[1xvolt]
A lassan készülő gyaloghíd
2022. augusztus 15.
A Zagyva második hídja a torkolattól számolva, amely az M4 elkerülő átadása miatt immár életkora alapján is csak a második helyen áll. Megvalósítása - az ötlettől a teljes átadásig - közel egy évtizeden át húzódott. Bő félév után hamarosan újra használhatjuk Laki Kálmán gyaloghidat.
(Nyári ismétlés: ez a cikk 2022. március 3-án jelent meg először.)
A Zagyvaparti sétány és a Pityó utca közötti Zagyva-híd évek óta egyre rosszabb állapotban volt, 2020 nyarán már táblák figyelmeztettek az ártérben arra, hogy a műtárgy alatt tartózkodni vagy átmenni tilos. A tulajdonképpen Szolnok belvárosát, a Tabánt illetve a Zagyva túloldalán fekvő Scheftsik-telep városrészt összekötő gyaloghídra tavaly már olyan figyelmeztetések is felkerültek, miszerint használni is veszélyes az átkelőt. A 2015-ben Laki Kálmán (Szolnok, 1909. - Washington, 1983) biokémikusról elnevezett gyaloghíd felújítása végül tavaly júliusban kezdődött el, és ha minden jól megy, hamarosan újra birtokba vehetik a gyalogosok és a kerékpárosok.
A híd megépítésének ötlete már 1974-ben felmerült a városi tanács ülésén, amikor Szolnok fejlesztési terveiről tárgyaltak. Már akkor egyértelmű volt, hogy szükség lenne egy úgynevezett közműhíd megépítésére a Zagyva két partja között, elsősorban a városi vízművek elhelyezkedése miatt. Még ugyanannak az évnek a novemberében a Víz és Csatornamű Vállalat egyik mérnöke arról beszélt, hogy a közműhíddal a Zagyva alá fektetett, két darab 400 mm-es, egyre rosszabb állapotban lévő vízvezetéket lehetne kiváltani, és ezzel biztonságosabbá tenni Szolnok jelentős részének az ellátását. Ugyanakkor hozzátette azt is, hogy a beruházásra a VCSM-nek nincs pénze.
A híd építése három évvel később ismét a városi tanács napirendjére került, amikor Szolnok 1990-ig terjedő lakásépítési programját tárgyalták. Ekkor tulajdonképpen már készen volt a Kun Béla - ma Szolnok Ispán - körúti lakótelep, teljes hosszában kiépült az Ady Endre út, befejeződött a Tallinn városrész fejlesztése, és a legnagyobb építkezések a Széchenyi városrészben zajlottak. Ugyanakkor még eldöntetlen kérdés volt, hogy a Tabánnal mi lesz, emeletes házak vagy szálloda épül a helyére, netán skanzenként mentik meg. Az mindenesetre világos volt, hogy az újabb építkezések miatt is szükség lenne a Zagyva fölött nemcsak vízvezetékeket, de egyéb közműveket is átvezetni.
A hídépítés végül csak 1979 őszén kezdődött meg. Az akkor 30-35 millió forintosra tervezett beruházás munkáival az 1951-ben Szolnokra települt Közlekedési Építő Vállalatot, azaz a KÉV Metrót bízták meg. Ez a cég nemcsak út- és vasútépítésében volt járatos, de jelentős mélyépítési tapasztalatokkal is rendelkezett, sőt lakások és gyárcsarnokok kivitelezésében is részt vett, ráadásul Szolnok szennyvíz és gázvezeték rendszerének a kiépítése is a nevükhöz fűződött. Az építkezés első hónapjaiban (a mellékelt fotó a megyei lapban az erről szóló cikket illusztrálta) természetesen úgy tűnt, hogy a víz, szennyvíz és postai kábeleknek helyet adó, négynyílásos, 150 méteres gyaloghíd a következő évre elkészülhet. Nem így történt.
Az építkezés második évében, 1981 nyarán ugyanis még csak arról adhatott hírt a helyi újság, hogy javában zajlik a Zagyván átívelő közmű- és gyaloghíd építése. A cikk írásakor éppen a Tabán felől húzták át a túlpartra a híd szerkezetét, és úgy számoltak, hogy az év októberére készen lehet maga a szerkezet, azt követően pedig indulhat a járda és a közvilágítás kiépítése. Ugyancsak későbbre prognosztizálták a híd feljáróinak a kialakítását is, mert mint a korabeli tudósításban olvasható, azon a nyáron még fák és lakóházak - a Tabánban - akadályozták a hídra való feljutást. Egy másik cikkből az is kiderült, hogy a beruházó ekkor már a Víz és Csatornamű vállalat volt, amely a csúszást az az évi magas vízállással magyarázta.
Hogy a híd mikor készült el teljesen, az a megyei napilap évtizedekkel ezelőtti számaiból nem deríthető ki, sőt inkább úgy tűnik, fokozatosan történt a műtárgy átadása. Az biztos, hogy 1982 júniusában még épült a híd, miként az is, hogy 1983-ra már az átadását ígérték. És bár a híd járófelülete alatt lévő vízvezetékeket csak 1984 utolsó napjaiban helyezték nyomás alá, az év áprilisában már jártak gyalogosok itt, a Zagyva felett. Egy 1984. áprilisi újságcikk ugyanis arról szól, hogy bár elkészült az új gyaloghíd, de ahhoz a Kun Béla körút felől esőben nem lehet eljutni, mivel az oda vezető szilárd burkolat nem készült el. A tanács illetékesei erre akkor azt válaszolták, hogy a beruházás a Magyar Posta miatt áll, mivel a telefonkábeleket még nem sikerült behúzni a híd alá, és mivel az a két parton földmunkákkal fog járni, nincs értelme a szilárd burkolatot elkészíteni. Ez pedig azt is jelenti, hogy a most megújuló híd építése az első ötlettől a részleges használatig is minimum 10 évet vett igénybe.
Album

Szép híd, szépírás
Az első vasszerkezetes, szolnoki, közúti Tisza-híd átadása után nem sokkal készülhetett ez a fotó, amiből Gerő Ignácz jelentetett meg képeslapot. Ez a lap azonban nemcsak a fotó miatt érdekes, hanem egy bizonyos Miklós gyönyörűséges kézírása okán is. Most már értem, miért volt külön tantárgy az iskolákban a szépírás.
AKB

Vicc vagy reklám?
Ez csak vicc lehet. Mert kizárt, hogy 2025-ben egy magára adó szakmunkás azt gondolja, hogy a városházával szemben, egy fára felkötözött tábla a megfelelő reklám. Szerintem valaki, valahol találta ezt a táblát, és jó ötletnek vélte, hogy az ellopott Sellő hűlt helye mellé kiteszi ezt a táblát. Vagy lehet, hogy így oldódik meg a Sellő rejtélye? Lehet, hogy fel csak kellene hívni azt a számot, és nem is a karosszériás venné fel. Az utcai vicceket olykor tovább kell gondolni.
SzoborPark

Az áthelyezett Bartók
Az egyik legnagyobb magyar zeneszerző, zongoraművész és népzenekutató szolnoki szobrával csak az találkozhat, akinek köze van a zenéhez. A talán a hetvenes évek elején már meglévő Bartók Béla mellszobor csak második felállításakor került mai helyére, a róla elnevezett zeneiskola udvarába.