[Naplóm]
Megosztó akció
2022. április 20.
Húsvét előtt Szolnok azzal került be a hírfolyamokba, hogy a megyei rendőr-főkapitányság drónt alkalmazva fülelte le a Bercsényi és a József Attila út kereszteződésében lévő Stop-táblát figyelmen kívül hagyó autósokat. A kommentek alapján sem ez volt a rendőrség legjobb ötlete.
Azt a vitát ezen a helyen nem szeretném megnyitni, hogy a Stop-táblánál meg kell-e állni vagy sem, hiszen a jogszabály egyértelműen fogalmaz. Azzal is teljesen egyetértek, hogy a jogszabályok betartatása egy jogállam működésének az alapja. Tehát olyan nincs - vagy legalábbis nem lehetne -, hogy az egyik helyen érvényes egy szabály, a másik helyen meg nem, mert mondjuk, egy adott helyen számtalan érvet tudunk felhozni ellene. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a valóban "szolgáló" rendőrségnek - pláne, ha mindez gondolkodással is párosul - számtalan esetben lehetősége van (lenne) mérlegelésre, például abban a tekintetben, hol akciózik és hol nem. Sőt, javaslatokat is tehet(ne), hogy bizonyos helyeken, például a KRESZ-táblák által évtizedekkel korábban meghatározott szabályokat napjainkhoz igazítsák. Már csak azért is, mert például baleseti, szabálysértési statisztikák, és rengeteg személyes tapasztalat áll a rendelkezésre. És ezekből esetleg kiderülhet, hogy a szolnoki Bercsényi és József Attila út kereszteződése - ahol egyébként helyesen van kint a Stop-tábla - nem a legveszélyesebb baleseti gócpont a városban.
Persze nem feledkezhetünk meg napjaink alapállásáról, miszerint nem akkor végzed jól a munkádat, ha valóban jól dolgozol, hanem, ha a tevékenységedet a közösségi felületeken minél látványosabban bemutatod. Őszintén megmondom, imádom a police.hu "pofátlanítás" sorozatát, mert miközben nézem az egyes részeket, általában azt érzem, azokban a szituációkban tesznek rendet, amiknek szabálykövetőként az elszenvedője vagyok. Legyen szó buszsáv használatáról, szabálytalan előzésről, leállósávon haladásról, közlekedési lámpák letojásáról. Azonban az április 11-ei szolnoki akció, amikor egy óra alatt 11 Stop-táblánál meg nem állót büntettek meg a tűzoltóság előtt várakozó járőrök, a police.hu sorozatok legrosszabb darabja. Olcsó PR fogásnak, szimpla parasztvakításnak, értelmetlen időtöltésnek tartom. Ráadásul, ha kiszámolnánk az akcióban résztvevő rendőrök munkadíját, a drón óradíját, plusz a kommunikáció bekerülési költségét, ezen az akción még buktak is az adófizetők. (Bár nem ez az elsődleges szempont.)
Mindezt azért is írom le, mert szerintem nem ez a Stop-tábla Szolnok közlekedésének a legnagyobb problémája. Már többször jeleztem, hogy szívesen látnék traffipaxot a Baross és a Templom utca közötti egyirányú utcákban, ahol a 30-as táblát a legtöbben maximum születésnapi jókívánságnak tekintik. De befizetném a rendőreinket egy óra kávézásra a Black Cat teraszára is, hogy a közelben lévő Szapáry utcai buszmegálló előtt és után tilosban megállókat szabad szemmel észrevegyék. És ugyanez vonatkozik a Tiszai hajósok terének végére, ahol se a gyalogosok, se a bringások felfestett sávja nem számít lassan egy évtizede. Ne vegyék sértésnek, de a mostani akciónál sokkal szívesebben látnám, amikor a járőrök például a Baross úton, a járda mellett nyugodtan megálló luxusautókat vegzálják, netán a megállni tilos táblák, illetve az aszfaltra festett X-jelek értelmezésében segítenének jogosítvánnyal rendelkező szolnokiaknak. Ezek szerintem többek közérzetét javítaná, mint ez a drónos mókázás.
De a sebességmérésről, egyben a városon belüli sebességkorlátozásokról is érdemes lenne egyszer szolgálók és szolgálandók, azaz a rendőrség és a lakosság, a szolnoki autósok között diskurzust kezdeményezni. Mert értem én, hogy a Debreceni úton, a Holt-Tisza végénél, a gátőrházzal szemben jó helye van a bemérő autónak, csak éppen amerre onnan mérni lehet, lényegében "lakott területen kívüli" útszakasz, és simán lehetne gyorsforgalmi 70-es táblával. Hasonlóan a 442-es út helikopter és sportreptér közötti szakaszához, ahol ugye már minden szolnoki többször találkozott traffival. Az 50-es táblákhoz igazított statisztika biztosan alátámasztja az ezeken a helyeken adóforintokból elkövetett időpocsékolást, miként a városon belüli véletlenszerű igazoltatásokat is. Miközben gyalogos járőr olyan régen érintette Szolnok talaját, hogy ez első ilyet talán még meg is koszorúznánk.
Mindenki a munkáját végzi. A szabályok és a képességei alapján.
Nekem erre futotta. Nem kell egyetérteni. Én csak gondolkodtam.
Album
Szolnoki látkép a bal parttal
Az ehhez a XX. század elejei, színezett szolnoki képeslaphoz használt eredeti fotót a Tisza-hídról készítették. Már csak az a kérdés, hogy melyik Tisza-hídról. Érdekessége, hogy miközben a folyó városfelőli oldalát próbálja megörökíteni, a ritkábban fotózott bal part is belóg a képbe.
AKB
Hova visz?
Hova visz egy olyan aluljáró, amiben úgy tűnik, évek óta nem járt takarító, ami érezhetően inkább mellékhelyiség mintsem közlekedést segítő építmény, amire tényleg igaz, hogy "sz*-nak, bajnak nincs gazdája"? De ettől még Szolnokon van. Elvileg a Tiszaligetbe visz vagy onnan a belvárosi Tisza-hídra. A miénk. De mégis kié? Nem lehetne, hogy neki is fájjon egy kicsit? Mert hová visz egy ilyen elhanyagolt aluljáró? A jövőbe?
SzoborPark
Szomorú lány a Vegyinél
Hamarosan 40 éves lesz a mohásodó fejjel szomorkodó lány a Tiszai Vegyiművek főbejárata közelében lévő, ma már gondozatlan parkban. Az idén elhunyt Simon Ferenc alkotása még akkor született, amikor a beruházók és az nagy cégek költöttek a képzőművészetre.