, ami bármikor megtekinthető. A Szolnokon 1982 óta kiállított "bivaly" a sorozat és a magyar gőzmozdonygyártás egyik utolsó darabja.