Felénk

Bringával a kórházig

2023. május 22.

Bringával a kórházig Nagyjából egy éve kezdték építeni a szolnoki kerékpárút-hálózat legújabb szakaszát, amelynek köszönhetően a 402-es főút mentén, azaz a Temető és a Tószegi úton is bringaúton lehet tekerni a kórházig. Nagyjából 1,5 kilométer kisebb szépséghibákkal és nagyon hiányzó folytatással.

Hivatalosan idén tavasszal adták át a Marcipán cukrászda előtti lámpáskereszteződéstől a Hetényi Géza Kórház főbejáratáig tartó kerékpárutat, amit ideje volt kicsit jobban is szemügyre venni. Számomra egyértelmű, hogy ennek a beruházásnak a két legfontosabb eleme - a belváros felől nézve - még a temető előtt valósult meg. Egyrészt ideje volt a ma már a Reptárhoz vezető egykori iparvágány és a szakmunkásképző közötti - talán a MÁV tulajdonéban lévő - területen valami normális átjárót kialakítani. Másrészt a MÁV strand kerékpárúton történő elérése is ezzel a beruházással valósult meg. Azt persze nem értem, hogy a nagykereszteződés és a Horog utca közötti eddigi Indóház utcából mikor és miért lett Bolt köz, de most nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a szolnoki kerékpárút-hálózat immár a MÁV strandig és a körülötte lévő sporttelepig is elér.

De vissza a 402-es főút mellett haladó, tavaly ősz óta épített, nagyjából 1,5 kilométeres bringaúthoz!

Dicséretes, hogy a síneknél úgy sikerült a fekete-sárga korlátok közötti áthajtót kialakítani, hogy akár a bringáról való leszállás nélkül is át lehet rajta jutni. Illetve a ma már nagyon ritka karos sorompó elemei is a helyükön maradtak. Tudom, hogy nem a projekthez tartozott, de ha itt egyszer a még álló "bakterházat" is sikerülne rendbe rakni, akkor az ország egyik legérdekesebb bringaút-vasút kereszteződése jöhetne létre.

A Kőrösi út elején, a zebra mellett jól látható, pirossal felfestett bringasáv vezet át a túloldalra, azaz kellő körültekintéssel leszállás nélkül is át lehet itt tekerni. És már hajthatunk is az új út Temető utcai szakaszán, ahol azonban nem árt az óvatosság. Mert akárhogy is szépítjük, az új kerékpárútnak ez a szakasza nem más, mint a már ramaty állapotú járda felújítása, és félig bringaútnak keresztelése. Ráadásul egy olyan részen, ahol a temetői buszmegálló, egy orvosi rendelő, egy bölcsőde és egy óvoda is van az út mellett, azaz garantálható a gyalogosok és a bringások összegabalyodása. Főleg, hogy a Tószegi útig tartó szakaszon, több helyen is hiányzik a bringások és a gyalogosok sávját elválasztó sárga középvonal. Biztos drágább lett volna a járdát és a kerékpárutat elkülöníteni.

Legalább úgy, ahogy a Tószegi úti kereszteződéstől a kórházig majdnem mindenütt sikerült, így jó elkülönül a kerékpárút a járdától, ami még akkor is jobb megoldás, ha így szűkebb hely áll mindkét fél rendelkezésére. Persze ezen a részen is érdemes óvatosan tekerni, hiszen két buszmegálló, több utcai kereszteződés és egy bringautat elválasztó villanyoszlop akadhat az utunkba. A jelenleg még kiváló szakasszal szemben maximum két kifogást tudnák megfogalmazni. Mind a Csáklya, mind a Vágóhíd utcák felé, illetve azokon keresztül viszonylag egyszerűen össze lehetett volna kapcsolni az új bringautat a Tisza gátján futó régivel, amiknek köszönhetően lényegében a déli iparterületek és a belváros felől is kialakulhatott volna a kórház felé a kerékpárút összeköttetés. Ezekere a ma még hivatalosan nem létező, de a gyakorlatban alkalmazható lehetőségekre akár táblák is felhívhatnák a bringások figyelmét. Ennél talán gyorsabban orvosolható a másik problémám: az új kerékpárút fölé belógó faágak metszése. Azt hiszem, az enyémnél kisebb kerékpáron közlekedő, nálam alacsonyabb emberek szemét is meg lehetne kímélni némi rendszeres karbantartással.

Szolnok új kerékpárútjának a legnagyobb hiányossága az, hogy csak a Hetényi Géza Kórház főbejáratáig, vagy ha úgy jobban tetszik, a Munkás ABC-nél lévő zebráig ér. Amit nem értek, mert így mondjuk az új tömb, a gyermekosztály és a szülészet, vagy éppen az egykori szakiskola területén lévő véradóállomás pont nem érhető el kerékpárúton. Arról nem is beszélve, hogy a néhai Cukorgyár területe továbbra sem közelíthető meg bringaúton, pedig talán egy kilométernyi út kellene ahhoz, hogy a gáton futó bringaúthoz csatlakozhasson a 402-es főút melletti kerékpárút. Ez már csak azért is lenne jó, mert a jelenlegi bringaút végpontja és a néhai Mezőgép irodaháza között kifejezetten nehéz, a cukorgyárig pedig katasztrofális - és életveszélyes - kétkeréken közlekedni. De talán egyszer majd lesz folytatás, és abban az uniós pályázatba esetleg a keresztutak is beleférnek. Mert az eddig említett szakaszok mellett nagyon hiányzik az Indóház utcai kerékpárút, ami a Reptár és a Marcipán cukrászda között, azaz a most újnak nevezhető szakasz kezdőpontja között futhatna.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Szolnok főutcája az új műteremből
Azt feltételezem, hogy ez Szigeti Henrik egyik első fotója, amit a Kereskedelmi Bank második emeletére költöztetett műtermének ablakából készített. Igen, Szolnokon járunk, valamikor 1907 táján. A képen az akkori Gorove utca és a Kossuth tér látható. A Városháza tornyai, kupolái a leginkább felismerhetőek.

Az Album további képei
 
hirdetés BlogSzolnok ANNO - Meg nem valósult álmok

AKB

Nagyon-nagyon kivert biztosíték
Joggal feltételezhető, hogy Tiszavirág-híd karbantartásáért felelős városi cég munkatársai, a szolnoki rendőrség, illetve a helyi önkormányzat nincs tisztában a horogkereszt, az SS-jel és a második világháborús náci köszöntés jelentésével. Ezt bizonyítja, hogy három ilyen jel tavaly óta díszítheti a Tiszavirág-híd Liget felőli lábát. És itt van május elseje, lesz forgalom a Tiszaligetben, világgá kürtölhető Szolnok szégyene. Lemondásuk után történelemórát az illetékeseknek!

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Elrejtett másolat
A kétszeres Kossuth-díjas szobrászművész, Medgyessy Ferenc egyetlen Szolnokon álló alkotásáról nemcsak kevesen tudják, hol áll, de szinte senki sem nézheti meg közelről. A Szoptató anyával a régi ezer forintos hátulján még ma is előbb találkozhatnak, mint a maga, közel három méteres valóságában.

A Szoborpark további képei