[Ajánlom]
Munkácsy kulisszái mögött Szolnokon
2019. január 14.
A szolnoki Munkácsy-kiállításon természetesen nincsenek itt a legismertebb Munkácsy alkotások. Mégis egy olyan különleges tárlat látható a Szolnoki Galériában, amely a fő művek vázlataira, az azokhoz vezető művészi útra épít. Klassz lenne, ha április 7-ig legalább százezren megnéznék.
Nem tudom, volt-e szándékosság abban, hogy Pákh Imre műgyűjtő pont a múlt hét közepén adta el a Magyar Államnak a Debrecenben látható Golgota című Munkácsy-festményét. Avagy csupán véletlen, hogy az egyébként az akkor még a Szovjetunióhoz tartozó Munkácson született, ma már amerikai állampolgárságú üzletember csak pár nappal a 90%-ban a magánygyűjteménye darabjait felvonultató szolnoki kiállítás előtt tett pontot az évek óta húzódó ügylet végére. Mindenesetre kevés jobb reklámot kaphatott volna Munkácsy és az 1994 óta épülő Pákh-gyűjtemény, ami a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum néhány képével és fantasztikus fotógyűjteményével kiegészülve látható április 7-ig Szolnokon. Persze azt is mondhatjuk: Munkácsy Mihálynak nem kell reklám.
Az mindenesetre tény, hogy vasárnap délután ennyi látogatót még soha sem láttam a Szolnoki Galériában kiállításon. Sőt, megnyitóktól eltekintve szolnoki képzőművészeti tárlatokon sem. Ha jók az információim, már az első két napon több mint négyszázan voltak kíváncsiak a Munkácsy Szolnokon című tárlatra, ami akár három hónap alatt 15 ezerre is felmehet. Bár őszintén megmondom, ez az a kiállítás, amit minden hat év fölötti szolnokinak és környékbelinek látnia kellene, még akkor is, ha a felnőtt belépő egy plázás mozijegy és popcorn árával vetekszik, és a diák/nyugdíjas verzió is egy ezresbe kerül. Mert megéri.
A Munkácsy Mihály születésének 175. évfordulójára időzített kiállítás ugyanis nemcsak egyedi a maga nemében, de rendkívül jól tagolt, és feliratainak köszönhetően, idegenvezető nélkül is viszonylag jól érthető. Ez utóbbi kapcsán feltétlenül érdemes megemlíteni a magyarázó szövegeket író Boros Judit, Bakó Zsuzsanna és Gyarmati Gabriella nevét. Illetve a Damjanich Múzeumban dolgozó Csiszár Róbert Péter által szerkesztett és Gazdag László tervezte nagyon szép kiadványt - kiállítási katalógust -, aminek egyetlen hibája, hogy nem a pénztárban vagy a bejáratnál árulják, hanem az emeleten, a leghátsó sarokban.
A Munkácsy Szolnokon kiállítás kapcsán fontos leszögezni, hogy nem az 1900-ban elhunyt művész legismertebb alkotásiból áll. Hanem nagyjából felerészben olyan vázlatokból, előtanulmányokból - ugyanakkor teljes értékű festményekből -, amelyeket Munkácsy például a Krisztus trilógia, a Siralomház vagy a Korhely férj megfestése előtt készített. A Krisztus Pilátus előtt című grandiózus képének például több előtanulmánya is megtekinthető Szolnokon.
Számomra ugyanakkor hasonló kuriózumnak számítanak azok a képei, amelyek ugyancsak egy-egy "sztár" Munkácsy festményhez köthetőek. Például az Ásító inas egész alakos képe - ugye a Nemzeti Galériában látható fej portré az ismertebb -, amelyen a fiatal férfi egész testének görcsös fáradtsága visszaköszön. Vagy a Köpülő asszony című kép párja, amin ugyanúgy ott a nő és az őt munka közben figyelő gyerek, na meg a kép sarkában az a bizonyos köpülő. Tudom, hogy mindig elégedetlen vagyok, de milyen fantasztikus lenne, ha a tanulmányok vagy a párok mellett ott lennének az ismert nagyok reprodukciói is, vagy akár egy QR-kód, ami azonnal elővarázsolja őket a telefonomból. Mert nem biztos, hogy mindenki emlékszik, vagy azonnal fel tudja idézni azokat a képeket, amelyek kellenek a Szolnokon kiállítottak megértéséhez.
Természetesen a többi kép sem kevésbé érdekes vagy fontos, sőt! A földszinten látható lakásbelsőket ábrázoló képek, vagy a különböző, szinte mindig figurákat is ábrázoló tájképek, avagy az emeleten látható portrék mind Munkácsy zsenialitását mutatják, Amire jól reagál az őt megörökítő kortársak munkái, vagy éppen az a különleges fotó sorozat, amelyek Munkácsyról árulnak el rengeteget. Számomra egészen meglepő, hogy a festményei kidolgozásához milyen gyakran használta a XIX. század második felében még gyerekcipőben járó fotográfiát.
Összesen negyvenkilenc Munkácsy-festmény, három Munkácsy-rajz, két róla késült kép (például e cikk első fotója) és egy szobor-tanulmány, valamint a békéscsabai múzeum másfél tucat fotóiból áll össze a szolnoki Damjanich János Múzeum által befogadott kiállítás. Aminek értéke a különböző galériák árverési archívuma alapján nagyjából 500 millió és egymilliárd forint között lehet, tehát töredéke a Golgotának. Viszont nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy a most Szolnokon látható képek kellettek ahhoz, hogy a Krisztus trilógia és még nagyon sok híres Munkácsy-kép elkészüljön. Azaz, aki eljön a Szolnoki Galériába, az kicsit bekukkanhat Munkácsy kulisszái mögé.
Album
Szolnoki kórházsorozat
Dollinger Erhardt szerintem 1967 júniusában járt Szolnokon, és egy egész tekercset ellőtt az az évi Vasutasnapon átadott MÁV kórházra. Ezekből a fotókból aztán majdnem egy évtizeden át jelenjenek meg olyan képeslapok, amelyekről megfordításuk nélkül csak mi tudjuk, hogy Szolnokot mutatják.
AKB
A parkolás minden előtt
Ausztriában így szokás. Vagy, akinek ilyen autója van, annak így kell, szabad, lehet. De hagyjuk meg annak a lehetőségét is, hogy a kiállított autókat parkoló autóknak nézte a Helyi Termékek Vására idején a sofőr. Persze az sem kizárt, hogy terméket hozott. Vasárnap délelőtt, amikor nem gond Szolnokon parkolni. Igaz, lehet is bárhogyan, mert rendőr nem járt arra. Nincs itt semmi látnivaló! A haza meg a parkolás osztrák rendszámmal is minden előtt.
SzoborPark
Páratlan Öreg paraszt
Egyáltalán nem biztos, hogy a Szolnoki Művésztelep II-es műteremházának falán lévő dombormű címe az Öreg paraszt. Az azonban igen, hogy Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotásáról van szó, ami 1912-ben már biztosan létezett. Viszont rejtély, mikor került mai helyére és hol a párja.