[vendegoldal]
Nemcsak függőleges kert
2023. szeptember 08.
Milánó egyik új látványossága a függőleges kert, ami kis túlzással "csak" két toronyház rengeteg, a korlátokon túlnyúló növényekkel dúsan beültetett terasszal. A turistamágnessé lett épületek azonban nem lógnak ki a környezetükből, mert a milánóiak tudják, várost fejleszteni telkenként nem lehet.
Nem szeretném senkinek elvenni a kedvét Milánó fő látványosságának, a dómnak és környékének a felkeresésétől, de kevés lehangolóbb turistaattrakcióval szembesültem eddigi életemben. Az egy dolog, hogy hatalmas, már-már elviselhetetlen volt a tömeg, de az ott lévő turisták jelentős része nem az épületekre és helyszínre volt kíváncsi, hanem kizárólag saját magára. Az egész tér egy szelfierdő, a körülötte lévő boltok meg az érthetetlen és értelmetlen rongyrázás helyszínei, de biztos, csak savanyú a szőlő. Becsületből tettünk egy kört a dómban, a téren, a fedett bevásárló utcában - a Scala környéke már majdnem kihalt volt -, aztán menekültünk. Őszintén mondom, nálam nagyon kipontozódott volna az olasz gazdasági élet központja, ha nem bukkanunk rá a Bosco Verticale-ra, azaz a függőleges kertre. Milánó viszonylag új turistamágnesére, ami tulajdonképpen két lakóház. Elsőre.
A ma már rengeteg fotón látható tornyok azonban nem magányos kreálmányok az olasznagyváros egyik olyan negyedében, amire valóban illik a tudatos fejlesztés és a tömbrehabilitálás kifejezések. A függőleges kertek a Garibaldiról elnevezett pályaudvar közelében, a Piazza Gae Aulenti mögött találhatóak, metróval kiválóan megközelíthetők. Így, amikor feljövünk a föld alól, azonnal szembesülünk azzal a trivialitással, miszerint várost fejleszteni telkenként nem lehet. A függőleges kertek ugyanis egy olyan új városrész "apró" csodái, amely egészében számomra sokkal érdekesebb és izgalmasabb, mint a dóm és környéke. A 21. századi építészet "templomai". Föld alá rejtett zsúfolt főutakkal, mélygarázsokkal és közművekkel, aminek köszönhetően a felszínt az épületek között nem aszfalt, hanem ötletes parkok foglalják el. Természetesen modern, kis túlzással felhőkarcolónak is nevezhető, üvegfalú toronyházak között és körül. Ám ezek az épületek úgy vannak elhelyezve, az alsó részeiken olyan szolgáltatók és üzletek vannak, hogy nemcsak megmaradt, de ki is tágult a városrészben a közösségi tér. És a közösségi szó itt valóban úgy értendő, hogy a városban lezajlott magánbefektetés jelentős része a közösséget (is) szolgálja. Nem is bánnám, ha néhány, Szolnokkal is foglalkozó építész a dóm helyett ezen a környéken is szétnézne.
Persze a két zöld toronyház önmagában is lenyűgöző. Pedig a tervezők nem csináltak semmi egyebet, mint viszonylag nagy teraszokat álmodtak az épületek homlokzataira, azokat pedig gazdagon teleültették olyan növényekkel, amelyek pillanatokon belül, minden irányba átlépték a korlátokat. Mindettől pedig tényleg olyan lett az egész, mintha egy erdőt kilencven fokkal az ég felé fordítottak volna, és így nem egy ház tornyosul előttünk, hanem egy kicsit vékony, viszont elég magas "hegy". A hírek szerint mindez alig 5%-kal növelte a beruházás költségeit, viszont befektetésnek sem volt utolsó, hiszen a tornyokban lévő a lakások ára az átadás óta az egekbe szökött. Miközben egy magánbefektetés révén létrejött az egész városra hatással lévő új turisztikai látványosság. Holott itt is építhettek volna néhány ócska, zéró kreativitással felhúzható förmedvényt az eldózerolt régi házak helyén. (Igen, nekem mindig, mindenhol, mindenről ugyanaz jut eszembe. Azaz Szolnok, meg, hogy itt nekünk az ilyesmi miért nem sikerül.)
Aki arra jár, nézze meg, és talán osztja majd a véleményem: nem a két ház, azaz a két függőleges erdő a legjobb a környéken. Hanem az a hatalmas park, ami a Gae Aulenti tér mögött található, aminek az egyik részén lényegében szabadon nőnek a növények, másik részén a városiak hűsölnek, ki tudja hányadik területén meg éppen gyerekek táboroznak. Hatalmas, bárki által szabadon használható zöld terület, amelynek minden négyzetméterén az látszik, hogy azzal a városlakókat akarják közvetve és közvetlenül kiszolgálni. Szolgálni. Mert az olaszok elég rég óta tudják, hogy nemcsak azért építkezik az ember, mert abból néhányan megszedhetik magukat, meg barlang helyett más fajta födém kel a népek feje fölé. Maradt is nem kevés építészeti csoda az elődeik után is. Arról igazán nem ők tehetnek, hogy az azok apropóján oda özönlő idegenek az építőművészek (nem magyar értelemben használom) remekei helyett önmagukat akarják megörökíteni miután megvették ezerszeres áron, a pakisztáni gépsorokon varrt rucikat.
Album

Titkok a háborúban
Vajon mi lehetett az a Mariházi társulat? Honnan hozták és hová vitték az ifjú Macskásyt? Aki Szolnokig kényelmesen utazott, majd társaival bement a városba, hogy ott a korzózókat szemléljék. Három nap híján négy évvel az első világháború kitörése után.
AKB

Rómaiak vagy gyógymód?
A régi rómaiak tudták. Csak nem árulták el. Nekünk. Mármint, hogy miként lehet olyan tartós utakat és hidakat építeni, amelyek 10 évnél tovább bírják. A szolnoki "százlábú" hidat ugyanis bő évtizeden belül felújították, majd garanciálisan javították, de ma nagyjából olyan, mint előtte volt. De az is lehet, hogy ez egy új egészségügyi fejlesztés. Vesekővel bajlódó betegek bringára! Párszor oda-vissza tekerés a "százlábún", és nincs szükség drága műtétre. Csak nehogy fizetni kelljen érte!
SzoborPark

Elvonult óvodások
Valamikor 2001 tavaszán sérült meg a Verseghy park sarkán három évtizedig álló Vonulók című szobor. Bár az alkotó, Laborcz Ferenc lánya kijavította a műalkotást, de az azóta sem került vissza Szolnokra. A Vonulókat négy évtizeddel később is látnoki munkának nevezte egy művészettörténész.