[1xvolt]
Utcasoroló (71): Attila, Vörös Hadsereg, Tószegi
2016. december 12.
A maga hat kilométerével Szolnok leghosszabb utcája, aminek a végét nem könnyű megállapítani. Az azonban biztos, hogy valamikor a legtöbb embernek ezen a közterületen volt a munkahelye, és talán itt állt a legtöbb gyárkémény is. Nem szép, de hogy van pár különlegessége, az biztos.
Talán kevesen emlékeznek rá, hogy már túl voltunk az első szabad parlamenti választásokon - 1990 áprilisa -, a tanácsi rendszert felváltotta az önkormányzatiság és a Kossuth téren már polgármester ült a tanácselnök szobájában - 1990 októbere -, már az utolsó szovjet katonák is elhagyták a szolnoki laktanyákat - 1991 tavasza -, ám a Vöröshadsereg (máshol Vörös Hadsereg) útja még létezett Szolnokon. Lényegében a mai RepTár sarkától, azaz az Indóház utcai kereszteződéstől a város végéig tartott. Mígnem 1991. június 18-án döntött Szolnok Város Önkormányzata, hogy több más közterülettel együtt ennek is megváltoztatják a nevét. Az Indóház és a Temető utcai kereszteződés közötti részt a Mártírok útjához csatolták - máig érthetetlen, hogy ezt mi indokolta -, míg a papírgyár sarkától Tószegi útra változtatják az 1950 óta használt Vörös Hadsereg nevet.
A szomszédos község felé vezető útnak természetesen 1950 előtt is volt neve. Az egyel korábbi nagy átkereszteléskor az Attila nevet kapta, feltételezhetően nem a szimpla keresztnévre utalva, hiszen akkor már ez egy fontosabb utca volt. (A mai Attila utca tehát csak 1950 óta viseli a nevét, amikor a Vörös Hadsereg kvázi kitúrta). Igaz, 1926 előtti nevei a ma is használt irányjelző funkciót töltötték be - azaz, hová visz az az út -, így 1894-től Tószegi útként tartják nyilván. A ma már nem ehhez, hanem a Mártírok útjához tartozó részét - pont addig, ahol a mai Tószegi út kezdődik - pedig Nagy Kőrösi útnak nevezték 1863-tól.
Elnevezéseinél talán érdekesebb, hogy hosszának növekedése, közel száz éven keresztül, egyfajta fokmérője volt a megyeszékhellyé lett Szolnok iparosodásának és terjeszkedésének. Mert, ahol ma a Tószegi út kezdődik, 1876 környékén még a város szélének számított. A kiegyezésnek meg a vasútnak köszönhető aranykorban kezdett Szolnok déli vége, az egyre újabb ipari üzemek miatt mind távolabbra kerülni. A városhoz "csatolás" fontos állomása volt a közkórház 1896-os átadása, ami tömegközlekedés híján akkor elképesztően messze feküdt a várostól. A következő évtizedek iparosítása - húsz évvel később a Cukorgyár megnyitása, majd még két évtizeddel később a Papírgyár elindulása, aztán az ötvenes években a Vegyiművek fejlesztése - jóval a város határán belülre "repítette" a kórházat.
A néhai Vörös Hadsereg út - ami állítólag azért kapta ezt a nevet, mert 1944 őszén ebből az irányból érkezetek a szovjet csapatok a városba - a hatvanas évektől élte fénykorát, amikor nemcsak sorra nyíltak az újabb üzemek - Tisza Bútor, BVM, Mezőgép -, de a három "óriásban" is folyamatosak voltak a fejlesztések. Csak tippelni tudom, de úgy gondolom, akkoriban több tízezer szolnokinak és környékbelinek vezetett naponta erre az útja, amikor munkába ment vagy onnan jött.
Az ipari arculat a mai napig megmaradt, igaz, aki végigmegy, nem elsősorban a fejlődést, inkább a leépülést, a "helykeresést" érzékelheti. A nyolcvanas években még milliárdokért bővített Papírgyár ma logisztikai bázis, dicső múltjára csak az árván maradt kéménye emlékeztet. A legendás Szolnoki Cukorgyárból - köszönhetően a hazai piacok eladásának majd a cukorrépa termelés felszámolásának - mára csupán a főbejárat felirata meg a lakótelep maradt. Bár a Mezőgép név a Tiszamenti Vegyiművekkel együtt eltűnt, de legalább a két telephelyen valami termelés megmaradt. Tény, hogy a Tószegi úton közelíthető meg a város új ipari parkja is, ami alapvetően örömteli, bár a kibelezett, magára hagyott, korábbi ipartelepeket elnézve nem teljesen világos, miért kellett termőföldekre vinni üzemeket.
A különböző neveken és Szolnok ipartörténetének élő "mesekönyve" hatáson kívül a Tószegi út igazi érdekessége, hogy bár közel 6 kilométer hosszú, viszonylag kevés házszámmal bír. Mert miközben a legelején lévő egykori Papírgyár a 2-es számot viseli, a 46-os szám majdnem az Abony és Kőröstetétlen felé vivő út kereszteződésénél, túl a Vegyiműveken található. Ami egyértelműen az iparterületek, illetve a Tisza közelsége miatt be nem épített területekkel magyarázható. Egyébként a város leghosszabb utcáján nemcsak ipari üzemek, kórház, de iskola, lakótelep, egy még működő és egy már felhagyott focipálya, zártkertes rész és szimpla szántóföld is található.
A magam részéről azt gondolom, hogy a Tószegi út vége, és Szolnok jelenlegi határa a fentebb említett kereszteződésnél, a néhai "kutyagyárnál" van. Igaz, a városhatárt jelző tábla csak jóval távolabb található. Zöldszínű Szolnok feliratot a Vegyi lakótelep vonalában, fehér táblát pedig csak az egykori Vízügyi tanműhelyénél látunk.
Album

Mintha két szökőkút látszana
A Tisza szálló átadása után néhány évvel már alig készült olyan képeslap, ami a hoteltől a híd felé fordulva örökítette volna meg a néhai Tóth Tamás, azaz a mai Verseghy-parkot. Ezt az 1935-ben postázott képeslapot is ezért vettem meg. Aztán jobban megnézve feltűnt néhány furcsaság. Jó lenne, ha egyszer megszületne a park története.
AKB

Rómaiak vagy gyógymód?
A régi rómaiak tudták. Csak nem árulták el. Nekünk. Mármint, hogy miként lehet olyan tartós utakat és hidakat építeni, amelyek 10 évnél tovább bírják. A szolnoki "százlábú" hidat ugyanis bő évtizeden belül felújították, majd garanciálisan javították, de ma nagyjából olyan, mint előtte volt. De az is lehet, hogy ez egy új egészségügyi fejlesztés. Vesekővel bajlódó betegek bringára! Párszor oda-vissza tekerés a "százlábún", és nincs szükség drága műtétre. Csak nehogy fizetni kelljen érte!
SzoborPark

Móra Ferenc emléktábla
Véletlenül bukkantam a Móra Ferenc szolnoki tartózkodására emlékező táblára a Szent István király utcában. Akkor hirtelen el sem tudtam képzelni, hogy mi köze lehetett a tudós-írónak a megyei rendőrkapitányság épületéhez és a városhoz.