Szobor Park Szolnok



Egy helyi hős emléke

2023. október 27.

Takács Vendel mindössze 55 éves volt, amikor egy januári, hétfő reggelen a Kőtelekről Szolnokra tartó busz kormánya mögött rosszul lett. Utolsó erejével megállította a járművet, megmentve ezzel hatvan ember életét. A szolnoki buszpályaudvar 7-es kocsiállásánál emléktábla őrzi nevét.

A szolnoki és a megyei Volánosok meg családtagjaik körében jól ismert lehet Takács Vendel (1906-1961) neve, hiszen 52 éven keresztül így hívták a cég családi és sportnapját, emléktáblája előtt pedig - egy rövid szünettől eltekintve - 1988. augusztus 20-a óta hajthatnak fejet későbbi kollégái. Miután ritkán járok a buszpályaudvaron, csak nemrég fedeztem fel a 7-es kocsiállásnál, légyenében a főépület buszparkolók felőli, földszinti oldalán a Takács Vendelre, illetve a szolgálat teljesítése közben elhunyt volános munkatársakra emlékeztető egyszerű táblákat. De ki volt Takács Vendel?

Az elérhető cikkek alapján az 51-es számú Autóközlekedési Vállalat (AKÖV) - a későbbi Volán elődje - gépkocsivezetője, aki legalább harminc évet töltött a vezetőülésben, tehát az 1920-as évek közepén kellett, hogy jogosítványt szerezzen. Utolsó munkanapján Kőtelek és Szolnok között teljesített szolgálatot, azaz a Tisza-parti községből a megyeszékhelyre igyekezett mintegy hatvan utassal a háta mögött. Szolnokra azonban ő már nem érkezett meg, ugyanis a besenyszögi kereszteződés közelében rosszul lett, és a kormányra borulva elhunyt. Utolsó erejével azonban még megállította a buszt, azaz megmentett hatvan utast egy ki tudja, mekkora katasztrófától. A járművet kollégája, egy bizonyos Kátai nevezetű ember hozta be Szolnokra. Takács Vendelt két nappal később, 1961. január 18-án helyezték örök nyugalomra a tiszasülyi temetőben.

Hőstettének híre azonnal szárnyra kelt, nemcsak a megyei napilapban emlékeztek meg róla, de a Népszabadságban, sőt a Magyar Rádió egyik műsorában is. Három hónappal később az 51-es AKÖV Pálinkás Lajos gépkocsivezető által vezetett brigádja, amely az év április 4-én nyerte el a szocialista címet, felvette Takács Vendel nevét (a mellékelt képen). Újabb egy hónappal később, 1961 májusában a Miskolci Közlekedési Vállalat egyik brigádja jutott hasonló elhatározásra. Két év múlva pedig az akkor már 7-es számú Autóközlekedési Vállalatnak nevezett szolnoki cég döntött úgy, hogy Takács Vendel emlékére ifjúsági és sportnapot rendez, amelynek a saját vízitelepük és a vidámkerti sportpályák - magyarul az akkor még hivatalosan nem létező Tiszaliget - adott otthont. Az erről szóló tudósításban az is szerepelt, hogy Takács Vendel vándorkupát alapítanak a legjobban szereplő csapat elismerésére.

Az elérhető információk alapján úgy tűnik, hogy a fokozatosan céges családi rendezvénnyé alakuló Takács Vendel nap 52 évet (1963-2015) élt meg, és a Volánok összevonásával létrejött, a 7-es és a Jászkun Volán utódjának tekinthető Középkelet-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt. megalakulásával - ami ma már szintén nem létezik - halt el, 2016-ban már nem rendezték meg. Szerencsére a 25 éves évfordulót még megélte a Takács Vendel Emlékverseny, aminek tiszteletére a régi buszpályaudvaron elhelyezték az erről szóló emléktáblát. Ami túlélte a régi pályaudvar lebontását és a bevásárlóközponttal egybeépített buszállomás építését is, így 2009-ben a mai helyére került. És úgy tűnik, bár Takács Vendelre 62 évvel a halála után már kevesen emlékezhetnek, azért a neve - az égi volánosok közé szerződött kollégáival együtt - nem merült a feledés homályába, hiszen olykor koszorúk kerülnek a táblák alá.

Már csak az a kérdés, hogy meddig lesz ez így. A központosított és sokszorosan átszervezett cég vajon elengedi-e egy olyan volt kollégájának, hősének az emlékét, aki élete utolsó másodperceiben is a hivatására, a szolgálatára gondolt? Kár lenne. Mert kellenek a helyi hősök.

 
lap tetejére
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Alföldi a város közepén
Nem Alföld, hanem Alföldi áruház volt a neve annak az üzletnek, ami az egykori Nerfeld-palotában működött, még mielőtt az Centrum-sarokként rögzült volna a helyiekben, a mai Árkád helyén. Bő fél évszázad története a Szapáry, vagyis Ságvári úton. Szolnokon járunk 1964 körül.

Az Album további képei
 

AKB

Fájó bökkenő
Csak egy apró, a díszburkolatból évek óta kiálló, koszos vasdarab. Mi itt a bökkenő? Egykor a Tisza-parti sétányra történő behajtás korlátozására került a betonba, de oda ma már az megy be autóval, motorral, aki akar. Mert ez Szolnok. Kár bármit szóvá tenni. Jól van az úgy. Csak vigyázzanak! Bringakereket gyilkoló, gyereklábat felszakító, önfeledt sétát fájdalmasan megszakító bökkenő lehet abból a vasból. Figyeljenek! Mert csak magunkra számíthatunk.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Az áthelyezett Bartók
Az egyik legnagyobb magyar zeneszerző, zongoraművész és népzenekutató szolnoki szobrával csak az találkozhat, akinek köze van a zenéhez. A talán a hetvenes évek elején már meglévő Bartók Béla mellszobor csak második felállításakor került mai helyére, a róla elnevezett zeneiskola udvarába.

A Szoborpark további képei