[Naplóm]
Megszűnik, ami nem is létezik
2017. december 06.
Úgy tűnik, a napokban megszűnik, azaz fizetőssé válik Szolnok legnagyobb P+R parkolója. Amit a tulajdonos oldaláról nézve megértek, szolnokiként viszont rettenetesen bosszant. Mert erősen összefügg az idén 42 éves vasútállomás, évek óta ígért korszerűsítésének az elmaradásával.
Ne keresse senki a térképeken Szolnok ma még egyetlen P+R - parkolj és utazz tovább! - parkolóját. Ilyen ugyanis hivatalosan soha nem volt a városban. Viszont a "rászoruló" városlakók - de azt hiszem, a környékbeliek is - nagyon hamar rájöttek, hogy a fizetős övezetek közé ékelődött Interspar parkoló kiválóan alkalmas ilyen célra. Merthogy az a parkoló magánterület, így ott nem kell a parkolásért fizetni, tehát aki vonattal megy tovább, akár egész napra is az áruház előtt hagyhatja szabályosan és ingyenesen az autóját.
Akik az elmúlt napokban jártak az Interspar parkolójában, azok talán már sejtik, minderről hamarosan csak múlt időben beszélhetünk. Ha pontosak az információim, néhány nap múlva csak két óra lesz ingyenes a lassan elkészülő sorompón belül, hosszabb parkolás utána pedig lehet a kasszához fáradni.
Az áruház oldaláról, de vásárlóként is meg tudom érteni a döntést. Az alternatív P+R funkció illetve a nemrég felépült gyorsétterem miatt alig maradt hely azoknak, akiknek eredetileg ez az autótároló épült. A vásárlóknak. Akik, ha nem tudnak normálisan megállni a bolt közelében, akkor szép lassan átszoknak azokhoz a konkurensekhez, aki előtt kényelmesen megállhatnak.
Azt a vitát ma már felesleges megnyitni, hogy bő évtizeddel ezelőtt milyen feltételekkel is lett a város ifjúsági sporttelepének helyén áruház. Hol vannak már azok a menedzserek? Képviselnek-e még azok a képviselők? Nyugodtan felidézhetjük a pesti kurva és a rendőrfőkapitány párbeszédét, hogy legalább nevethessünk.
Annál a problémahalmaznál azonban érdemes egy kicsit elidőzni, hogy az Interspar megnyitása óta eltelt bő évtizedben történet-e valami P+R tekintetében a környéken, netán a városban. Vagy hány új parkolóhely épült a vasútállomás közelében ebben az időszakban? És a kettő között milyen összefüggés van, és vajon mi fog történni egy viszonylag nagy, ingyenes parkoló eltűnése a környéken. Gondolkodott ezen valaki? Avagy ismét csak megrántjuk a vállunkat, hogy magántulajdonról született döntés, amit a város nem befolyásolhat, amihez Szolnoknak immár semmi köze. Azaz magunkat is becsapva megpróbáljuk megúszni a problémát.
Ami ettől még probléma marad. Ugyanis a vasútállomás környékén - bár hely lenne bőven - az elmúlt tíz évben egyetlen új parkolóhelyet sem alakítottak ki. Lehet, azért, mert lassan ennyi ideje megy az ígérgetés Kelet-Európa legnagyobb balkáni vasútállomásának a felújításáról. Amihez kapcsolódva talán épülnének P+R parkolók is. Miként Szolnoktól Pestig és Békéscsabáig sorra alakítottak ki ilyeneket. De a tervekre, meg a majdra nem lehet ma parkolni. És ahogy elnézem, a következő három-öt évben sem.
Mit lehet tenni? Azon kívül, hogy nem beszélünk a problémáról vagy valamelyik Révai tanítvány lenyomja a propagandát, hogy de Szandán mennyi új parkolóhely épült.
Az egyik lehetőség, hogy nem kell autóval járni. Egyetértek, de akkor ne csak azok alól húzzuk ki az autót, akik nem tudnak Szolnokon dolgozni, bizonyos ügyeket elintézni, orvoshoz menni, vagy csak nincs kedvük a 4-es halálúton kockáztatni. Netán lehet parkolójegyet vagy bérletet venni. Igaz, csak ha nem épült több parkolóhely, viszont hirtelen több autót szeretnének a város lakói az állomás környékén lerakni, akkor sokan hoppon fognak maradni, és joggal lesznek dühösek. Avagy azonnal kezdjünk hozzá az állomás átépítéséhez. Azt hiszem, jelenleg több esélyünk van gyalog eljutni a Holdra, mint a város éves költségvetésének minimum négyszeresébe kerülő, iszonyatos felfordulással járó projektbe belekezdeni. Arról nem is beszélve, hogy még ha holnap el is kezdődne a munka, legalább két évig nem segítene a parkolási gondokon.
Nem marad más lehetőség, mint néha a választópolgárok érdekeit - jó közérzetét - kicsit előtérbe helyezni. Azaz, mondjuk megszűntetni a parkoló zónákat az állomás környékén. Netán villámgyorsan új parkolóhelyeket kialakítani. Netán P+R területeket kijelölni. Mondjuk a Jósika úti lakótelep és a vasút között - ahol ma olykor buszok parkolnak -, netán a Liget utca és a sínek közötti területen, ahol ma maximum kutyákat sétáltatnak. Ez utóbbiakat például egyetlen nap alatt ki lehetne jelölni, és még néhány közmunkásnak is feladatot adna az ingyenes parkolást biztosító vasúti jegyek ellenőrzése.
Van, aki hiányolja belőlem a jóindulatot. Tessék! Ne mindig velem legyen a baj. Hinni akarom, hogy amit fentebb leírtam, a képviselőinknek már rég eszébe jutott, és mire leereszkedik a fizetősorompó az Interspar parkolójában, a József Attila út, vasútállomás, Thököly út határolta háromszögben ideiglenesen megszüntetik a fizetős parkolókat, és már építik is a város első P+R parkolóját.
Album

Hölgy a parkban
De melyik parkban? Mivel ezt a nem túl jó minőségű képeslapot 1959-ben adták postára, és sok kétségünk nem lehet afelől, hogy maximum néhány évvel korábban készült, érthetetlen, miért maradt le róla a park akkori neve.
AKB

Rómaiak vagy gyógymód?
A régi rómaiak tudták. Csak nem árulták el. Nekünk. Mármint, hogy miként lehet olyan tartós utakat és hidakat építeni, amelyek 10 évnél tovább bírják. A szolnoki "százlábú" hidat ugyanis bő évtizeden belül felújították, majd garanciálisan javították, de ma nagyjából olyan, mint előtte volt. De az is lehet, hogy ez egy új egészségügyi fejlesztés. Vesekővel bajlódó betegek bringára! Párszor oda-vissza tekerés a "százlábún", és nincs szükség drága műtétre. Csak nehogy fizetni kelljen érte!
SzoborPark

Ifjú párok partnere
A Tisza szálló előtt álló Lány halakkal minden bizonnyal a legtöbb esküvői fotón szereplő szolnoki szobor. Borbereki Kovács Zoltán alkotása nagyjából hatvan éve díszíti a hotel árkádsora előtti kis parkot. Megformálása után majdnem két évtizeddel találta meg Dr. Elek István.