Album



Miért az MTH?

2014. március 01.

Ez egy tipikusan olyan képeslap, amelyiknél leginkább az izgat, hogy ebből a fotóból miért lett képes postai levelezőlap. Mert, ha a jobb szélén látható Hasznos-házat letakarnánk, azt hiszem, sokan nehezen jönnének rá, hogy az egykori fotós Szolnokon dolgozott. Az MTH-t örökítette meg.

Ezt a soha fel nem adott képeslapot, ahogy a Kádár-kor valamennyi ilyen kiadványát, a Képzőművészeti Alap jelentette meg. Tehát valószínűsíthető, hogy viszonylag nagy példányszámban látott napvilágot. Illetve kizárható, hogy valami illegális magánakció állna a kiadása mögött, hiszen a képeslapüzletben monopolhelyzetet élvező állami vállalat dobta piacra. Hátulján, a kiadón kívül annyi áll, hogy MTH iskola, Szolnok. Ami a megjelenés környékén se mondhatott sokat, még a helybélieknek sem. Ráadásul nem is egy közismert vagy tipikus szolnoki utcarészletet örökített meg a fotós. Azaz tényleg érdemes egy kicsit elgondolkodni azon, hogy vajon miért lett ebből a fotóból képeslap.

A megoldáshoz szerintem a fotó születésének időpontja vezethet közelebb. Mivel azonban ez nem szerepel a képeslapon, csak a fotó alapján tippelhetünk a kiadás időpontjára. Ha jól tudom, a jelenlegi ÉPFA, az én időmben pedig 633-asnak nevezett iskola épületét 1960-ban adták át. Azaz a fotós csak ezt követően állhatott meg a Petőfi Sándor utca túloldalán. Mivel az épületnek az erre az utcára benyúló szárnya alatt, az udvar felé még nyitottak - csak vasrácsok zárják - az árkádok, nagyon új lehetett az intézmény a fotózáskor. Ha nem tévedek, a földszint beépítésére majd csak az emelkedő gyereklétszám miatt, valamikor a hetvenes évek második felében kerülhetett sor.

A Petőfi, de különösen a Beloiannisz, azaz ma Baross utca forgalmát, illetve annak és a parkoló autók hiányát figyelve is arra tippelhetünk, hogy a fotós valamikor a hatvanas évek legelején dolgozhatott. Mert elég elképzelhetetlen, hogy később lett volna olyan pillanat ezen a helyen - a Baross utca ekkor a 4-es főút -, amikor egy Pannónia és két kerékpár minden jármű.

Arról nem is beszélve, hogy a Baross utca túloldalán lévő Hasznos-ház még egész jó állapotban van. Sajnos a földig érő utcai portálok fölött és oldalukon nem látszanak a felíratok. Az idősebbek azonban talán meg tudják mondani, hogy a hatvanas évek elején éppen milyen néven működött ott vendéglátóhely.

De visszatérve e képeslap egyetlen érdekességére azaz, hogy miért is lett e fotóból képes levelezőlap, egyetlen magyarázattal tudok szolgálni. Az MTH iskola - aminek a nevében lévő rövidítést nem tudom feloldani - épülete a hatvanas évek első felében annak az iskolaépítési hullámnak az előhírnöke, ami aztán a nyolcvanas évekig jellemző volt Szolnokra is. Nézzük végig a jelenlegi iskolaépületeinket, és látni fogjuk, hogy azok, amelyek a háború után készültek, mind fiatalabban az ezen a képeslapon megörökített iskolánál. És, ha arra gondolunk, hogy a háború előtt készült középületeink szinte mindegyike feltűnik képeslapon, akkor a szocialista fejlődés miatt érzett büszkeségen túl, a hagyományok ápolása is indokolhatta e képeslap kiadását.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Hét évtizedes hódolók
Nem tudom, mit gondolhattak a szomszédok a tiszavárkonyi Lukács Zsuzsanna úrleányról, akinek 1944 májusában 18 fiatalember küldte az üdvözletét a "rep. táborból". Remélem azt, hogy Zsuzsika a falu legszebb lánya, akinek a tizennyolcak közül talán valaki nem sokkal később bekötötte a fejét.

Az Album további képei
 
hirdetés

AKB

Nekünk viszi a szél
Nem a kezünk rövid, hanem a kuka van messze. Nem a kuka van messze, hanem trehányak vagyunk. Nem a kuka kicsi, hanem a parkoló autó sok. Nem közterület, mégis közös a szemét. Nem a parkolással és a díjfizetéssel, hanem az utána maradó cetlikkel van a gond. Nem, nem jó ez így. Nem, nem akarok kifogásokat és magyarázatokat kitalálni a Pelikán pláza parkolóház kijáratának állapota kapcsán. Mert nem jó ez így. És pont.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Szolnoki Golgota
Radnóti Miklós bori noteszének néhány lapja, fémmé dermedve Szolnokon, a Hősök terén hever. Az 1994-ben leleplezett Magyar Golgota című kompozíció lábánál, ami harmadik vagy negyedik szobra ennek a térnek. Györfi Sándor karcagi szobrászművész alkotása.

A Szoborpark további képei