[1xvolt]

Szolnok 900 (16.): Műselyem képeslap?

2024. január 24.

Hét apró grafikából és a város címeréből áll az a montázs, ami akár képeslap is lehetne, ha nem valami műselyem anyagra nyomtatják, majd helyezik díszes kartonkeretbe. Nem zárnám ki, hogy a "Szolnok város 900 éves" feliratú tárgy valami albumból került ki, de akár önálló "oklevél" is lehetett.

Szolnok első írásos említésének 900. évfordulójára - ami véletlenül vagy nem, de éppen egybeesett az ország felszabadulásának 30. és a tanácsrendszer létrejöttének negyedszázados évfordulójával is - megszámlálhatatlan mennyiségű, kivitelű és minőségű emléktárgy, korabeli "propagandaeszköz" készült. Ebben a sorozatban ezeknek a számbavételére teszek kísérletet, és mindenkinek köszönöm, aki ilyen tárgyakat juttat el hozzám. A most bemutatandó sárgás-fehér, A4-es kemény kartonba - mint keretbe - helyezett, képeslapméretű, apró grafikákból összeállított, valamiféle műselyemre nyomtatott montázst Csák Lászlótól kaptam. Hogy eredetileg pontosan milyen célt szolgált, nem tudható, éppúgy lehetett akár valamilyen albumnak a kiesett oldala, mint önálló ajándéktárgy, vagy valamiféle "oklevél" melléklete. Sajnos az alkotóját sem sikerült eddig azonosítanom a megrajzolt a Tisza-híd lábánál lévő aláírása alapján.

Az összeállítás egyébként felettébb különös - vagy inkább jellemző a korra -, hiszen úgy tesz, mintha ennek a 900 éves városnak csak szocialista építményei lettek volna 1975-ben. A megelőző száz esztendő épületeiről tudomást sem vesz, nem is beszélve az akkor már 150-200 éves templomainkról. Mondjuk, az sem kevésbé vicces, hogy az első írásos említés dátuma (1075) fölé pont egy olyan tárgy - a szolnok-strázsahalmi aranyozott ezüstből készült tarsolylemez - grafikája került, amiről már 1975 környékén is tudható volt, hogy valamikor a 10. századból, azaz a garamszentbenedeki oklevélnél minimum száz évvel korábbról való. Tekinthetjük szép gesztusnak a megjelenítését, vagy éppen annak jelének, hogy mennyire fontos volt a "szocialista nagyvárosnak" a múlt gyökereinek felmutatása. A magam részéről legalább ennyire érdekesnek tartom, hogy miként ezen a grafikán is, milyen sűrűn bukkan fel a 900 éves tárgyakon Szolnok törökkori ábrázolása. Értem én, hogy ezek a város legkorábbi képes megjelenítései, de kicsit anakronisztikus ezek gyakori felbukkanása, miként az a dualizmus kori épületek rendszeres hiánya.

A montázs bal alsó rajza a Várkonyi téri 18 emeletest mutatja az akkori Ságvári körút felől. A rajzoló vagy 1973 után dolgozott, vagy egy ezt követően készített fotót használt mintául, hiszen a toronyház tövébe a szolgáltató házat is odarajzolta, ami ugye "felszabadulásunk" 25. évfordulójakor, azaz a 18 emeletes átadásakor még nem volt készen. Az összeállítás tetejére, középre - talán nem véletlenül - Szabó László Fáklyavivő című szobrának és Barna Gábor építésznek a műalkotás mögé helyezett stilizált zászlója került, amit 1970. április 3-án adtak át a Tiszaliget bejáratánál. A szobor, mint "felszabadulási" emlékmű vonult be a helyi köztudatba.

Mondhatnánk, hogy a tárgy rajzain az 1963-ban átadott belvárosi Tisza-híd a legrégebbi, feltüntetett építmény, ha nem vennénk észre a "túloldalon" a Szabadság téri Obermeyer-féle házat, ami több mint száz évvel korábbi, mint a folyami átkelő. Csak hát ezen a képen éppúgy nem az a lényeg, mint a fölötte lévő színházábrázoláson, hogy a teátrumnak a hátsó része jóval korábbi, mint a megrajzolt kocka főbejárat. E kép esetében egészen biztos vagyok abban, hogy a művész képeslap után dolgozott, hiszen a színház 1963-as "felújítása" után, illetve a tiszti tízemeletes átadását követően, a hatvanas évek végétől elég sok anzikszfotó készült ilyen szögből.

Tényleg nem tudom, milyen technikával készültek ezek a grafikák.

A Várkonyi teret ábrázoló kép alapján nem mondanám, hogy szimplán csak fotók átalakításáról van szó. Viszont a jobb felső, előterében az állampárt székházát ábrázoló kép esetében már elbizonytalanodom. Annak hátterében ugyanis a Vízügyi székházat látjuk - a kettő között még nincs nyoma a Centrumnak -, de úgy, hogy a Ságvári körúthoz közelebbi zárt blokk fölött még egy toronydaru magasodik. Miért maradt ez rajta a képen? A művész esetleg ezzel akarta szimbolizálni, hogy ez a 900 éves város még épül, fejlődik? (Akkor ez igaz is volt.) Vagy inkább megfeledkezett a daruról, ami nélkül sokkal időtállóbb lehetett volna a rajza. Tulajdonképpen ez lényegtelen apróság, hiszen a hét képes montázs pontosan visszaadja azt, amit akkoriban üzenni akart Szolnok vezetése a városról: ez egy történelmi gyökerekkel rendelkező - hiszen 900 éves -, ám mégis szocialista és fejlődő megyeszékhely.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Ugyanaz színesben
Elképesztően aprólékos munka lehetett a Szolnoki Művésztelepről valamikor 1902 és 1914 között készült fekete-fehér fotót színessé varázsolni. Ennél azonban sokkal fontosabb, hogy ezek a lapok őrzik egy lassan száz éve nem létező szobor emlékét.

Az Album további képei
 

AKB

Apró figyelmetlenség
Mikor lettünk beoltva gondolkodás ellen? Egy rendelő felújítása mindig öröm. Szandaszőlősön is. A bekerítést ugyan meg tudom érteni, de van vele problémám. Adott esetben a bezárt kerítéskapu és a bejárati ajtó közötti távolság. Merthogy felújítás ide, drága beruházás oda, maradtak az ajtóra ragasztott tacepaók. Rajtuk a rendelési idővel. Ami a kerítésen túlról elolvashatatlan. Ha már kerítésre futotta, egy vállalható hirdetőtábla sokba került volna? Apró, de hasznos figyelmesség lenne.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Nyoma sincs emlékkő
Annyira nyoma veszett, mintha soha nem is állt volna Szolnok határában, az Abonyi út végén, a Tanácsköztársasági emlékkő. A város eltűnt szobrai, Szolnok szocialista emlékművei közül is mindig kifelejtődik, pedig legalább húsz éven keresztül volt egyik helyszíne a Forradalmi Ifjúsági Napok eseményeinek.

A Szoborpark további képei