Felénk

Parkoló kiskapuk

2019. szeptember 24.

Fizet azért Szolnok belvárosában, hogy parkolni tudjon? Helyes. Ugyanakkor Ön is tudja, hogy vannak olyanok, akik igyekeznek a fizetést kijátszani? Bosszantó. Főleg, amikor olyan helyen parkolnak, ahol zavaró, vagy úgy kapnak felmentést a parkolási díj alól, hogy az arcpirító.

Próbálok rájönni a szolnoki fizetős parkolási rendszer logikájára. Abból kiindulva, hogy a magam részéről teljesen elfogadhatónak, sőt az egyik legigazságosabb közteherviselésnek tartom a belvárosokban várakozók "megsarcolását". A parkolási díjak drasztikus emelését pedig az egyik legjobb eszköznek gondolom az autók belvárosokból való kiszorítására, a közösségi közlekedés, a kerékpározás - és például a Szolnok méretű városok esetében - a gyaloglásra való rászoktatásra. Természetesen hozzátéve, hogy elsősorban abban az esetben, ha a befolyó összegeket a parkolók fejlesztésére, takarítására, illetve a fenti alternatív közlekedési módok fejlesztésére fordítják.

A szolnoki parkolási zónákat nézegetve azonban leginkább azt nem értem, hogy egyes területek miért maradtak ki a fizetős övezetekből. Például, ha már az egész szolnoki belváros - a két folyó, az Ady, a Batthyány és Mária utcák által határolt terület - 340 forint per órás piros zónába tartozik, akkor például a Szabadság tér, a Belvárosi híd torkolat felőli oldala miért nem. Holott van azon a helyen legalább tíz-tizenkét remek parkolóhely, ahol így egész nap ingyen lehet várakozni. Ami szuper a szemfüleseknek és korán érkezőknek - akik most gyűlölnek -, mert ott egy átlagos munkanapon 3-4 ezer forintot kapnak ajándékba a várostól, tőlünk, és jót röhöghetnek azokon - rajtunk -, akik kimaradnak ebből.

Ugyancsak ehhez hasonló ingyen parkoló található - szintúgy a város közepén - a Pólya Tibor út elején, a Tabán szélén. Sejtem, hogy az nem a város területe, maximum egy állami cégnél lévő közvagyon. Ahol balkáni körülmények között kora reggeltől harminc-negyven autó parkírozik, napi 100-150 ezer forinttal megrövidítve a városi parkolási rendszert. Amire lehet azt mondani, hogy szemesnek áll a világ, ki is kell játszani a drága parkolást. Csakhogy szerintem ezek a pénzek - számoljunk tovább: ez az alternatív parkoló évi 24-30 millió mínuszt termel - a tisztességesen fizetők parkolását drágítják, illetve a mi nagy közös zsebünkből veszik ki a pénz. (Azt csak zárójelbe teszem hozzá, hogy milyen állami cég az, amelyik a rá bízott vagyonnal így sáfárkodik? A vezetői azt is megengednék, hogy a lakásukat ingyen használják ezek az autósok?)

Lehetne sorolni a példákat, hogy az Ady Endre út Kápolna út utáni részének két oldalán lévő utcák egy része miért tartozik a sárga övezetbe, a másik meg miért nem? A Bercsényi és a Konstantin utca miért fizetős, ha a Rákóczin kifelé lévők nem? De biztos van erre valami tudományos vagy logikus magyarázat. Arra viszont - legalábbis számomra alig -, amikor a zónákban egyes közhivatalok fizetős helyeket foglalnak le. Például milyen alapon sajátítja ki a bíróság előtti helyeket a törvényszék? Fizet érte a városnak? Vagy a Szent István király utcában, a megyei kapitányság mellett miért van kint egy olyan tábla, amely szerint várakozni tilos, kivéve a JNSZ megyei rendőrkapitányság járművei? És parkolnak ott naphosszat civil járművek. Amelyek lehet, hogy a rendőrség titkosított gépkocsijai, de az is lehet, hogy szimplán ingyen parkoló rendőrségi dolgozók. Ha ingyen akarnak a vasútállomás közelében parkolni, használják ezt a helyet! Nehéz lesz büntetni.

A magam részéről parkolás ügyben nem azt várnám a rendőreinktől, hogy szerintem jogosulatlan előnyre tegyenek szert - miért is? milyen döntés alapján? mit és kinek adnak cserében? -, hanem a tilosban parkolókkal szemben lépjenek fel. Például a megyei kapitányság közelében van egy utcáról nyíló intézményi parkoló, amit lassan csak az intézmény dolgozói nem tudnak használni - kvázi az intézmény telkén -, mert mindenki pofátlanul oda áll. Vagy, hogy mondjak egy belvárosibb példát. A Madách és a Mészáros Lőrinc utcákat összekötő sikátor végén simán parkolnak autók, akadályozva a Mészáros forgalmát és a gyalogosokat. Behajtani tilos táblára és minden egyébre fittyet hányva. Gondolom, rendőr még nem vetődött arra a veszélyes helyre.

Hazudnék, ha azt mondanám, szeretek a parkolásért fizetni. De elfogadom, és igyekszem úgy hozzáállni, mint a svédek meg a dánok az adózáshoz. Hiszen a közös dolgokhoz közösen összedobott pénz kell. Viszont nagyon elmegy a kedvem az egésztől, amikor egyesek kiskapukra játszanak. És közben persze teli torokból ekézik a korrupt politikusokat, meg a szétlopott országról prédikálnak. Gondoljanak már bele, hogy a fent felsorolt ingyen parkolás nem ugyanilyen dolog?

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Az egykor új állomás
Amikor ez a fotó készült a hetvenes évek végén, szerintem még kevesen tudták, hogy ezt az épületet Szolnokon kell keresni. Néhány év múlva azonban nem volt olyan MÁV szerelvény, amelyiken ne lett volna fotó Szolnok új büszkeségéről. De van más érdekesség is ezen a képen!

Az Album további képei
 

AKB

Vicc vagy reklám?
Ez csak vicc lehet. Mert kizárt, hogy 2025-ben egy magára adó szakmunkás azt gondolja, hogy a városházával szemben, egy fára felkötözött tábla a megfelelő reklám. Szerintem valaki, valahol találta ezt a táblát, és jó ötletnek vélte, hogy az ellopott Sellő hűlt helye mellé kiteszi ezt a táblát. Vagy lehet, hogy így oldódik meg a Sellő rejtélye? Lehet, hogy fel csak kellene hívni azt a számot, és nem is a karosszériás venné fel. Az utcai vicceket olykor tovább kell gondolni.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

49 éves Diáklány
Sokáig azt hittem, hogy Ápolónő vagy Nővérke a címe ennek a szobornak. Minden bizonnyal azért, mert felállításakor és még utána évtizedekig egy olyan iskola előtt állt, amelyik leginkább az egészségügyi képzéséről volt ismert és híres. Lehet, hogy a következő nemzedék valamilyen egyházi névvel illeti majd?

A Szoborpark további képei