[1xvolt]

A lassan készülő gyaloghíd

2022. augusztus 15.

A Zagyva második hídja a torkolattól számolva, amely az M4 elkerülő átadása miatt immár életkora alapján is csak a második helyen áll. Megvalósítása - az ötlettől a teljes átadásig - közel egy évtizeden át húzódott. Bő félév után hamarosan újra használhatjuk Laki Kálmán gyaloghidat.

(Nyári ismétlés: ez a cikk 2022. március 3-án jelent meg először.)

A Zagyvaparti sétány és a Pityó utca közötti Zagyva-híd évek óta egyre rosszabb állapotban volt, 2020 nyarán már táblák figyelmeztettek az ártérben arra, hogy a műtárgy alatt tartózkodni vagy átmenni tilos. A tulajdonképpen Szolnok belvárosát, a Tabánt illetve a Zagyva túloldalán fekvő Scheftsik-telep városrészt összekötő gyaloghídra tavaly már olyan figyelmeztetések is felkerültek, miszerint használni is veszélyes az átkelőt. A 2015-ben Laki Kálmán (Szolnok, 1909. - Washington, 1983) biokémikusról elnevezett gyaloghíd felújítása végül tavaly júliusban kezdődött el, és ha minden jól megy, hamarosan újra birtokba vehetik a gyalogosok és a kerékpárosok.

A híd megépítésének ötlete már 1974-ben felmerült a városi tanács ülésén, amikor Szolnok fejlesztési terveiről tárgyaltak. Már akkor egyértelmű volt, hogy szükség lenne egy úgynevezett közműhíd megépítésére a Zagyva két partja között, elsősorban a városi vízművek elhelyezkedése miatt. Még ugyanannak az évnek a novemberében a Víz és Csatornamű Vállalat egyik mérnöke arról beszélt, hogy a közműhíddal a Zagyva alá fektetett, két darab 400 mm-es, egyre rosszabb állapotban lévő vízvezetéket lehetne kiváltani, és ezzel biztonságosabbá tenni Szolnok jelentős részének az ellátását. Ugyanakkor hozzátette azt is, hogy a beruházásra a VCSM-nek nincs pénze.

A híd építése három évvel később ismét a városi tanács napirendjére került, amikor Szolnok 1990-ig terjedő lakásépítési programját tárgyalták. Ekkor tulajdonképpen már készen volt a Kun Béla - ma Szolnok Ispán - körúti lakótelep, teljes hosszában kiépült az Ady Endre út, befejeződött a Tallinn városrész fejlesztése, és a legnagyobb építkezések a Széchenyi városrészben zajlottak. Ugyanakkor még eldöntetlen kérdés volt, hogy a Tabánnal mi lesz, emeletes házak vagy szálloda épül a helyére, netán skanzenként mentik meg. Az mindenesetre világos volt, hogy az újabb építkezések miatt is szükség lenne a Zagyva fölött nemcsak vízvezetékeket, de egyéb közműveket is átvezetni.

A hídépítés végül csak 1979 őszén kezdődött meg. Az akkor 30-35 millió forintosra tervezett beruházás munkáival az 1951-ben Szolnokra települt Közlekedési Építő Vállalatot, azaz a KÉV Metrót bízták meg. Ez a cég nemcsak út- és vasútépítésében volt járatos, de jelentős mélyépítési tapasztalatokkal is rendelkezett, sőt lakások és gyárcsarnokok kivitelezésében is részt vett, ráadásul Szolnok szennyvíz és gázvezeték rendszerének a kiépítése is a nevükhöz fűződött. Az építkezés első hónapjaiban (a mellékelt fotó a megyei lapban az erről szóló cikket illusztrálta) természetesen úgy tűnt, hogy a víz, szennyvíz és postai kábeleknek helyet adó, négynyílásos, 150 méteres gyaloghíd a következő évre elkészülhet. Nem így történt.

Az építkezés második évében, 1981 nyarán ugyanis még csak arról adhatott hírt a helyi újság, hogy javában zajlik a Zagyván átívelő közmű- és gyaloghíd építése. A cikk írásakor éppen a Tabán felől húzták át a túlpartra a híd szerkezetét, és úgy számoltak, hogy az év októberére készen lehet maga a szerkezet, azt követően pedig indulhat a járda és a közvilágítás kiépítése. Ugyancsak későbbre prognosztizálták a híd feljáróinak a kialakítását is, mert mint a korabeli tudósításban olvasható, azon a nyáron még fák és lakóházak - a Tabánban - akadályozták a hídra való feljutást. Egy másik cikkből az is kiderült, hogy a beruházó ekkor már a Víz és Csatornamű vállalat volt, amely a csúszást az az évi magas vízállással magyarázta.

Hogy a híd mikor készült el teljesen, az a megyei napilap évtizedekkel ezelőtti számaiból nem deríthető ki, sőt inkább úgy tűnik, fokozatosan történt a műtárgy átadása. Az biztos, hogy 1982 júniusában még épült a híd, miként az is, hogy 1983-ra már az átadását ígérték. És bár a híd járófelülete alatt lévő vízvezetékeket csak 1984 utolsó napjaiban helyezték nyomás alá, az év áprilisában már jártak gyalogosok itt, a Zagyva felett. Egy 1984. áprilisi újságcikk ugyanis arról szól, hogy bár elkészült az új gyaloghíd, de ahhoz a Kun Béla körút felől esőben nem lehet eljutni, mivel az oda vezető szilárd burkolat nem készült el. A tanács illetékesei erre akkor azt válaszolták, hogy a beruházás a Magyar Posta miatt áll, mivel a telefonkábeleket még nem sikerült behúzni a híd alá, és mivel az a két parton földmunkákkal fog járni, nincs értelme a szilárd burkolatot elkészíteni. Ez pedig azt is jelenti, hogy a most megújuló híd építése az első ötlettől a részleges használatig is minimum 10 évet vett igénybe.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Másfél évtizedig jó képeslap
Nem tudni, hogy a sok szolnoki képeslaphoz fotót készítő Csobaji Előd mikor örökítette meg így a Kossuth teret. De tulajdonképpen mindegy is, mert azt mondhatjuk, 1975 és 1990 között nem sok minden változott Szolnok főterén. Így ezzel a képpel megidézhető a késő Kádár-kor.

Az Album további képei
 
hirdetés

AKB

A parkolás minden előtt
Ausztriában így szokás. Vagy, akinek ilyen autója van, annak így kell, szabad, lehet. De hagyjuk meg annak a lehetőségét is, hogy a kiállított autókat parkoló autóknak nézte a Helyi Termékek Vására idején a sofőr. Persze az sem kizárt, hogy terméket hozott. Vasárnap délelőtt, amikor nem gond Szolnokon parkolni. Igaz, lehet is bárhogyan, mert rendőr nem járt arra. Nincs itt semmi látnivaló! A haza meg a parkolás osztrák rendszámmal is minden előtt.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Vízügyes emlék a parkoló szélén
Ledöntés, áthelyezés, lopás vagy csak felújítás. Egy elvitathatatlan szakember szerényen megbújó portréjának is lehet kalandos a sorsa Szolnokon. A Boldog Sándor István körút és az Ady Endre út kereszteződésénél, a "vízügyi" parkoló szélén álló Sajó Elemér szobornak legalábbis az lett.

A Szoborpark további képei