Album



A Csongrád Szolnoknál

2022. március 04.

A Csongrád nevet viselő gőzhajó nagyjából a Tisza szálló és a Tiszavirág-híd között horgonyozhatott 1961 nyarán, amikor ez a képeslappá lett fotó készült róla a szolnoki Tisza-parton. Egyébként ez az a hajó, amelyet a 1933-ban a Széchenyi-emlékhajóút alkalmával is használtak.

Hogy ez a fotó Szolnokon készült azt nemcsak a képeslap hátulján lévő szűkszavú felirat - "Szolnok, Tisza-part" - igazolja számomra, hanem a háttérben látható hídszerkezet is. Az ugyanis a szolnoki ideiglenes folyami, közúti átkelő, amely 1946-tól 1962-ig szolgálta az erre közlekedőket. És mivel a pillérek felállványozottnak tűnnek a képen, az is valószínűsíthető, hogy a felvétel a híd utolsó hónapjait örökítette meg, amikor már zajlott a ma is álló belvárosi Tisza-híd építése. Ez pedig azt is jelenti, hogy mivel a növényzet alapján egyértelműen nyári a felvétel, az ismeretlen fényképész valamikor 1961 nyarán fotózhatta le az éppen Szolnokon tartózkodó, éppen Csongrád néven futó oldalkerekes, személyszállító gőzhajót.

Ami a hetvenes évekig nem volt ritka látvány a város alatt, hiszen addig a vízállás függvényében, menetrend szerint közlekedtek személyhajók a Tiszán, amelyek Szolnokot is kikötöttek. A vége felé már csak Nagykörű-Kőtelek-Tiszasüly, illetve Martfű irányában jártak a hajók, amelyek igazán a helyközi buszközlekedés kiépüléséig és kellően sűrűvé válásáig voltak versenyképes utazási eszközök. Az ötvenes évek előtt, és főleg a két világháború között azonban hosszabb járatokat is működtetett a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaság (MFTR), így például az ezen a képen megörökített hajó 1920 és 1944 között a Szeged és Szolnok útvonalon is teljesített szolgálatot. Így hosszú élete és sűrű szolnoki látogatásai során szemtanúja lehetett a város felőli parton lévő kikötővel szemben lévő Móricz- majd Tiszaliget többszöri átalakulásának is. Az ezen a fotón megörökített látogatásakor például már egészen nagyok voltak a háború után telepített tiszaligeti fák, amelyek mögött már elindult az úttörőtábor és az odavezető út építése.

A magyar történelmet ismerve talán nem meglepő, hogy a képen látható hajó hosszú élete során nem mindig Csongrád néven kötött ki Szolnokon. A járművet ugyanis 1891-ben a Magyar Államvasutak Lukács Béla néven, mint teherhajót állította üzembe, hogy aztán 1895-ben az MFTR-hez kerüljön, és 1918-ban személyhajóvá építsék át. Sajnos nem tudom, ki lehetett a névadó Lukács Béla, miként azt sem, hogy 1919-ben miért lett Csóka a hajó neve - talán a Tanácsköztársaság átnevezési törekvései miatt -, hogy aztán 1920-ban visszakapja eredeti nevét. Ami alatt a Dunán és a Tiszán is teljesített szolgálatot 1944-ig, így ez volt az a hajó, amelyet az 1933. augusztus 29-ei Széchenyi-emlékhajóúton is használtak. (Az útról készült film, amelynek az elején szolnoki képek is láthatók, itt érhető el: https://www.youtube.com/watch?v=eZgZM5oxUB8.)

A hajó a második világháború végén Csongrádnál aknára futott, erősen megrongálódott, ám Szegedre tudták vontatni, ahol aztán 1946-ra felújították. És mint a hajoregiszter.hu adatlapján is olvasható, a felújítást végző munkások "kérésére" új nevet kapott a jármű: Rákosi Mátyás gőzős lett belőle. És ez így is maradt egészen 1955-ig, amikor újabb átkeresztelésre került sor, és lett a Lukács Béla, Csóka, Rákosi Mátyás gőzösből Csongrád. A hajó egészen az 1965-ös leselejtezéséig és szétszereléséig szolgált ezen a néven, és fordulhatott meg Szolnokon is például 1961 nyarán.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Emlék az elsodort hídnak?
Ha e képeslap nyomdába adásakor rá merték írni, hogy "Régi tiszahíd", akkor talán joggal feltételezhetjük: e lap az első vasból és betonból emelt szolnoki Tisza-híd átadása után jelent meg. De miért tartották akkor fontosnak, hogy képeslapra kerüljön a régi, ráadásul megrongálódott híd? Nem hinném, hogy kortörténeti dokumentumot akartak hátrahagyni. Holott sikerült.

Az Album további képei
 
hirdetés

AKB

A parkolás minden előtt
Ausztriában így szokás. Vagy, akinek ilyen autója van, annak így kell, szabad, lehet. De hagyjuk meg annak a lehetőségét is, hogy a kiállított autókat parkoló autóknak nézte a Helyi Termékek Vására idején a sofőr. Persze az sem kizárt, hogy terméket hozott. Vasárnap délelőtt, amikor nem gond Szolnokon parkolni. Igaz, lehet is bárhogyan, mert rendőr nem járt arra. Nincs itt semmi látnivaló! A haza meg a parkolás osztrák rendszámmal is minden előtt.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Kiszabadított pákászcsónak
A közelmúltban növénygyérítés volt a Millér partján, így láthatóvá vált Nagy Kristóf és Kalmár Sándor éppen negyven éve egy négy méteres fatörzsre helyezett pákászcsónakja. Emlékműve egy olyan világnak, amely a Tisza szabályozásával, nagyjából másfél évszázada tűnt el Szolnok környékéről.

A Szoborpark további képei