Album



Szolnoki dugó anno

2021. október 23.

Hétköznap a Beloiannisz út és a Ságvári körút kereszteződésénél valamikor a nyolcvanas évek elején. Használható a gyalogos aluljáró, csak a kiválasztottak parkolhatnak a pártház előtt, és a Sütő utca sarkán sem áll még a bankszékház. Mert akkor Szolnokon is szocializmus honolt.

A MNL Jász-Nagykun-Szolnok megyei Levéltára őrzi a hatvanas-nyolcvanas években a fél várost felépítő 43-as számú Állami Építőipari Vállalat (ÁÉV) fotóarchívumát. A cég belső életét illetve nagyobb munkáit megörökítő fotókból a Levéltár engedélyével rendszeresen mutat be egy-egy képet a blogSzolnok. Az erre a hétvégére kiválasztott fotó a néhai Beloiannisz (ma Baross) és Ságvári körút (ma Szapáry út és Boldog Sándor István körút) sarkát ábrázolja, és valamikor a nyolcvanas évek elején készült. Azért nem előbb, mert az ismeretlen fotós az 1981-ben elbontott Nerfeld-palota helyére épült Árkád legfelső szintjéről dolgozhatott, amit 1982-84 között húzott fel a megyei építőipari vállalat. A felvétel előterében - a lábunk előtt - ott a kereszteződés gyalogosforgalmát részben lebonyolítani hivatott aluljáró egyik lejárata, a mai 1-es parkoló és a Kindlovics-ház teteje is.

A mából nézve a kép legnagyobb érdekessége talán az az iszonyatos autóforgalom, ami Szolnok főutcáján hömpölygött a nyolcvanas évek elején, egy átlagos hétköznapon. Merthogy ekkor ugye itt haladt át a 4-es számú főút, aminek rekonstrukciója szűk évtizeddel a fotózás előtt készült el, és még nagyjából ugyanennyi idő volt hátra a Szolnokot elkerülő út és a második közúti Tisza-híd átadásáig. Az autósor vége majdnem a Petőfi út sarkánál áll, és a kétszer két sávban nemcsak személyautók, de jó néhány teherautó is araszol az úton. Aki emlékszik meg ezekre az időkre, az talán egy-egy ZIL, Tatra vagy IFA nekilódulásával együtt járó fekete füstöt is fel tudja idézni. Azt hiszem, ez lehetett Szolnok legszennyezettebb pontja a nyolcvanas években.

Érdemes egy pillantást az 1-es parkolójára is vetni, ami azóta se lett sem nagyobb, sem kevésbé kihasznált. Csak éppen azóta nem Skodák, Daciák, Barkasok, ZUK-ok, Nysa-k és IZS-ek használják. Egyébként egy parkoló autó miatt lehetünk biztosak abban, hogy a felvétel 1982 tavasza után készült, ugyanis a gyalogos aluljáróval egyvonalban, egy 750-es Zastava és egy 601-es Trabant között a MERKUR által akkor forgalmazni kezdett 2105-ös, máshol 1300S Lada parkol. (Miként ez az első képkivágaton látszik.) És mivel a parkoló távolabbi részénél, a Sütő utca sarkán még nemhogy nem áll, de el sem kezdték építeni a Magyar Kereskedelmi Bank 1990-re elkészült székházát, talán azt is kijelenthetjük, hogy ha a fotós nem az Árkád építkezése közben dolgozott, akkor is legkésőbb 1987-88 körül készíthette ezt a képet. De mit keresett volna egy akkor már kész lakásban? Úgyhogy inkább maradjunk az 1982-84 közötti időszaknál, annak is inkább a végénél, amit a 2105-ös Ladák viszonylag nagy száma a képen igazolhat.

A fotó jobb oldalán lévő parkoló is "tartogat" érdekességeket. Egyrészt a hatalmas jegenyefa és a három zászlótartó körüli területen ma már az Agóra áll, ami ugye a néhai pártgarázs bejáratai elő épült. Másrészt jól látható, hogy a pártház garázsa (ma kínai) előtt még kevesebb autó várakozik, ami nem meglepő, hiszen erre a területre 1989-ig csak engedéllyel lehetett behajtani. De, ha már a fotó jobb oldalánál tartunk, fusson el a tekintetünk a Pelikán parkolóig és a mögötte lévő, a Hősök teréig tartó üres területig is. Ahol a hetvenes évek közepéig egyemeletes, alul üzlet, fölül lakás elrendezésű házak sorakoztak, és talán tényleg felesleges volt őket a 4-es út rekonstrukciója miatt eltakarítani. Bár azt is hozzátehetjük, hogy arra a területre, aminek a fele ma is foghíjtelekként tátong Szolnok belvárosában, a vízügyi székházhoz hasonló magasházat terveztek az új városközpont megálmodói. Azaz nem a 4-es miatt dózerolták le az akkor alig 60-70 éves házakat.

A Hősök tere és a Szív utca sarkán viszont még áll az a földszintes, illetve mellette az az emeletes lakóház, amelyeknek az ugyancsak évtizedek óta üres helyét máig nem sikerült beépíteni. Az utóbbi épületből a nagykapu két árván maradt kapufélfáját a mai napig megnézhetjük. De érdekes a Hősök tere ellentétes oldala is, ahol még földszintes az a sarki ház, amire később két szintet ráhúztak. Egyébként a távolban ott a gépipari, a víztorony, a megyei rendőrkapitányság új szárnya, a 24 emeletes és a vasutas bérház is. Azaz kis túlzással Szolnok XX. századi építéstörténetének minden korszaka egy-egy jellegzetes építménnyel képviselteti magát ezen a nagyjából negyvenéves képen.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

A torkolat az első világégés előtt
A Kossuth tér sarkán működő Faragó Sándor papíráruháza az első világháború előtt nem sokkal jelentethette meg ezt a képeslapot, amihez már az új Tisza-híd belvárosi hídfőjéről állva készült a felvétel. Igaz, a lapot egy Monarchiabeli katona már a háború éveiben küldhette Szolnokról az otthonába.

Az Album további képei
 
hirdetés Bajnai Zsolt: Csálé képek

AKB

Havi 3 milliós pazarlás
Eltelt egy újabb hónap. Újabb 20 nap, összesen 160 órájában, nagyjából 40 helyről közel 2 millió forint parkolási díjat nem szedett be a város, a minimum 50 millióba került, azaz havonta nagyjából 1 milliós kamatveszteséget termelő beruházásból. Szóval havi 3 milliónk megy pocsékba, mert valakik "jól dolgoznak". Ha így haladunk, még kampánytéma is lesz a Tabánban 2022 júliusában elkészült, de azóta is lezárt parkolóból. Mi lehet a titok, amihez nincs köze a havi 3 milliót fizetőknek?

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Szoborrá lett zöld Bobónk
Szolnok immár azon egyetlen vidéki település Magyarországon, ahol két szoborrá lett mozdony is megtekinthető. Az idei Szolnok napján az 1856-ban alapított járműjavító mai főépülete előtt kapott helyet az M44 062 pályaszámú zöld mozdony. Emléket állítva a hazai ipar sikereinek.

A Szoborpark további képei