Album



A Sirály másodszor

2024. szeptember 14.

Az utolsó szolnoki, tiszai fahidat ábrázoló képeslapot akkor küldték innen Bécsbe, amikor az eredetileg Obermayer Lajos által ácsolt átkelőnek már nyoma sem volt. A Sirály nevű kis gőzös azonban egész biztos, hogy minimum hat, de inkább tíz évvel korábban került Ragács Gyula lencséje elé.

Ezt a nem túl jó minőségű, felirata szerint "Tiszai részletet" ábrázoló képeslapot 1911. július 24-én küldték Szolnokról Bécsbe. Azaz éppen egy hónappal azután, hogy a város első, vasból és betonból készült közúti hídját - a budapesti Szabadság-hídra emlékeztető "szép Tisza-hidunkat" - átadták a forgalomnak. Pontosan azon a helyen, ahol az anzikszon látható fahíd 1909. március 15-ig állt. Azaz az eredetileg Obermayer Lajos által 1850-51-ben ácsolt híd már több mint két éve nem létezett, amikor az ismeretlen egy ilyen képen küldött üzenetet németül Bécsbe. Talán nem is volt számára fontos, hogy milyen minőségű a fotó, miként az sem, mit ábrázol, neki csak az üzenetküldés lehetősége kellett.

És ez volt a képeslap kiadójának és forgalmazóinak a szerencséje, hiszen így egy elavult tartalmú anzikszot is el lehetett adni. Már csak az a kérdés, hogy a számomra ismeretlen kiadó - logója a hátlap alján látható - miként jutott Ragács Gyula felévteléhez, és miként szerzett jogot annak ennyire vacak minőségű kiadására. Az ugyanis teljesen egyértelmű, hogy a képeslapra került felvételt ugyanúgy Ragács készítette, mint a blogSzolnok Album rovatában még 2010-ben bemutatott, 1905-ben postázott, ugyancsak a Sirályt, a szolnoki fahidat és a partokat mutató anziksz fotóját. Erre a legjobb bizonyíték maga a hajó, amin pontosan ugyanott és ugyanúgy állnak az emberek, a zászlók, sőt még a Tiszában is egyformán tükröződik a Sirály. Kizárható, hogy akár csak egyetlen perc különbséggel is meglehetett volna ugyanígy örökíteni a hajót, miként annak is szinte nulla az esélye, hogy Ragács mellett, ugyanabban az időpontban más is levitte volna a méretes kameráját a rakpartra.

A magam részéről mégsem tudom megvetni a Ragács Gyula felvételét néhány évvel később ismét felhasználó képeslapkiadót. Elsősorban azért, ami miatt megvettem ezt a képeslapot. Ez a második felhasználás ugyanis az eredeti felvételből kicsit más kivágást mutat. Mert míg az 1905-ben postázott anzikszon a Tisza bal partján az Evezős egylet csónakháza is látható, az 1911-es verzióról ez már hiányzik, viszont a jobb partból került több a képeslapra. Valószínű, hogy Ragács sokkal fontosabbnak és szebbnek gondolta a bal partot, mint a város felőli rakpartot, és hosszú címzéses képeslapjára olyan kivágatott tett, amin az látszik. A második verzióról pedig pont az tűnt el, ám így láthatjuk, hogy a belváros alatt milyen is volt a Tisza-part az előző századfordulón, amikor a mai Verseghy park még vásártér, illetve a Scheftsik-malom helye volt. Igazából csak azt nem értem, hogy néhány évvel az eredeti fotó készítése után miért elégedtek meg egy ennyivel rosszabb minőségű, életlen nagyítással.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Plusz vagy mínusz egy lámpa a Szapáryn
Faragó Sándor, aki egyébként a Kossuth úton, az egykori Steiner-féle ház melletti épületben működtette papíráruházát, valamikor 1912 és 1922 között jelentette meg ezt a fekete-fehér képeslapot. Illetve ugyanennek színes változatát is. Igaz, azon már egy plusz utcai lámpa is látható.

Az Album további képei
 

AKB

Vicc vagy reklám?
Ez csak vicc lehet. Mert kizárt, hogy 2025-ben egy magára adó szakmunkás azt gondolja, hogy a városházával szemben, egy fára felkötözött tábla a megfelelő reklám. Szerintem valaki, valahol találta ezt a táblát, és jó ötletnek vélte, hogy az ellopott Sellő hűlt helye mellé kiteszi ezt a táblát. Vagy lehet, hogy így oldódik meg a Sellő rejtélye? Lehet, hogy fel csak kellene hívni azt a számot, és nem is a karosszériás venné fel. Az utcai vicceket olykor tovább kell gondolni.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Szolnoki Golgota
Radnóti Miklós bori noteszének néhány lapja, fémmé dermedve Szolnokon, a Hősök terén hever. Az 1994-ben leleplezett Magyar Golgota című kompozíció lábánál, ami harmadik vagy negyedik szobra ennek a térnek. Györfi Sándor karcagi szobrászművész alkotása.

A Szoborpark további képei