Album



Autók, lapok, reklámok

2016. február 27.

Csak egy "történelmi" helyszínt, egy bontásra ítélt épületet akart megörökíteni a korabeli fotós a Kindlovits-bazár valamelyik emeleti ablakából. Ám sikerült hátra hagynia egy pillanatot Szolnokról, a hetvenes évek elejéről, a mai Baross útról, ami akkor még Beloiannisz volt, és már csak egy évig nézett ki így.

Hogy pontosan kinek az alkalmazásában állt az a fotós, aki 1973 kora nyarán megörökítette nagyjából a mai 1-es parkoló területét, kideríthetetlen. A Magyar Nemzeti Levéltár Szolnoki Levéltárában található fotóhoz kapcsolódó iratokból ugyanis két dolog tudható. Egyrészt, hogy a fotó középpontjában lévő, egyemeletes épületről az Út- és Vasúttervező Vállalat VI. Iroda E-3 osztálya (jelentsen bármit is ez a meghatározás) készített leírást 1973 szeptemberében. Amit aztán a Szolnok Városi Tanács VB - fiatalabbak kedvéért: Végrehajtó Bizottság - Művelődési Osztálya továbbított több fotóval együtt a Szolnok Megyei Pártarchívum (pártból ugye csak egy volt) vezetőjének.

Mint korábban megírtam, a mára levéltári anyaggá vált dokumentumkötet keletkezését az indokolta, hogy ebben a bizonyos házban - annak idején a Beloiannisz utca 3. - alakult meg 1918-ban a Kommunisták Magyarországi Pártjának (KMP) szolnoki szervezete, amire az épületen 1958-tól emléktábla hívta fel a figyelmet. Azonban ez sem menthette meg attól a házat - és ezért kellett a fotós dokumentáció -, hogy eldózerolják.

Alaposabban megnézve a fotót, és például a jobb szélén látható, csíkos oldalú, földszintes, lapos tetős épületet - az egykori pártgarázs, jelenlegi kínai áruház - tekintve támpontnak, könnyen beláthatjuk, hogy ez a klinkertéglás épület pontosan a mai négysávos út helyén állt. Miként a mögötte lévő földszintes ház is, amiben a Tiszavirág eszpresszó működött, illetve a háromemeletes Madas-ház, aminek a földszintéj a kép készítésekor még a legendás 33-as áruház üzemelt. Azaz a 4-es főút átkelési szakaszának kiszélesítése és az új belváros építése pecsételte meg ezeknek - a fotózáskor nem túl öreg - a házaknak a sorsát, ami alól a "párttörténeti" emlék sem adhatott felmentést.

A mából nézve persze nem ezért érdekes ez a fotó, aminek jobb felső sarkában a Pelikán szálló építését is láthatjuk. Számomra sokkal izgalmasabb például a lámpa miatt feltorlódott kocsisor.

Elején egy csuklós Ikarusszal, ami helyközi járatként szolgált. Ez részben onnan tudható, hogy a hátsó kerék fölötti táblán a "Szolnok-Martfű-Cibakháza" felirat olvasható, részben pedig a középső ajtó melletti, az ablaknak háttal lévő ülésről, ami a viteldíjat szedő kalauz helye volt. Az egyébként, hogy ez a helyközi busz a vasútállomásnál lévő buszpályaudvarról az egykori Beloiannisz úton át tartott a Tisza-híd irányába, arra is felhívja a figyelmet, hogy 1973-ban az Ady Endre út még nem készült el, és a Tabánon is nehéz lett volna egy ilyen csuklóssal átvágni.

A busz mögött - a bátor kerékpáros után - egy Skoda 100-as várakozik, aminek különlegessége, hogy tanulóvezetős autó. Bal első lámpája fölött kivehető a fehér alapon fekete T betű, illetve az első ajtón az ATI felirat, ami ugye az MHSZ mellett egyeduralkodó autóoktató állami szervezet nevének a rövidítése volt. Éppen ezért visel ez a Skoda fekete alapon fehérbetűs rendszámot, amivel az állami autók egy részét különböztették meg a magántulajdonúaktól. Sajnos kivehetetlen, hogy a Skoda mögötti Polski Fiat 1300-ason milyen színű rendszám van, de mivel ezt a típust előszeretettel használták szolgálati gépkocsiknak, valószínűsíthető, hogy ez sem maszek járgány. Miként a sorban negyedik MAZ teherautó sem.

Természetesen nemcsak az autókat érdemes észrevenni a képen. Hanem például a bontásra ítélt ház tűzfalán látható korabeli reklámokat is. Az, hogy az "OTP Önnek is a rendelkezésére áll", vagy az "ÁB Korszerű lakásbiztosítás", netán "Olvassa a Szolnok megyei Néplapot" nagy reklámértékkel ugyan nem bírt, hiszen nagyjából egyeduralkodó cégekről és termékekről volt szó. A lottózásra ösztönző reklámnak viszont lehetett értelme, miként a Casco-nak is, ami ekkoriban még inkább újdonságnak, semmint általános gyakorlatnak számított. Ahogy a biztosítós felirat alatt látható plakát is valódi hirdetés, hiszen az 1973-ban elkészül, Jankovics Marcell rendezte János vitéz című egész estés filmre invitált.

És ha már korabeli kultúra. Vessenek egy pillantást a busz mögött kibukkanó újságos bódéra! Aminek nemcsak az ablakai roskadoznak lapoktól, de még a bódé mellé is került egy jókora szekrény. És ilyen bódéból nem ez az egy volt a városban. Annak ellenére, hogy az árusított lapokban nem mindenről lehetett olvasni, vagy nem úgy, ahogy történt, ráadásul minden témában csak egy lap létezett, a mából nézve mégis hatalmas volt a piac.

Mert ez a kép egy másik, mára elmúlt világot örökített meg. Olyat, amilyen ez a mai is lesz 43 év múlva.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Új Tisza-vashíd
Mennyi ideig szünetelhetett a hajó forgalom a Tiszán 1909-ban vagy 1910-ben, amikor az Özv. Lőrinczy Gyuláné kiadásában megjelent képeslaphoz ezt a fotót készítették? Szolnokon, a mai Tiszaliget oldalából, az 1944-ben felrobbantott első, szolnoki, vasból és betonból készített közúti híd építésekor.

Az Album további képei
 
hirdetés Bajnai Zsolt: Csálé képek

AKB

De miért pont ott?
Értem én, hogy rollerezni jó, környezettudatos és valakinek hasznos is. De amikor már nem jó, nem környezettudatos és az eszköz gazdájának sem hasznos, akkor a rollerek többsége miért az út közepén végzi? Mintha minden második szolnoki rollerező menet közben, az út közepén gondolná meg magát, és hagyja magára zöld eszközét, mint gazdátlan eb az ürülékét. Én meg kerülgethetem. Vagy hódolhatok a lassan alakuló új szenvedélyemnek: az útban lévő rollerek útból elpakolásának. De ebben nekem mi a jó?

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Szoborrá lett zöld Bobónk
Szolnok immár azon egyetlen vidéki település Magyarországon, ahol két szoborrá lett mozdony is megtekinthető. Az idei Szolnok napján az 1856-ban alapított járműjavító mai főépülete előtt kapott helyet az M44 062 pályaszámú zöld mozdony. Emléket állítva a hazai ipar sikereinek.

A Szoborpark további képei