[Naplóm]

Szabad a parkolás?

2020. december 08.

Mióta a vírus miatt ingyen lehet Szolnokon parkolni, úgy tűnik, sokan ezt úgy értelmezik, bárhol, bármennyi időre ott lehet hagyni az autót. Rendőreinknek meg vagy nincs ideje ilyesmire, vagy nem érdekli őket, hogy totális visszafejlődésben van a szolnoki közlekedési kultúra.

A szolnoki Kápolna utcában soha sem ültem még dugóban. Múlt pénteken délelőtt a Pozsonyi és az Ady Endre út kereszteződésén azonban csak sokadikra lehetett átjutni. A rövidke utcában pedig úgy ácsorogtunk, mintha Pesten lennénk csúcsforgalom idején. Az utcahossz miatt persze gyorsan kiderült, hogy a fennakadást egy szabálytalanul megállt autó okozza, amelynek tulajdonosa úgy gondolta, ha nincs üres parkoló a járda mentén, akkor neki jogában áll a haladásra szolgáló sávban hagyni az autóját. Csak egy-két kocsi tudott olykor elslisszolni mellette, amíg a lámpa megfogta a szemből érkezőket.

Az előttem araszoló ezüstszínű Mercedesről kiderült, hogy a rendőrautó. A szabálytalanul várakozó mellé érve, amihez épp akkor ért a tulajdonosa, meg is állt, villogott kicsit, a lehúzott ablakon szóltak ki a bent ülők, majd, mint aki jól végezte a dolgát, továbbhaladt. És miközben engem meg talán a többi araszolót megütött a guta, a szabálytalanul megálló levonhatta a következtetést: nem csinált semmi rosszat, hiszen a rendőröket se nagyon zavarta. Azaz mit fog csinálni legközelebb?

Nem hoznám szóba ezt az egészet, ha egyedi eset lenne. Fél órával később a színháznál gyalogoltam, mindenütt autó állt, hiszen ha nem kell fizetni a parkolásért, akkor van miből benzinre költeni. Nem is lehet megállni azon a környéken se. Ezt tapasztalhatta az az autós is, aki a Tisza szállóhoz érkezett vízért. Milyen megoldás született? Igen, a sétányig hajtott az autójával, mert úgy is értelmezhetjük a behajtani tilos tábla alatti kiegészítőt, hogy célforgalom az is, ha vízért megyünk. Ne is boncolgassuk, hogy a várost figyelő, rengeteg pénzért felszerelt kameráknak mi az értelmük!

Negyedórával később már a Sóház utcán tartottam a Szapáry felé. Azon már jó ideje nem akadok fenn - mert megszoktam -, hogy a Tiszai hajósok terének az elején, a forgalom elől elzárt területen, meg kvázi a járda folytatásán, sőt olykor már-már a kereszteződésben is mindig állnak autók. Zavartalanul. Nézem őket, és a Taxi című francia film autófeltörős jelenete ugrik be, amiben a vagány csávó kiáll az utca közepére és teli torokból szidja a zsernyákokat, miközben minden környékbeli autó velük van tele, csak éppen más dolguk van. Az itt parkoló autók tulajdonosai - ha csak képletesen is - ugyanígy kiállnak a város közepére, és cifrákat mondanak a rendőreinkre. Joggal, hisz semmit sem tesznek ellenük.

Szóval ezen átléptem, de amikor a Szapáryn, az új óvoda előtt nem sokkal két teherautó a kerékpárúton és a járdán rakodott - mert máshol nem lehetett, hiszen dugig volt minden parkoló -, miközben a parkoló autók mellett, a közlekedő sávban valaki nyugodtan várakozott, már csak röhögni tudtam kínomban. Szolnokon nemcsak ingyen lehet parkolni, de bárhol és bármikor is. A táblák, a KRESZ alapvető szabályai, az aszfaltra felfestett csíkok már semmit sem jelentenek. Meg lehet állni a Baross utcán, mert éppen egy boltba vagy valamelyik ismerőshöz kell beugrani. Fel lehet állni a Hild térre, a díszkőre, a Sütő utca elején a "kvázi zebrára", és sorolhatnám. De minek?

Tudomásul kell venni, hogy a szolnoki közlekedési morál kezd visszacsúszni a kilencvenes évek "kivagyi" színvonalára. Amikor sokan azt gondolták, hogy a nyugati roncsokkal valamiféle előjogokat vagy kivételezést is vásároltak maguknak. Igaz, a moszkvai és a kijevi "elsőbbség erőből" szintet azért nem értük el, mert talán még időben magához tért a rendőrség. Úgy tűnik, ez elmúlt évtizedek eredményei kezdenek most elillanni. Szerintem. Mert nincs kétségem afelől, hogy a helyi rendőrség éves beszámolója hatalmas eredményekről és sikerekről fog beszámolni, amire majd mindenki bólogat, mint pártkongresszuson a küldöttek, hisz Pelikán is meg tudta beszélni Dániel Zolival a Duna parton, hogy "milyen nálatok a hangulat".

Valahol egyszer azt olvastam, hogy egy ország közlekedési morálja nagyon jó lenyomata annak szellemi, kulturális, erkölcsi állapotának. Hát, ha a szolnoki megállási, várakozási és parkolási szokások alapján ítél meg most valaki bennünket, akkor már csak az önmagunkat becsapó hangulatjelentésekben bízhatunk.

(Ezt a cikket azért nem a tilosban parkoló autók fényképei illusztrálják, mert a jog védi a tulajdonosaikat a hülyeségük nyilvánosságra kerülésétől. - Jobb ötlet híján, Szolnok utcáin fotózott régi autókat szerkesztettem a cikkbe, hogy legyen benne valami jó is.)

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Békebeli Szolnok
A Hatvanasként emlegetett ABC előtt, talán a mai zebra környékén állhatott a fotós, aki - szerintem - a húszas évek második felében megörökítette az akkori Gorove, jelenleg Kossuth Lajos utcát, és ezzel számtalan érdekes, apróságot hagyott ránk.

Az Album további képei
 

AKB

Elfeledett óra
Nem sokkal fél három után jártam a Kossuth és a Jókai út találkozásánál. Az órára pillantottam. És megállapíthattam, hogy ősz óta senkit sem érdekel, hogy a Szolnok főutcáján lévő nyilvános óra pontos vagy sem. Bár emlékeim szerint évek óta így van ez. Tavasszal már majdnem pontos lesz. De mi értelme egy ilyen órának? Haszontalan. Elfeledett. Csak csúfítja, és nem szolgálja a várost.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Két emlék egyben
A Lengyel légió utca közepén van egy emléktábla, ami tulajdonképpen két dologra emlékeztet. Egyrészt egy nagyszerű férfira, aki két nemzet nevében kétszer szállt szembe az I. Miklós vezette Orosz Birodalommal. Másrészt a szabadságharcunk lengyel katonáira. De ez sem egyszerű történet.

A Szoborpark további képei