Album



A szolnoki Ferencváros

2017. november 25.

Nagy Zsolt, a megyei napilap egykori fotósa nem repülőn szállt 1975 körül az átépülő Szolnok fölé, hanem az akkor már majdnem átadott Vízügyi Székházból örökítette meg a mi Ferencvárosunk keleti szélét. Azaz a még gyér forgalmú, a Horánszky nyomvonalát részben már elhagyó Ady Endre utcát.

A Nagy Zsolttól kapott - és eddig itt közölt - szolnoki fotók alapján elmondhatjuk, hogy a megyei napilap egykori fotóriportere, sok más mellett, a hetvenes évek első felében, a gyors ütemben átépülő Szolnokot is rendszeresen megörökítette. Ennek köszönhető a mellékelt állókép is, amit a nagyításon lévő felirat szerint 1975-ben készített. Egyértelmű, hogy az akkor már álló, talán át is adott Vízügyi Székház nyugati oldaláról, szerintem a legfelső emeletről vagy a tetőről dolgozott, az árnyékok alapján valamikor dél körül. A rendkívül gyér autóforgalom miatt azt mondanám, hogy ez egy hétvégi munka lehetett, ugyanis 1975-ben azért ennél már nagyobb forgalomnak kellett lennie Szolnokon. Mindenesetre a vasút irányába haladó Nysa kisbusz és az előtte lévő S100-as Skoda mellett érdemes egy pillantást vetni a csuklós Ikarus 66-osra, amilyenek ekkoriban, szürke-fehér színkombinációban bonyolították a város tömegközlekedését.

A kép előterében a ferencvárosi Pillangó, Jászkürt, Lovag és Kasza utcák számozás szerinti végeit látjuk. Ezen utcák közül már csak a Jászkürtöt érdemes keresni Szolnok térképén, a másik három az új városközpont kialakításával eltűnt. Nagyjából a mai Skála, a mögötte lévő parkoló, illetve a Szolnok Pláza helyét látjuk a felvétel bal oldalán, így nagyjából fogalmunk lehet arról, hogy a részben a 900 éves évfordulóhoz kapcsolódó szanálások milyen házakat és kerteket tüntettek el. A felvétel alsó részén megörökített épületek közül ma már csak a Jászkürt utcai társasház áll, aminek megszületése és léte e képet nézegetve még érdekesebb. Mikor, miért és kinek jutott eszébe, hogy ezt ide építse? Legalább annyira idegen lehetett új korában, mint mai környezetében.

A felvétel középső részén, a Xavéri Szent Ferenc kápolna után az Ady Endre út ekkoriban kialakított és ma is használt nyomvonalát látjuk. A Baross utcájával ?párhuzamos?, második főutca, a Horánszky Nándor út ugyanis eredetileg - ebből az irányból nézve - balról kerülte meg a templomot, ám a 4-es út átépítése - és időszakos kiesése - megkövetelte az Ady új szakaszának a kialakítását. A szolnoki Ferencváros északi részére jellemző, hosszú telkek helyére helyezett, kétszer-kétsávos utca pedig egy új "közigazgatási negyed" létrehozását is lehetővé tette. Nem véletlen, hogy az Adyra merőlegesen már ott áll a 43-as számú Állami Építőipari Vállalat (ÁÉV) székháza, mellette pedig a néhai Köjál tömbje. Érdemes egy pillantást vetni a mára ugyancsak átalakult Sarló utcára, ami a hetvenes évek közepén még az Adytól, a kistemplommal szemben indult és egészen a Csokonaiig futott.

És ezzel át is térhetünk a felvétel felső harmadára, ami már leginkább a Cigányvárost mutatja. Ha jobbról, a Sarló utcától indulunk, láthatjuk, hogy ekkor még nem ért a Thököly útig a Csokonai házsora. Viszont a Thököly KISZ-házai már állnak, miként a pagodának is nevezett vasúti irányítótorony, a Mátyás király úti iskola és az utca négyemeletesei. Az a nagy folt pedig a néhai Ifjúsági Sporttelep - korábban MOVE vagy MTE pálya - aminek a helyén ma az Interspar és a parkolója található.

Vajon, ha ma készítünk egy fotót a Vízügyi Székház nyugati oldaláról, és 42 év múlva elővesszük, milyen változásokat vehetünk majd számba?

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Szolnok főtere '68-75
Két apróság árulja el ezen a lapon, hogy a felhasznált fotó 1968 és 1975 között készült. Egy másik, a szolnoki Kossuth teret ábrázoló képeslappal összehasonlítva pedig az is kiderül, hogy az egykor a 4-es főút mellé ültetett fákat kivágták. Persze a városháza és a "lordok háza" se így néz már ki.

Az Album további képei
 

AKB

Bunkómegálló
A képen nem parkoló, hanem a Szapáry utcai buszmegálló látható. És persze nem buszok, hanem személyautók lettek megörökítve, amelyek között csak annyi a különbség, hogy az első csupán pár percre, a második néhány másodpercre, a harmadik pedig jóval hosszabb ideig várakozott ott. Szolnokon nincs már ebben semmi különös. Mondhatni, itt ez a természetes. Pár másodperccel a fotózás előtt a szabálytalankodók miatt egy csuklós busz nem fért be ebbe a megállóba. A sofőr mit tehetett? Elállta a Szapáry forgalmát. És a mögötte jövő autók? Hát így élünk mi Szolnokon.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Hirdesse az a tábla!
Az egykori MÁV Járműjavító Művelődési Ház falán hatvan éve hirdeti egy tábla, hogy a magyar vasút- és ipartörténet szempontjából is fontos üzem 1856 óta működik. Szövege szerint hirdet mást is, amivel minimum vitatkozni lehet, ám ez ne legyen ok a márványtábla leverésére vagy letakarására.

A Szoborpark további képei