[1xvolt]
Szolnoki házak (21.): Alcsi állomás
2013. szeptember 12.
A honi vasút szerelmesei illetve azok között, akik már a hatvanas években is igénybe vették Szolnokon a MÁV szolgáltatásait, köztudott, hogy a Verseghy út végén is volt valaha egy vasútállomás, pontosabban megállóhely. A sínek már nincsenek meg, az egykori állomásépület azonban még felfedezhető.
Sajnos már nem emlékszem, ki mesélte, hogy a hatvanas évek elején, ha késve indultak a suliból, és már nem volt esélyük a nagyállomáson elérni a Szajol felé tartó vonatot, akkor futásnak eredtek, mert Alcsiban még elkaphatták a járatot. Tulajdonképpen nem kellett mást tenniük, mint átvágni a belvároson, átrohanni a Zagyva-hídon, el a művésztelep és a vártemplom előtt, aztán végigfutni a Verseghy úton. Ugyanis annak a végén, a Bimbó úti torkolattal szemben volt az a bizonyos megállóhely, ami Szikszai Mihály Jász-Nagykun-Szolnok Megye közlekedéstörténete című könyvében is felbukkan, hiszen a XX. század elején a Szolnokra tervezett villamosvonal egyik vége ott lett volna. Lehet, hogy ha az megépül, az Alcsi állomás sorsa is másként alakul.
Némi magyarázatra szorulhat, hogy miért is a Verseghy út végén volt ez az állomás, hiszen ma már nem ott fut a vasút.
A Magyar Középponti Vasút a Budapest-Szolnok vonal 1847. szeptember 1-jei megnyitásakor már rendelkezett engedéllyel annak Debrecenig történő meghosszabbítására. Sőt, egyes források szerint a nyomvonal kiépítéséhez szükséges földmunkákat el is kezdték, ám a szabadságharc megakasztotta a kivitelezést. Oly annyira, hogy Világos után sem folytatódott, és csak akkor vett új lendületet, amikor a Tiszavidéki Vasút vette át a vonal engedélyeit. Ez kellett ahhoz, hogy egyrészt 1857. november 25-én megnyíljon a Szolnok-Debrecen vonal, másrészt pedig egy évtized után új állomás illetve új állandó Zagyva- és Tisza-híd épüljön a városnál.
Ismert történet, hogy a Debrecenig futó vonal tervezői a régi szolnoki állomástól a Tisza parton - nagyjából a tárháztól a belvárosi hídig tartó mai sétány helyén - szerették volna lefektetni a síneket. Szerencsére az akkori városvezetésnek sikerült ezt megakadályoznia, mondván, hogy ezzel elvágnák Szolnokot a Tiszától. Ami nem a turizmus, hanem például az ivóvíz-vétel miatt volt fontos. A vasútvonal így végül jó nagy ívben, az akkori lakott területektől távol kerülte meg a várost. A Zagyváig a mai nyomvonalon futott, azon túl azonban egy jobb kanyart véve, körülbelül a mai Tallinn városrész mögött indult a Tisza felé, és körülbelül a Bimbó út Besenyszög felé eső házainak a kertjei helyén haladva, a Besenyszög felé vezető utat keresztezve ment tovább. A gátként is funkcionáló töltésre épített sín a Tisza közelében balra fordult, majd rátért a folyón átívelő hídra.
Mivel ez a vonalvezetés a hatvanas évekig létezett, minden korabeli logika azt diktálta, hogy a Szolnok utáni következő megállóhely, a szomszédos települések felé vezető út és a vasút kereszteződésénél legyen. Így születhetett meg az Alcsi megállóhely, ami az akkori várostól viszonylag messze volt, és leginkább a külterületeken lakókat, illetve azokat a bizonyos szomszédos településeket volt hivatott kiszolgálni. Amihez a nyomaiban fennmaradt állomásépület is kellett.
A hivatalosan a Verseghy út 35. szám alatt álló épület a főút felől ma már alig ismerhető fel, hiszen sok átalakításon eshetett át az elmúlt évtizedekben. Most éppen egy bolt működik az út felőli végén. Viszont ha az épület sarkán a Tisza felé kanyarodunk, akkor egyrészt az egykori sínek, talán a valamikori peron helyén állva egész jó állapotban láthatjuk az Alcsi megállóhely épületét. Sőt, továbbmenve még valódi MÁV-kerítéseket is találunk, ami aztán végképp bizonyítja az egykori állomás létét. Ami egyébként küllemében - oromzat, tető, ablakok - a XIX. század végén, szerte a Monarchiában alkalmazott vasúti típustervek jellegzetességeit viseli magán.
Az állomás végét valószínűleg az okozta, hogy a gátként is funkcionáló töltéssel sok gond lehetett árvizek idején. Másrészt a hatvanas évekre elodázhatatlanná vált ennek a vonalnak a korszerűsítése, és mivel egyébként is ki akarták építeni a második sínpárt, meg Szolnok környékén akkoriban minden a vasút fejlesztéséről szólt - lásd új állomás és rendező pályaudvar -, új nyomvonalra került a Zagyva és a Tisza közötti szakasz. A vasutallomasok.hu honlapon található, Roland Alex által feltöltött (általam is használt) fotóhoz fűzött megjegyzés szerint az Alcsi megállóhely így 1968-ban megszűnt.
Pontosabban átkerült a Mester utca végén lévő, új vasúti felüljáró mellé, ahová lépcsőt és talán peront is építettek. Mivel azonban ott már senkinek sem esett útba, illetve a hetvenes évek elejétől az egykori külterületeket és tanyákat kiszolgáló megállóhelyek sorra szűntek meg, a Szolnok-Alcsi állomás is eltűnt a menetrendekből.
Album

Kossuth tér a hatvanas évek elején
Az MTI fotósa a hatvanas éve elején készíthette ezt a fotót a Cukorgyári bérház - a Hatvanas épülete - emeleti ablakából. Akkor a Kossuth tér átépítését még csak tervezték, még pótkocsis Ikaruszok jártak Szolnokon, és úgy tűnt, a Vörös hadsereg is örökre itt marad.
AKB

Vicc vagy reklám?
Ez csak vicc lehet. Mert kizárt, hogy 2025-ben egy magára adó szakmunkás azt gondolja, hogy a városházával szemben, egy fára felkötözött tábla a megfelelő reklám. Szerintem valaki, valahol találta ezt a táblát, és jó ötletnek vélte, hogy az ellopott Sellő hűlt helye mellé kiteszi ezt a táblát. Vagy lehet, hogy így oldódik meg a Sellő rejtélye? Lehet, hogy fel csak kellene hívni azt a számot, és nem is a karosszériás venné fel. Az utcai vicceket olykor tovább kell gondolni.
SzoborPark

Verseghy Ferenc mellszobra
A Verseghy parkban 81 éve felállított Verseghy Ferenc szobor legalább két elsőséget is magáénak tudhat, amelyek azonban két érdekes kérdést is felvetnek. Mindezek mellett nyugodtan kijelenthetjük, hogy Borbereki Kovács Zoltán bronzszobrát egyedülállónak, szolnoki különlegességnek is tekinthetjük.