[Ajánlom]

Maradj otthon mozi: 55 év után is Húsz óra

2020. április 13.

Az 1956-os forradalomról, az 1945 utáni földosztásról és a későbbi téeszesítésről, azaz a magyar faluról tudott úgy beszélni pár évvel később Sánta Ferenc és Fábri Zoltán, mint talán azóta se senki. Az 1965-ben (!) bemutatott mozi minden jelenete és alakítása vállalható és nézhető ma is.

Amikor Fábri Zoltán nekikezdett Sánta Ferenc regényének a megfilmesítéséhez, a résztvevők egymás között talán beszélgettek arról, hogy "tavaly amnesztia volt". Merthogy ez az alaptörténete szerint 1956-ról szóló film a regény megjelenésének évében, 1964-ben készült. Tudnánk-e, mernénk-e ma így beszélni mondjuk az 2012-es kényszerű köztársasági elnök lemondásról és választásról? A legnagyobb rendezőink közé tartozó Fábri - akinek alakját mindenki felidézheti, aki látta az 1968-ban készült A tanú című filmet, ugyanis ő játssza benne Dániel Zoltánt - alig másfél évtizeddel az első téeszesítés után kezdi feszegetni a magyar vidéket alapvetően átrajzoló történetet. Nekünk a 2006-os eseményekről nem sikerült még semmi vállalhatót hátrahagynunk. És, hogy végére érjek ennek a sornak: szűk két évtizeddel a földosztás megkezdése után nyúlnak hozzá a Húsz óra alkotói ahhoz az eseményhez, ami évszázadokon keresztül nemhogy elképzelhetetlen, de majdnem felvethetetlen volt. Pont annyi idővel később mesél Sánta Ferenc és Fábri Zoltán erről a történelmi eseményről, mint ahány év bennünket a World Trade Center elleni, az életünket alapjaiban megváltoztató merénylettől elválaszt.

Mindezt csak azért tartom fontosnak megemlíteni, hogy jelezzem: a magyar filmgyártásnak volt olyan időszaka, amikor "napjainkról" nemcsak bugyuta vígjátékokat, krimiket és tévésorozatokat, a valósághoz kevés szállal fűződő óvatos meséket, hanem valódi mozikat is lehetett és tudtak gyártani. Ráadásul mindezt úgy, hogy a Húsz óra a mai napig vállalható, nézhető és szerethető. Még akkor is, ha az első két és fél perc tulajdonképpen egy termelőszövetkezeti reklám, az utolsó, a falut fölülről mutató képsor, a régi parasztházak között épülő új kockaházzal pedig a korabeli fejlődő vidék dicsérete. Miközben a történet szerint az 1956-os gyilkosságot megérteni akaró újságíró riportalanyainak személyes történetei egy-egy, a hatvanas évek közepét is megmutató korrajznak is beillő novellák. Például a Bodrogi Gyula alakította orvos teljes egészében kimaradhatna a filmből, akkor is mindent értenénk, ám benne van, és a fővárosi létet megízlelő, vidékre kényszerített fiatal értelmiség szenvedésének és önbecsapásának zseniális portréja. Azonnal el is hisszük, hogy csak két út állt előttük: az alkoholizmus és egy másik, amelyik járhatatlan volt.

Mondhatnánk, hogy könnyű dolga volt Fábrinak, hiszen színészóriások mozogtak Illés György kamerája előtt. Igen, olyan óriások, akiknek többségéről a rendszerváltás után eszmélő közönség ma már nemhogy a nevüket, de szinte semmit sem tud. Páger Antal, Görbe János, Szirtes Ádám, György László, elvileg a négy főszereplő, a négy egykori cseléd, akik különböző utat járnak be a szocializmus első éveiben, ami aztán többszörös tragédiához vezet. Vagy Őze Lajos, Sztankay István, Tordy Géza, Kern András, akik apáik, lényegében már a szocializmus éviben eszmélő gyerekeit alakítják. Hogy Horváth Terit vagy Mészáros Ágit, mint a pár képkockában teljes sorsokat megmutató feleségeket ki ne felejtsük a sorból. Miként a történetet elmesélő, újságírót alakító Keres Emilt sem, főleg, hogy ő volt az első önálló, szolnoki Szigligeti társulat alapító direktora. Önmagában jó színész nincs. A jó rendező által teremtett lehetőségekkel élni tudó színészekből lesznek a halhatatlan, ám mégis igazságtalanul elfelejtett óriások. Hemzseg tőlük a Húsz óra.

A film, amit már a bemutatás évében értékelni tudott a szakma, hiszen itthon és külföldön is díjak sorát kapta meg. A film, amit évtizedekkel később is beválasztottak a legfontosabb magyar mozik közé. A film, ami nem a látványvilágával, a trükkjeivel, a gyors vágásaival, eseménydús akciójeleneteivel, hanem csak és kizárólag az elmesélt történetével tudott hatni. Talán azért, mert az akkori Magyarország jelentősé részének voltak személyes vagy közeli ismerősei által megélt hasonló élményeik. Azaz a Fábri Zoltánnal kortárs nézők nyugodtan kimondhatták, hogy ?rólunk szól?. És ebbe 1965-ben belefért az is, hogy 1956 tragédiáihoz mennyi személyes, pitiáner túlkapás és kibeszéletlen sérelem vezethetett. Az elmúlt tíz évről nem tudunk így beszélni 2020-ban, mint Sánta és Fábri, meg a Húsz óra összes többi alkotója 55 évvel ezelőtt tudott.

A filmben, ami a koronavírus okozta vészhelyzetben ingyenesen és jó minőségben elérhető a Nemzeti Filmintézet oldalán: https://filmarchiv.hu/hu/alapfilmek/film/husz-ora

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Dilettáns képeslap
E képeslap megjelentetéséhez minimum két dilettáns ember kellett a hetvenes évek második felében. A fotós, aki jónak gondolta azt a felvételt, aminek leghangsúlyosabb eleme egy pucér fenék, illetve minden egészalakos figura a nézőnek háttal van. Továbbá a szerkesztő, aki a képet elfogadta, és a hátuljára még a ?Felszabadulási emlékmű? feliratot is kitette.

Az Album további képei
 
hirdetés BlogSzolnok ANNO - Meg nem valósult álmok

AKB

Hova visz?
Hova visz egy olyan aluljáró, amiben úgy tűnik, évek óta nem járt takarító, ami érezhetően inkább mellékhelyiség mintsem közlekedést segítő építmény, amire tényleg igaz, hogy "sz*-nak, bajnak nincs gazdája"? De ettől még Szolnokon van. Elvileg a Tiszaligetbe visz vagy onnan a belvárosi Tisza-hídra. A miénk. De mégis kié? Nem lehetne, hogy neki is fájjon egy kicsit? Mert hová visz egy ilyen elhanyagolt aluljáró? A jövőbe?

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Szoborrá lett zöld Bobónk
Szolnok immár azon egyetlen vidéki település Magyarországon, ahol két szoborrá lett mozdony is megtekinthető. Az idei Szolnok napján az 1856-ban alapított járműjavító mai főépülete előtt kapott helyet az M44 062 pályaszámú zöld mozdony. Emléket állítva a hazai ipar sikereinek.

A Szoborpark további képei