[Naplóm]

Hol járnak a buszok?

2018. december 04.

Az utóbbi időben ritkán ülök buszra Szolnokon. Nemcsak azért, mert a sok ülés után kell egy kis mozgás. Inkább a szubjektív érzetem miatt, hogy a belvárosból nézve egyre bizonytalanabb a tömegközlekedés. Az pedig álom, hogy valami kapcsolat legyen a vasút és a buszok között.

Nézzék le bármennyire is a drága autókban ülők, egyedül kocsikázó környezetüket szennyezők, továbbra is tömegközlekedés-párti vagyok. Ha rajtam múlna, a települések közötti közlekedést - nemcsak a személy-, de a teherszállítást is - minden eszközzel a vasút felé terelném, míg a településeken belülit a kötött pályás elektromos (villamos), amíg ezek tömegesen nem épülnek ki, addig az autóbuszos megoldás irányába tolnám. Saját tapasztalatokból okulva gyorsan hozzátéve: természetesen senkitől nem várom el a megbízhatatlan, lerobbant MÁV és a pontatlan buszok használatát, és persze nem a mából, hanem a fejlődés lehetőségéből indulnék ki (lásd cseh vasutak).

Mindezek ellenére tavasz óta nagyon ritkán szállok Szolnokon buszra. A cérna akkor szakadt el, amikor úgy hittem, hogy a belvárosban reggel hétkor csak jön egy olyan járat, ami kivisz a vasútállomásra. Az Agóra előtti elektronikus kijelző ezt is ígérte. Akkor kellett belátnom, hogy rossz vége lesz a dolognak, amikor a monitoron csak az idő múlt, a buszok mellé írt várható érkezés egy perccel sem lett rövidebb. Nem volt mit tennem, nem akartam lekésni a vonatot, taxiba ültem. Azóta pedig inkább gyalogolok.

De persze az immár szokásos reggeli sétám közben is figyelem a Baross utcán mellettem elhúzó buszokat. Pontosabban vannak napok, amikor éppen arra leszek figyelmes, hogy nem húz el mellettem egy sem az állomás irányába. És ilyenkor nem az a jóleső érzés tölt el, hogy jól döntöttem, amikor nem álltam ki a megállóba, hanem inkább valamiféle aggodalom: hol járnak a buszok, mi történik a helyi tömegközlekedéssel, hány embernek a napját sikerül ezzel elrontani?

Amikor meg nem megyek Pestre, de ugyanúgy korán indul a nap, a helyi rádiókat hallgatom, benne a közlekedési híreket: "A repülőtérnél áll a kocsisor vége", "Szandáról nem járnak a buszok". Hogy csak két példát említsek az elmúlt egy hét terméséből. Hozzátéve, hogy a városban gyalogolva olykor egészen meglepő irányból jönnek a buszok. Én eddig úgy tudtam, hogy a 6-os például a Kossuth téren keresztül közlekedik, erre valamelyik nap a piac felől jött. Ilyenkor megint csak fel kell tennem magamban a kérdést, hogy mi van itt?

A közösségi közlekedés sikerének záloga a megbízhatóság. Amikor nem úgy kell kiállnunk egy megállóba, hogy talán jön majd valami, ami esetleg el is visz, így valami bizonytalan időben megérkezhetünk úti célunkhoz. Ez a megoldás a Balkánra, de még inkább az ázsiai és afrikai tömegközlekedésre a jellemző. Ami ugye nem lehetne se minta, se cél.

Nem tudom a megoldást. Nem is az én dolgom megmondani a tutit. Látom, hogy már buszvezetőket is a közösségi oldalakon toboroznak. Érzékelem, hogy a belvárosi Tisza-hídon túli városrészek reggelente a közlekedésre fordított idő tekintetében lassan Budapest távolságba kerülnek. És minden nap ott a rémálom, hogy valamelyik hídon baleset történik, mert akkor minden összeomlik. Ami kihat az egész város közlekedésére, és mint tapasztalhatom, a tömegközlekedésére is.

Annyit tudok, hogy ezt a közlekedési vállalat nem fogja egyedül megoldani. Sőt, abban is biztos vagyok, hogy a város lakóinak együttműködése nélkül se lesz látványos javulás. (Igen, nem kellene mindenkinek autóval járnia.) Megúszhatatlan Szolnok közösségi közlekedésének az újragondolása is - hiszek a villamosban -, az ehhez kapcsolódó fejlesztések. Nem a meglévő úthálózat hónapokig tartó karbantartása, hanem az új lehetőségeket nyitó fejlesztése. Ami persze megkövetelné a 4-5 éven túli, sőt a pártok felett álló gondolkodást. Tudom, hogy ezzel kapcsolatban körülbelül olyan tapasztalataink vannak, mint jelenleg a buszközlekedés megbízhatóságát illetően, de a mából kiindulva soha ne adjuk fel a jobbítás lehetőségében vetett reményünket! Mert nem biztos, hogy minden busz elment...

(Az illusztrációk a blogSzolnok arhívumából való, régiebbi felvételek.)

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Kút a piacnak helyet adó Kossuth téren
Nincs az a régi Szolnokról szóló könyv, amiben ez a kép ne lenne benne. Hiszen olyan szolnoki képeslapokat gyűjtő se nagyon akadhat, akinek ne lenne meg ez a lapja. Ami nemcsak azért érdekes, mert negyven év eltelte után is rosszul került rá a tér neve.

Az Album további képei
 
hirdetés

AKB

Hazamentek a legények
A Szolnoki vár projekthez kapcsolódóan optikai tuningon esett át a Nyári Lőrinc híd. Talán ennek részeként takarították ki a néhai bölcsőde és Szabadság téri kereszteződés közötti dzsumbujt, aminek vagy két hónapja áldozatául esett egy EuroVelo tábla is. Nem is hiányzik azóta se senkinek. Lehet, hogy eredetileg is felesleges volt? Vagy csak gazdája nincs? A munkát elvégző legényeket meg már nem érdekli, hisz rég hazamentek.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

I. Géza a Domus felett
A Köztéri veszteséglista című cikkben szerepelt 9 éve Bokros László 1975-ben készült sgrafittoja, aminek sorsa a néhai Domus bezárása miatt volt bizonytalan. Az épület tavaly év végén élelmiszer áruházként újra kinyitott, így a város 900 éves évfordulójára emlékező alkotás ismét látható.

A Szoborpark további képei