[Naplóm]

Megmagyaráznám, de nem megy

2014. augusztus 26.

Ahogy egy újszülött rácsodálkozik a régi viccekre, én is úgy találkoztam azzal, hogy a Hetényi Géza Kórház parkolójában este nyolc után is fizetni kell. Tudom, hogy már sokszor és sokan mondtak erről véleményt, így inkább próbálom megmagyarázni az okokat. Magamnak.

Kezdjük néhány ténymegállapítással. Szolnok jelentős részén hétközben, 8-18 óráig, évek óta fizetni kell a közterületi parkolásért. Szubjektív véleményem, hogy ebben nincs semmi kivetnivaló. Ugyanakkor mindössze két olyan helyet tudok említeni, ahol este 6 után vagy hétvégén is ketyeg a fizetőóra: a piac mellett idén kialakított parkolóban, illetve a Hetényi Géza Kórház új szárnya előtti, kerítésen kívüli parkolóban. A piac parkolójában bevezetett rendszer mellett korábban már pálcát törtem.

Jegyezzünk fel azonban további két ténymegállapítást. Az említett két kivétel egyikében sem alkalmazható a mobilparkolás, illetve a kórház előtti placc az egyetlen, ahol este hat óra utáni is - kilencig 270 - fizetni kell. Idetűzve véleményemet, meg kell jegyeznem, hogy egy XXI. századi városban a mobilparkolás diszkriminálása a maradiság jele. Az este hat utáni fizetési kötelezettség meg akkora lóláb, hogy arra takarót lehetetlen találni.

Fontos azt is megállapítani, hogy míg a piacnál lévő parkolót fizető parkolók veszik körül, addig a kórháznál lévő várakozóhelytől légvonalban is kilométerekre van az első olyan közterület, amiért fizetni kell. Amihez szerény nyomott agyam ismét csak a ló és a takaró dolgát asszociálja.

De - bár nem tagadom, hogy nehéz - próbálom megérteni a döntéshozókat.

Az ugye nem érv, hogy már évek óta fizetni kell, akkor most mi a baj. Füstadó is volt régen, meg első éjszaka joga, tehát lapozzunk!

A kórház előtti parkolóba befér nagyjából 75 autó. Mivel minden megkezdett óráért fizetni kell, simán előfordul, hogy valaki elvileg még akkor is bérel ott egy helyet, amikor már rég elment. Ebből kiindulva, illetve mert az új parkolási rend bevezetését a zsúfoltsággal indokolták, megengedhetjük azt a feltevést, miszerint ez a parkoló általában 80%-os kihasználtsággal működik. A mínusz húsz százalékot leginkább az esti, rendelési időn kívüli órák miatt kalkuláltam be. Így azt mondhatom, hogy ez a parkoló óránként 16.000, naponta 243.000, havonta 5.346.000, évente 64,1 millió forintot termel. Mivel a működtetési költséget csak az automata és a sorompó jelenti, nagyon megengedően számoljunk erre havi félmilliót, azaz évi 6 milliós költséget. Levonva a 27%-os ÁFA-t, a nettó profit az üzemeltetésen cca. 46 millió forint.

Az tudható, hogy a működtető a Remondis, de legyünk optimisták és feltételezzük: a pénz legalább fele visszakerül a kórházhoz. Mert akkor úgy nézhetek erre a parkolóra, hogy kitermeli tíz nővér éves bérét minden közteherrel együtt. Ami azért nem olyan rossz. Igaz a fizetésünkből levont egészségügyi hozzájárulás mértéke, és az állami költségvetésből a kórházakra fordított források ismeretében nem nagyon tudom magam meggyőzni arról, hogy a kórház működéséhez még ebben a formában is hozzá kell járulnunk.

Tehát kellene más, jóindulatú magyarázatot találnom.

Keresem.

A parkolóban tapasztalható zsúfoltság, mint magyarázat a fizetős rendszer fejlesztésére és fenntartására, egy kórház előtt, vicc.

Az is elfogadhatatlan lenne, ha a döntéshozók ezzel szeretnék a közösségi közlekedésre szoktatni a városlakókat. Aki rohant már az ügyeletre, vagy vitt nehezen mozgó hozzátartozót a kórházba vagy az ott lévő rendelőkbe, annál ugye nagyon lyukra fut az ilyen szándék. Azzal se tudom magyarázni, hogy mivel ez egy vitathatatlanul forgalmas parkoló, a megóvása vagy a csak indokolt esetben való használata lenne a háttérben. Hiszen akkor a környék számtalan parkolójában kellene hasonló rendszert bevezetni. Arról nem is beszélve, hogy ha a fenti okok bármelyike a magyarázat, akkor kapásból két másik parkolót tudok mondani a városban, ahol inkább kellene működnie egy ilyen időben kiterjesztett rendszernek.

Csűröm-csavarom az agyam, de nem megy. Biztos, velem van a baj. És annak ellenére, hogy fizető parkoló pártinak tartom magam, a kórház előtti rendszert egy védhetetlen, sunyi, pénzjegynyomdának tekintem. Pártoktól és világnézettől függetlenül.

(Figyelem! A cikket a megjelenés után javítottam, mert figyelmetlenül hittem a Remondis honlapjáról letöltött régi anyagnak, amiben még az eredeti állapot szerepelt, azaz az esti és hétvégi fizetési kötelezettség. Ám az, hogy este 9 után és hétvégén ma már nem kell fizetni - tavasszal még kellett - nem változtat a cikkben megfogalmazott véleményemen.)

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Nagykanyar a másik irányból
Szigeti Henrik udvari fényképész a XX. század első éveiben nem volt rest kicipelni hatalmas masináját az Újvárosba, hogy azt a Tisza-parton felállítva készítsen panorámaképet Szolnokról. Így születhetett ez a ritka perspektíva a három templomról.

Az Album további képei
 

AKB

Így élünk
Egykor Kelet-Európa legmodernebb vasútállomás volt. Talán ezzel a kukával, oszloppal, a felső réteg alatt pedig még az eredeti festék is ott lehet. Mennyit fejlődött azóta a világ? Máshol. Igaz, nálunk már takarítószemélyzet is utazik az intercity járatokon, Szolnokon meg új a vécé az aluljáróban. A vágányok mellett tessék vigyázni, Szolnokra vendégek érkeznek! Hírünket viszik a világba. Kelet. Kelet-Európa. Egykor. Hát ez maradt.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Kablay Lajos mellszobra
Lassan másfél évtizede áll a róla elnevezett téren Kablay Lajos posztumusz ezredes mellszobra. Bevallom, eddig nem sokat tudtam arról az emberről, aki lényegében 1956-ban megmentette Szolnokot a vérontástól és a jelentősebb pusztítástól. Igyekszem pótolni.

A Szoborpark további képei