Szobor Park Szolnok



Kablay Lajos mellszobra

2015. november 13.

Lassan másfél évtizede áll a róla elnevezett téren Kablay Lajos posztumusz ezredes mellszobra. Bevallom, eddig nem sokat tudtam arról az emberről, aki lényegében 1956-ban megmentette Szolnokot a vérontástól és a jelentősebb pusztítástól. Igyekszem pótolni.

A Kablay Lajos teret az internetes utcakeresők nem ismerik, ami annak fényében meglepő, hogy 1999 óta létezik, ám teljesen érthető, ha arra gondolok, hogy a térnek lényegében nincsenek házai. A Kablay Lajos tér ugyanis az a háromszög alakú terület, ahol a Kassai és a Pozsonyi út találkozik, azaz oldalait ezek az utcák és mondjuk, a Hold utca meghosszabbítása adják. Mivel a 16 évvel ezelőtti névadáskor minden oldala már valamelyik utcához tartozott számozott házakkal, így azóta sem tudunk olyan épületbe bemenni, amelyik a Kablay tér számozását viselné. Így nyugodtan mondhatjuk azt, hogy a város egyik megmentőjéről a fent említett utcák által határolt park lett elnevezve.

Ebben a parkban található a 2002-ben leleplezett mellszobor. Mint talapzatán olvasható, felállítását a Kablay Lajos Veteránrepülő Egyesület kezdeményezte. Elkészítéséhez - miként a szobrot megkerülve láthatjuk - az ezredes özvegye mellett egy magánszemély, a honvédelmi és a kultusztárca, a megyei és a városi önkormányzat valamit a Szolnoki Repülő Egyesület járult hozzá. A mellszobron szerepel a felállítás dátuma és az alkotó monogramja is. Az alkotás Fáskerti Zsófia munkája, aki egészen fiatalon, 23 évesen, még a Képzőművészeti Egyetem elvégzése előtt kapott felkérést erre. A Kő Pál és Karmó Zoltán tanítványaként ismert szobrászt később Barcsay-díjjal tüntették ki, és ma már nemcsak Szolnokon, de Budapesten is van köztéri alkotása.

A köztéri szobor helyénél és a szobrásznál természetesen sokkal érdekesebb a megmintázott személy, akinek életútja nemcsak tipikusan 20. századi és magyar, de erősen szolnoki is.

Kablay Lajos 1911-ben született, majd már hadi árvaként végezte el a Ludovika Akadémiát, és lett magyar honvédtiszt. A második világháborúban légifotó-értékelőként dolgozott a honi légierőnél. Tapasztalatait a Légi felderítés című tankönyvben foglalta össze, amit egészen 1956-ig használtak. Karrierje akkor bicsaklott meg először, amikor a világháború végén hadifogságba esett, és három éven keresztül "élvezhette" a nagy Szovjetunió "vendégszeretetét". Amit arra használt, hogy kiválóan megtanult oroszul, és valószínűleg az ottani halgazdaságban is egy életre szóló tapasztalatokra tett szert. Bár gyanítható, 1948-as hazatérésekor maga sem gondolta volna, hogy erre a tudásra életében még szüksége lesz. Annak ellenére ugyanis, hogy ludovikás tiszt volt, tudását a népi honvédség sem tudta nélkülözni, így Szolnokra vezényelték a repülő tiszti iskola alegységparancsnokának. A XX. századi magyar történelemről sokat elárul, hogy Kablay Lajos az első világháborúban az édesapját, a másodikban pedig az első feleségét vesztette el, így hozzánk már második feleségével költözött.

Tiszti karrierje Szolnokon szépen alakult, hiszen 1951-ben a Kilián György Repülő-Hajózó Tisztiiskola parancsnokának nevezték ki, amivel a hazai repülőtiszti képzés meghatározó alakja lett. A tisztiiskola vezetése mellett a szolnoki helyőrség parancsnoki teendőit is ellátta, és 1952-ben századosból alezredessé léptették elő. És valószínűleg már 1957-ben ezredes lett volna, ha nem jön közbe 1956 októbere. A helyőrség és a tisztiiskola parancsnokát azonban beválasztották a helyi Forradalmi Munkástanácsba, ami szerintem leginkább arra utal, hogy az új rendre vágyók is bíztak az akkor 45 éves katonatisztben. Amire Kablay Lajos később is rászolgált, hiszen mint írják, a békés megoldásra törekedett, így például sikerült elkerülnie, hogy a lakosság fegyverhez jusson. Ezzel nemcsak a felesleges vérontás akadályozta meg a városban, de azt is, hogy a sokszoros túlerőben lévő szovjet csapatokkal szemben értelmetlenül harcba szálljanak a helyiek, Szolnok alapos szétlövését is megkockáztatva.

Feltételezem, hogy a világháborút és a hadifogságot megjárt katonatiszt azokban a napokban nem nagyon foglalkozott a majddal, csak igyekezett a legjobb belátása szerint cselekedni. Amit viszonylag olcsón megúszott, hiszen bár a forradalom leverése után gyorsan akadt feljelentője, előbb letöltendőre végül csak felfüggesztett börtönre ítélték. A viszonylagosság annak szól, hogy ezzel párhuzamosan leszerelték, és a képzett tiszt a velencei halgazdaságban kamatoztathatta a Szovjetunióban szerzett másik szakmáját, kiegészítve alacsony nyugdíját.

Az 1987-ben elhunyt katonatisztről a Kablay Lajos Veteránrepülő Egyesület kezdeményezésére neveztek el teret Szolnokon 1999-ban. Két év múlva elkészült mellszobra, századik születésnapja alkalmából pedig a város posztumusz díszpolgára lett.

 
lap tetejére
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Új évre betongyár
A Beton- és Vasbetonipari Művek (BVM) döntéshozói 1976-ban úgy gondolták, hogy a következő évi kártyanaptárjukra, a tíz üzemük közül, a szolnoki gyár látképét tetetik. Kiadványuk így bekerült a viszonylag kevés olyan szolnoki kártyanaptár közé, amely valamiféle helyi "tájképet" őriz.

Az Album további képei
 
hirdetés Blogszolnok Anno - A város szíve - 2024. október 7. (hétfő) 18:00

AKB

Ők is szolnokiak
Szolnok lakosságának egy része vagy nem ismeri a naptárat, netán szövegértési problémái vannak, avagy nem járt (illetve feleslegesen jár) földrajzórára, így képtelen saját lakóhelye térképét, valamint az észak és dél fogalmát értelmezni. Persze az is lehet, hogy a "lomtalanítás" szóval való találkozás azonnali, kényszeres utcára pakolási reflexet indít be náluk, és annak is adjunk esélyt, hogy "leszarják az információkat". A többi városlakó meg szív miattuk. Napokig kerülgethetik a mások szemetét, amit közben "gondos kezek" széthúznák és átnéznek.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Szolnoki bivaly, avagy 424.320
"Szoborrá" lett ipari emlék, amire vigyáznunk kellene, hiszen tizennyolc, még nagyjából épségben lévő példányt tartanak belőle nyilván, és talán kilenc olyat, ami bármikor megtekinthető. A Szolnokon 1982 óta kiállított "bivaly" a sorozat és a magyar gőzmozdonygyártás egyik utolsó darabja.

A Szoborpark további képei