Album



Az egykor új állomás

2012. július 22.

Az új szolnoki vasútállomás épületét az 1975-ös vasutasnapon avatták fel, együtt az előtte lévő térrel, a téren álló szobrokkal, a 24 emeletessel és a Szolnok étteremmel, aminek erkélyéről ez a felvétel is készült. Nem sokkal később a Képzőművészeti Alap Kiadóvállalat képeslapjain is megjelent az impozáns épület, sőt hamarosan a MÁV személykocsikat díszítő fotókon is feltűnt, mint Szolnok jellegzetes épülete. Ezeknek a vasúti kocsikban kihelyezett képeknek köszönhetően másfél évtizedekig büszkélkedtem minden ismerős utastársamnak azzal, hogy nekünk van a legmodernebb vasútállomásunk, sőt a képaláírások alapján még azzal is, hogy Kelet-Európa legnagyobb állomása is Szolnokon található.

A nyolcvanas évek elejére még úgy emlékszem, hogy ez tényleg egy tiszta, a maga módján szép, és rettentő modern épület volt. Ha valaki emlékszik a váróterem melletti automatákra - barna kétforintosokkal működött -, akkor talán benne is hasonló emlékek élnek. Az épületben normális fodrász, könyvárus, virágbolt és étterem is volt, és akkoriban messze nem tűnt olyan lepukkantnak, mint az ország többi állomása. (Hát igen, így múlik el egy épület dicsősége.)

Ezt a képeslapot azonban nemcsak az épület miatt vettem elő, hanem a lassan eltűnő autók miatt is. A parkolóban 1200-es Zsigulik - nem Ladák, hiszen még babás lökhárítójuk van - 353-as Wartburgok és 601-es Trabantok parkolnak. Egyébként a Trabantok alapján tippelem 1980 előttire a fotót, hiszen mindhárom Trabi ennél korábban készülhetett, hiszen a lökhárítók még nem fekete végűek. Érdemes egy pillantást vetni a parkolóba éppen érkező kék Nysa kisbuszra is, aminek az oldalán lévő fehér téglalapban minden bizonnyal a tulajdonos cég adatait festették. A taxi droszton is csak Zsigulik sorakoznak - minden bizonnyal a szolnoki 7-es számú Volán járművei -, ami ugyancsak arra utal, hogy még az 1982-ben engedélyezett magántaxis korszak előtt készült a fotó. És még egy érdekesség a kép bal oldalán. A Volán csuklós Ikaruszai ekkor még szürkék voltak. Valaki, biztosan emlékszik, mikor lettek sárgák a szolnoki buszok.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Serénykedés a Kossuth téren
Amennyiben ennek a fotónak a hátuljára helyes dátumot írt az ismeretlen fotós - és miért ne tette volna -, akkor két dologban lehetünk biztosak. Az egyik, hogy Kovács Ferenc Munkásmozgalmi emlékművét csak 1963-ban állították fel. A másik pedig, hogy a 77 lakásos társasház előbb készült el, mint az úgynevezett Fradi-ház a Kossuth téren.

Az Album további képei
 

AKB

Elcsavart táblák Szolnokon (n+1)
A Szapáry útról az úgynevezett Árkádok mögötti parkolóhoz vagy a Magyar utcához egy "dupla kapun" keresztül vezet az út. Viszont, ha nem a megfelelő átjáróba hajtunk be, könnyen szemben találhatjuk magunkat egy másik autóssal. Ezért van ott egy behajtani tilos tábla. Ami most is ott van, csak rossz fele néz, kikukucskál a Szapáry vége felé. Az elsőbbségadás kötelező tábla meg követi "tekintetével". Továbbra is "olcsó játék hülye gyerekeknek" Szolnokon a KRESZ-táblák elcsavargatása. De lehet belőle gondatlan vagy szándékos veszélyeztetés is.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

A miniszterelnökünk szobra
Az eredeti elpusztulása után közel hetven évvel állították fel Szapáry Gyula egészalakos szobrát Szolnokon. A nem pontosan az eredeti helyre került műalkotás Simon Ferenc és Pogány Gábor Benő munkája, így nemcsak utca, díj, de két köztéri alkotás is emlékeztet a városban a néhai miniszterelnökre.

A Szoborpark további képei