[Naplóm]

Hol járnak a buszok?

2018. december 04.

Az utóbbi időben ritkán ülök buszra Szolnokon. Nemcsak azért, mert a sok ülés után kell egy kis mozgás. Inkább a szubjektív érzetem miatt, hogy a belvárosból nézve egyre bizonytalanabb a tömegközlekedés. Az pedig álom, hogy valami kapcsolat legyen a vasút és a buszok között.

Nézzék le bármennyire is a drága autókban ülők, egyedül kocsikázó környezetüket szennyezők, továbbra is tömegközlekedés-párti vagyok. Ha rajtam múlna, a települések közötti közlekedést - nemcsak a személy-, de a teherszállítást is - minden eszközzel a vasút felé terelném, míg a településeken belülit a kötött pályás elektromos (villamos), amíg ezek tömegesen nem épülnek ki, addig az autóbuszos megoldás irányába tolnám. Saját tapasztalatokból okulva gyorsan hozzátéve: természetesen senkitől nem várom el a megbízhatatlan, lerobbant MÁV és a pontatlan buszok használatát, és persze nem a mából, hanem a fejlődés lehetőségéből indulnék ki (lásd cseh vasutak).

Mindezek ellenére tavasz óta nagyon ritkán szállok Szolnokon buszra. A cérna akkor szakadt el, amikor úgy hittem, hogy a belvárosban reggel hétkor csak jön egy olyan járat, ami kivisz a vasútállomásra. Az Agóra előtti elektronikus kijelző ezt is ígérte. Akkor kellett belátnom, hogy rossz vége lesz a dolognak, amikor a monitoron csak az idő múlt, a buszok mellé írt várható érkezés egy perccel sem lett rövidebb. Nem volt mit tennem, nem akartam lekésni a vonatot, taxiba ültem. Azóta pedig inkább gyalogolok.

De persze az immár szokásos reggeli sétám közben is figyelem a Baross utcán mellettem elhúzó buszokat. Pontosabban vannak napok, amikor éppen arra leszek figyelmes, hogy nem húz el mellettem egy sem az állomás irányába. És ilyenkor nem az a jóleső érzés tölt el, hogy jól döntöttem, amikor nem álltam ki a megállóba, hanem inkább valamiféle aggodalom: hol járnak a buszok, mi történik a helyi tömegközlekedéssel, hány embernek a napját sikerül ezzel elrontani?

Amikor meg nem megyek Pestre, de ugyanúgy korán indul a nap, a helyi rádiókat hallgatom, benne a közlekedési híreket: "A repülőtérnél áll a kocsisor vége", "Szandáról nem járnak a buszok". Hogy csak két példát említsek az elmúlt egy hét terméséből. Hozzátéve, hogy a városban gyalogolva olykor egészen meglepő irányból jönnek a buszok. Én eddig úgy tudtam, hogy a 6-os például a Kossuth téren keresztül közlekedik, erre valamelyik nap a piac felől jött. Ilyenkor megint csak fel kell tennem magamban a kérdést, hogy mi van itt?

A közösségi közlekedés sikerének záloga a megbízhatóság. Amikor nem úgy kell kiállnunk egy megállóba, hogy talán jön majd valami, ami esetleg el is visz, így valami bizonytalan időben megérkezhetünk úti célunkhoz. Ez a megoldás a Balkánra, de még inkább az ázsiai és afrikai tömegközlekedésre a jellemző. Ami ugye nem lehetne se minta, se cél.

Nem tudom a megoldást. Nem is az én dolgom megmondani a tutit. Látom, hogy már buszvezetőket is a közösségi oldalakon toboroznak. Érzékelem, hogy a belvárosi Tisza-hídon túli városrészek reggelente a közlekedésre fordított idő tekintetében lassan Budapest távolságba kerülnek. És minden nap ott a rémálom, hogy valamelyik hídon baleset történik, mert akkor minden összeomlik. Ami kihat az egész város közlekedésére, és mint tapasztalhatom, a tömegközlekedésére is.

Annyit tudok, hogy ezt a közlekedési vállalat nem fogja egyedül megoldani. Sőt, abban is biztos vagyok, hogy a város lakóinak együttműködése nélkül se lesz látványos javulás. (Igen, nem kellene mindenkinek autóval járnia.) Megúszhatatlan Szolnok közösségi közlekedésének az újragondolása is - hiszek a villamosban -, az ehhez kapcsolódó fejlesztések. Nem a meglévő úthálózat hónapokig tartó karbantartása, hanem az új lehetőségeket nyitó fejlesztése. Ami persze megkövetelné a 4-5 éven túli, sőt a pártok felett álló gondolkodást. Tudom, hogy ezzel kapcsolatban körülbelül olyan tapasztalataink vannak, mint jelenleg a buszközlekedés megbízhatóságát illetően, de a mából kiindulva soha ne adjuk fel a jobbítás lehetőségében vetett reményünket! Mert nem biztos, hogy minden busz elment...

(Az illusztrációk a blogSzolnok arhívumából való, régiebbi felvételek.)

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

"Rablás van itt"
"Kedves barátom! Valódi rablás van itt. Egy ilyen kártya bélyeggel együtt 7 kr. Jenő" - A képeslapról egyértelműen kiderül a rablás helye. Szolnok. A postabélyegző pedig a rablás időpontját adja meg: 1900. április 5. A fotó sem készülhetett sokkal korábban.

Az Album további képei
 
hirdetés Bajnai Zsolt: Visszaköszönés - Megjelent

AKB

Balkáni köz
A Tófenék és az Ady Endre utcák között, a Jókai utcai ügyészség mögött van egy név nélküli, csak gyalog és bringával járható kis köz, amit nyugodtan nevezhetnénk Balkáni köznek. Már, ha a balkániak nem kérnék ki maguknak. Áll ott egy kuka, aminek a környéke általában tragikus. Van ott egy fal, ami rettenetes. A város közepén, mondjuk 50 méterre a főterünktől egy olyan pont, ami mellett többnyire csak undorral lehet elmenni. Nem lehetne kreatív építészhallgatókat, leendő városüzemeltetőket megkérni, hogy ötleteljenek egy kicsit? Talán viszonylag olcsón vissza lehetne térni Európába.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Kőbe zárt történelem
A lassan nyolcvan éves, vörös emléktábla 1937 óta látható, a Szolnoki Hitelbank Rt. székházának árkádos bejárata alatt. Igaz, ennek az időnek legalább a felét az OTP egyik irodájában elfalazva töltötte. Története legalább olyan kalandos, mint a megörökített személyeké.

A Szoborpark további képei