[Naplóm]

Rémálmokon át az álmokig

2019. február 04.

Azzal, hogy a 4-es számú főút lassan Szolnok határáig kétszer kétsávos gyorsforgalmi út lesz, több évtizedes álom valósul meg. Ám nekem úgy tűnik, hogy a beteljesülésig rémálmaink lesznek. Amiket számomra az útfelújítók előtt vagy nyomukban járó KRESZ-tábla kihelyezők okoznak.

Bő két évtizeddel ezelőtt, amikor legutóbb komoly fejlesztések voltak a négyesen - talán az albertirsai emelkedőn lévő kétszer kétsávos szakasz is akkoriban épült - az egyik autós szaklap újságírói megpróbálták szabályosan, azaz minden kihelyezett táblát figyelembe véve megtenni a Budapest Szolnok távot. Arra jutottak, hogy ha valamennyi korlátozást betartanak, akkor autóval a 100 kilométert kettő és fél óra alatt lehet teljesíteni. Miközben őrületbe kergettek néhány közlekedőt, és emiatt több balesetveszélyes helyzet részesei voltak, mintha büntetéseket kockáztatva nyomták volna a gázt. Sokszor eszembe jutnak a kollégák, főleg, hogy a legutóbbi, barkácsolás mentes időszakban a Szolnok Ferihegy távolság 50-55 perc alatt is teljesíthető volt (75 kilométerről beszélünk).

Él bennem a gyanú, hogy ha ma minden kihelyezett KRESZ-táblát figyelembe véve próbálnánk Szolnokról Pestre feljutni, inkább közelebb lennénk a húsz évvel ezelőtti teszt eredményeihez, mint a pár évvel ezelőtti "békeidőszak" részidejéhez. Leginkább azért, mert úgy tűnik, mintha valakire ráborult volna a KRESZ-tábla nagyszekrény, és úgy érezte, minden benne található 40-es és 60-as korlátozó táblát az M4-es építése közelében kell kihelyeznie. Esküszöm, Szolnok és Cegléd között vannak olyan részek, ahol, mint valami sorminta virítanak ezek a piros szélű körtáblák. Amelyek olykor az egyetlen látható jelei az építési munkálatoknak. Van például olyan szakasz, ahol a régi 4-es aszfaltcsíkján haladunk, nincs sávelhúzás, a padka a régi, de a korlátozó táblák már a helyükön vannak. Meg olyan is, ahol a régi úton ugyanúgy nem változott semmi, csak pár méterrel mellette már túrják a földet a majdani másik aszfaltcsík helyén.

Nem vagyok közlekedési szakember, rendőr meg pláne, tehát feltételezem, hogy ezeket a táblákat mindenféle jogszabályoknak megfelelően, rengeteg engedély és még több pecsétes papír birtokában, nagyon-nagyon sok munkaórában, jelentős pénzért és mérhető haszonkulcsot alkalmazva helyezték ki. Mindez azonban akár ellent is mondhat a józanésznek. Mert milyen lenne, ha egy étteremben a takarítónő reggel leszedetne minden asztalt, mondván, este majd takarítani fog, elő kell készíteni a terepet? Éhen halának. Vagy egy kórházban korlátoznák a műtéteket, mert egy kórtermet már festenek, ellenben egy egész szárnyat kipakolták? Az útépítők is háborognának. Esetleg egy egész iskolában nem lenne tanítás, mert néhány pedagógus majd továbbképzésre megy? A táblakihelyezők is sírnának.

Magyarul: miért kell Albertirsa és Szolnok között végig korlátozni a haladást, mikor még csak a ceglédi körforgalomnál babrálnak? Vagy miért kell több kilométerre lezárni a kétszer kétsávos rész egyik oldalát csak azért, mert majd hónapok múlva lesz ott valami munka? Fontos azért lassítani a forgalmat, hogy az autónkból jól láthassuk, hol vannak leszúrva a nyomvonalat jelölő botocskák? Persze egyszerűbb egyszer végigmenni, és minden korlátozást kiszórni, mint esetleg naponta átgondolni, hogy mi lenne a logikus.

Nem bosszantásból, de ideszúrnék egy pár évvel ezelőtti svájci tapasztalatot. Baselben szinte folyamatosan újítják fel a villamos vonalakat. Ám a legtöbb esetben ez nem azt jelenti, hogy a részben felújítás alatt lévő viszonylatot lezárják! Nem. Néhány tíz méteren dolgoznak, ha kell a sínek alól is kiszednek mindent, azokat meg alátámasztják, és ha jön a villamos, akkor a melósok és a gépek félreállnak, és halad a forgalom. Azaz szimplám dolgoznak, és nem az az első feladat, hogy a fél világnak kellemetlenséget okozva érzékeltessék, hogy majd valamikor nekilátnak a munkának. És ebbe még az is belefér, hogy nagyjából három magyar pedagógus bérének megfelelő összegért ácsorog a munkaterület két végén egy-egy svájci melós, és figyelmeztet a villamos érkezésére. Nem is csoda, hogy hol tart Svájc.

Persze lehetne lobbizni az eszement korlátozások ellen mindenféle környezetvédelmi szempontokkal is. Merthogy többször lassítani és gyorsítani sokkal károsabb, mint egyenletesen haladni. De a környezetvédelmet a haszonkulcs általában felülírja. Meg látva az útépítések környékén felhalmozódó mindenféle műanyag szemetet, nem hinném, hogy a "kölcsönkapott Föld" meg mindenféle azonnal pénzre nem váltható érvvel elő lehetne állni. Nekünk mindig, mindent úgy kell elfogadni, ahogy éppen van, mert van egy távoli cél, ami mindent felülír és megmagyaráz.

Hiszen milyen klassz lesz majd az M4-esen Szolnokig suhanni. Meg egyszer majd a várost északról is megkerülni. Sőt, Debrecen felé sem halálúton haladni. Gyönyörű álom. De nem lehetne rémálmok nélkül eljutni odáig?

(Az illusztrációk nem a cikkben említett helyszínen készültek.)

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Bontás a Beloianniszon 1965-ben
A kép jobb felső sarkában, felénk a nagy tűzfalával néző ház az egyetlen, amely e fotón megörökített épületek közül még ma is megtalálható Szolnokon. Ez a kép 1965 márciusában készült az akkori Beloiannisz út és Hősök tere sarkáról. Ahová évtizedekkel később épült bankszékház.

Az Album további képei
 
hirdetés BlogSzolnok ANNO - Meg nem valósult álmok

AKB

Hova visz?
Hova visz egy olyan aluljáró, amiben úgy tűnik, évek óta nem járt takarító, ami érezhetően inkább mellékhelyiség mintsem közlekedést segítő építmény, amire tényleg igaz, hogy "sz*-nak, bajnak nincs gazdája"? De ettől még Szolnokon van. Elvileg a Tiszaligetbe visz vagy onnan a belvárosi Tisza-hídra. A miénk. De mégis kié? Nem lehetne, hogy neki is fájjon egy kicsit? Mert hová visz egy ilyen elhanyagolt aluljáró? A jövőbe?

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Vízügyes emlék a parkoló szélén
Ledöntés, áthelyezés, lopás vagy csak felújítás. Egy elvitathatatlan szakember szerényen megbújó portréjának is lehet kalandos a sorsa Szolnokon. A Boldog Sándor István körút és az Ady Endre út kereszteződésénél, a "vízügyi" parkoló szélén álló Sajó Elemér szobornak legalábbis az lett.

A Szoborpark további képei