Album



Az egykor új állomás

2012. július 22.

Az új szolnoki vasútállomás épületét az 1975-ös vasutasnapon avatták fel, együtt az előtte lévő térrel, a téren álló szobrokkal, a 24 emeletessel és a Szolnok étteremmel, aminek erkélyéről ez a felvétel is készült. Nem sokkal később a Képzőművészeti Alap Kiadóvállalat képeslapjain is megjelent az impozáns épület, sőt hamarosan a MÁV személykocsikat díszítő fotókon is feltűnt, mint Szolnok jellegzetes épülete. Ezeknek a vasúti kocsikban kihelyezett képeknek köszönhetően másfél évtizedekig büszkélkedtem minden ismerős utastársamnak azzal, hogy nekünk van a legmodernebb vasútállomásunk, sőt a képaláírások alapján még azzal is, hogy Kelet-Európa legnagyobb állomása is Szolnokon található.

A nyolcvanas évek elejére még úgy emlékszem, hogy ez tényleg egy tiszta, a maga módján szép, és rettentő modern épület volt. Ha valaki emlékszik a váróterem melletti automatákra - barna kétforintosokkal működött -, akkor talán benne is hasonló emlékek élnek. Az épületben normális fodrász, könyvárus, virágbolt és étterem is volt, és akkoriban messze nem tűnt olyan lepukkantnak, mint az ország többi állomása. (Hát igen, így múlik el egy épület dicsősége.)

Ezt a képeslapot azonban nemcsak az épület miatt vettem elő, hanem a lassan eltűnő autók miatt is. A parkolóban 1200-es Zsigulik - nem Ladák, hiszen még babás lökhárítójuk van - 353-as Wartburgok és 601-es Trabantok parkolnak. Egyébként a Trabantok alapján tippelem 1980 előttire a fotót, hiszen mindhárom Trabi ennél korábban készülhetett, hiszen a lökhárítók még nem fekete végűek. Érdemes egy pillantást vetni a parkolóba éppen érkező kék Nysa kisbuszra is, aminek az oldalán lévő fehér téglalapban minden bizonnyal a tulajdonos cég adatait festették. A taxi droszton is csak Zsigulik sorakoznak - minden bizonnyal a szolnoki 7-es számú Volán járművei -, ami ugyancsak arra utal, hogy még az 1982-ben engedélyezett magántaxis korszak előtt készült a fotó. És még egy érdekesség a kép bal oldalán. A Volán csuklós Ikaruszai ekkor még szürkék voltak. Valaki, biztosan emlékszik, mikor lettek sárgák a szolnoki buszok.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Átalakul a Beloiannisz eleje
Ez a fotó is bizonyítja, hogy a Nerfeld-palota nem pusztult el az 1969-es Centrum-tűzben. Ugyanis ezt a felvételt Nagy Zsolt, a megyei napilap fotósa 1974 kora tavaszán készítette onnan. Valószínűleg szülei lakásából örökítette meg a városközponton átvezető 4-es út építését.

Az Album további képei
 
hirdetés Az eltűnt városháza borító

AKB

Hova lett a fatörzs?
Szolnok egyik különleges közterületi "szobra" volt (?) az a 120 éves fekete nyár törzsszelet, amely a Tisza árterében végzett helyreállítási munkáknak állított emléket. A fatörzset négy évvel ezelőtt egyszer már "renoválták", ám most ismét eltűnt. A mellette lévő ismertető tábla így most értelmetlenül áll a Vízügyi székház tövében. Reménykedjünk, hogy a 120 éves törzs ismét csak "felújításon" van, és nem valami végzetes baj érte, így hamarosan visszakerül a Boldog Sándor István útra. Persze, pár sort megérne, hogy ne aggódjunk, hisz az utóbbi hónapokban túl sok szolnoki "emlékműnek" kélt lába.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Százból egy Szolnokon
A Szolnoki Vasútállomás főbejáratánál, kis túlzással a szolnoki Baross utca végén, 1998 óta látható Baross Gábor emléktáblája. Senki ne lepődjön meg, ha az országban és a Monarchia egykori területén ugyanezzel a domborművel találkozik. Közel száz készült belőle.

A Szoborpark további képei