[vendegoldal]

Társas-tár (3.): Ha megy a vonat

2022. április 08.

Tudják, hogy hol van Pamplona? Vagy merre indulnának, hogy Brindisibe kellene eljutniuk? Melyik országban keresnék Brest-et? Nekem, annak idején egy játéknak köszönhetően vált egyértelművé Boston és New York viszonya a térképen. A jó játéknak ilyen előnyei is vannak.

Sajnos sehol se találom a nyomát az emlékeim szerint a Triál - szocialista játékforgalmazó vállalat - által valamikor a nyolcvanas évek elején a boltokba juttatott "Jó szelet (kapitány?)" című társasjátéknak. Pedig annak idején nagyon sok kerülhetett belőle a polcokra, merthogy ugyanarra a karácsonyra két rokontól is sikerült kapnunk ugyanolyan készletet. Amit én igazán nem bántam, mert a játék tábláján egy világtérkép volt, meg kikötővárosok, amelyek között a szelek meg az áramlatok segítségével - de persze dobókockával - kellett hajózni. Azt hiszem, akkoriban ment az Onedin család vagy a Maláji tigris a tévében, úgyhogy minden alföldi kissrác előbb utóbb tengeri medve szeretett volna lenni. Így mindig akadt játszótárs, bennem meg egyre inkább rögzültek a városok nevei, a tengerek meg az óceánok és persze a földrészek körvonalai. Lehet, hogy ezért választottam a földrajz szakot.

Azóta is imádom a térképeket. Meg a társasjátékokat. Így nem csoda, hogy a világtérképpel operáló társasok kifejezetten közel tudnak kerülni a szívemhez. Nem véletlen, hogy a Ticket to Ride (másik verzióban Zug um zug) társasjáték siker lett nálam. Merthogy e játék alap sztorija, hogy különböző földrészek városai között kell vasútvonalakat kiépíteni. Így volt alkalmam feleleveníteni az amerikai kontinens nagyvárosait (Zug um Zug) épp úgy, mint az európaiakat a Ticket to Ride-nak köszönhetően. És, ahogy a világhálót elnézem: rengeteg verzió (azaz térkép) közül válogathatok még. Sőt, az igazi megszállottak már a magyar vasúthálózatot tükröző barkácsverziót is elkészítették, így előbb-utóbb talán Révfülöp és Kengyel között is kiépíthetem a saját vonalamat, mondjuk, Rákos-rendező érintésével.

"Vonatozunk?" Így szól a kérdés, ha ezzel a társasjátékkal akarunk játszani. Hárman is szórakoztató, de négyen vagy öten a legélvezetesebb. Mert, akkor a többiek céljai alaposan keresztbe tehetnek a terveinknek. És olyankor másfelé kell vezetni a vonalunkat. Már, ha sikerül a megfelelő színű vasúti kocsi kártyákat felhúznunk, időben ránk kerül a sor, és ér annyit a feladat, amit az induláskor vagy menetközben kaptunk. A legjobb, hogy ennél a játéknál sem tudható, vajon az nyer-e, aki az utolsó pillanatban még vezet a térképen körbefutó ponttáblázaton. Hiszen a végső elszámolásnál a teljesített feladatok, a fel nem használt vasúti kocsik, az összefüggő vonalak, a kútba esett irányok alaposan átrendezhetik az állást. Negyven-negyvenöt perc alatt kiderült, ki a legjobb vasútépítő.

És közben óhatatlanul rögzülnek városok, városok elhelyezkedése egymáshoz képest vagy éppen irányok. Mert tudom, hogy sokan hisznek a telefonok térképeiben, a googlemaps mindenhatóságában, azért én azt gondolom, legalább a nagyobb városok, azok elhelyezkedése alap, ami nélkül a keresés is nehezebb. Márpedig annál könnyebb memorizálás, mint amikor a többiek előtt titkolva kell megkeresnem a feladatom három városát, nem nagyon van. A jó játék tanít. Akár földrajzi alapismeretekre is. Úgyhogy, aki teheti, szálljon fel erre a vonatra. Korhatár nélkül remek szórakozás.

 
hirdetésApache WebSevice - Weboldal készítés, webdizájn, tarhely szolgáltatás

Album

Templom és túra
A szolnoki evangélikus templomot nem sokkal az átadása után megörökítő képeslapot egy Tiszán vízitúrázó diák adta postára éppen nyolcvan évvel ezelőtt. A mából nézve az anzikszhoz használt fotó érdekessége elsősorban a templom környezete. Illetve az, hogy a fiatal fiú üzenete bizonyítja: a Szolnokot ábrázoló képeslapokat a környék településein is árusították.

Az Album további képei
 
hirdetés Bajnai Zsolt: Csálé képek

AKB

Szomorú Szapáry
Nagyjából a Szapáry út közepén, a néhai Ságvári Művelődési Ház és a Népfront székház között, a Deák Ferenc terünkhöz vivő kis köz egyik oldalán áll ez a minimum 125 éves ház. Már a 19. században is ott volt a szolnoki korzón, de nem biztos, hogy még néhány év múlva is ott lesz. Építészetileg talán nem képvisel komoly értéket. Az azonban biztos, hogy az évek óta folyamatosan romló állapota miatt az utca és egyben Szolnok csúfsága is. Amit tehetetlenül kell szemlélnünk. Amíg össze nem dől?

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Hirdesse az a tábla!
Az egykori MÁV Járműjavító Művelődési Ház falán hatvan éve hirdeti egy tábla, hogy a magyar vasút- és ipartörténet szempontjából is fontos üzem 1856 óta működik. Szövege szerint hirdet mást is, amivel minimum vitatkozni lehet, ám ez ne legyen ok a márványtábla leverésére vagy letakarására.

A Szoborpark további képei