Felénk
Parkoló kiskapuk
2019. szeptember 24.
Fizet azért Szolnok belvárosában, hogy parkolni tudjon? Helyes. Ugyanakkor Ön is tudja, hogy vannak olyanok, akik igyekeznek a fizetést kijátszani? Bosszantó. Főleg, amikor olyan helyen parkolnak, ahol zavaró, vagy úgy kapnak felmentést a parkolási díj alól, hogy az arcpirító.
Próbálok rájönni a szolnoki fizetős parkolási rendszer logikájára. Abból kiindulva, hogy a magam részéről teljesen elfogadhatónak, sőt az egyik legigazságosabb közteherviselésnek tartom a belvárosokban várakozók "megsarcolását". A parkolási díjak drasztikus emelését pedig az egyik legjobb eszköznek gondolom az autók belvárosokból való kiszorítására, a közösségi közlekedés, a kerékpározás - és például a Szolnok méretű városok esetében - a gyaloglásra való rászoktatásra. Természetesen hozzátéve, hogy elsősorban abban az esetben, ha a befolyó összegeket a parkolók fejlesztésére, takarítására, illetve a fenti alternatív közlekedési módok fejlesztésére fordítják.
A szolnoki parkolási zónákat nézegetve azonban leginkább azt nem értem, hogy egyes területek miért maradtak ki a fizetős övezetekből. Például, ha már az egész szolnoki belváros - a két folyó, az Ady, a Batthyány és Mária utcák által határolt terület - 340 forint per órás piros zónába tartozik, akkor például a Szabadság tér, a Belvárosi híd torkolat felőli oldala miért nem. Holott van azon a helyen legalább tíz-tizenkét remek parkolóhely, ahol így egész nap ingyen lehet várakozni. Ami szuper a szemfüleseknek és korán érkezőknek - akik most gyűlölnek -, mert ott egy átlagos munkanapon 3-4 ezer forintot kapnak ajándékba a várostól, tőlünk, és jót röhöghetnek azokon - rajtunk -, akik kimaradnak ebből.
Ugyancsak ehhez hasonló ingyen parkoló található - szintúgy a város közepén - a Pólya Tibor út elején, a Tabán szélén. Sejtem, hogy az nem a város területe, maximum egy állami cégnél lévő közvagyon. Ahol balkáni körülmények között kora reggeltől harminc-negyven autó parkírozik, napi 100-150 ezer forinttal megrövidítve a városi parkolási rendszert. Amire lehet azt mondani, hogy szemesnek áll a világ, ki is kell játszani a drága parkolást. Csakhogy szerintem ezek a pénzek - számoljunk tovább: ez az alternatív parkoló évi 24-30 millió mínuszt termel - a tisztességesen fizetők parkolását drágítják, illetve a mi nagy közös zsebünkből veszik ki a pénz. (Azt csak zárójelbe teszem hozzá, hogy milyen állami cég az, amelyik a rá bízott vagyonnal így sáfárkodik? A vezetői azt is megengednék, hogy a lakásukat ingyen használják ezek az autósok?)
Lehetne sorolni a példákat, hogy az Ady Endre út Kápolna út utáni részének két oldalán lévő utcák egy része miért tartozik a sárga övezetbe, a másik meg miért nem? A Bercsényi és a Konstantin utca miért fizetős, ha a Rákóczin kifelé lévők nem? De biztos van erre valami tudományos vagy logikus magyarázat. Arra viszont - legalábbis számomra alig -, amikor a zónákban egyes közhivatalok fizetős helyeket foglalnak le. Például milyen alapon sajátítja ki a bíróság előtti helyeket a törvényszék? Fizet érte a városnak? Vagy a Szent István király utcában, a megyei kapitányság mellett miért van kint egy olyan tábla, amely szerint várakozni tilos, kivéve a JNSZ megyei rendőrkapitányság járművei? És parkolnak ott naphosszat civil járművek. Amelyek lehet, hogy a rendőrség titkosított gépkocsijai, de az is lehet, hogy szimplán ingyen parkoló rendőrségi dolgozók. Ha ingyen akarnak a vasútállomás közelében parkolni, használják ezt a helyet! Nehéz lesz büntetni.
A magam részéről parkolás ügyben nem azt várnám a rendőreinktől, hogy szerintem jogosulatlan előnyre tegyenek szert - miért is? milyen döntés alapján? mit és kinek adnak cserében? -, hanem a tilosban parkolókkal szemben lépjenek fel. Például a megyei kapitányság közelében van egy utcáról nyíló intézményi parkoló, amit lassan csak az intézmény dolgozói nem tudnak használni - kvázi az intézmény telkén -, mert mindenki pofátlanul oda áll. Vagy, hogy mondjak egy belvárosibb példát. A Madách és a Mészáros Lőrinc utcákat összekötő sikátor végén simán parkolnak autók, akadályozva a Mészáros forgalmát és a gyalogosokat. Behajtani tilos táblára és minden egyébre fittyet hányva. Gondolom, rendőr még nem vetődött arra a veszélyes helyre.
Hazudnék, ha azt mondanám, szeretek a parkolásért fizetni. De elfogadom, és igyekszem úgy hozzáállni, mint a svédek meg a dánok az adózáshoz. Hiszen a közös dolgokhoz közösen összedobott pénz kell. Viszont nagyon elmegy a kedvem az egésztől, amikor egyesek kiskapukra játszanak. És közben persze teli torokból ekézik a korrupt politikusokat, meg a szétlopott országról prédikálnak. Gondoljanak már bele, hogy a fent felsorolt ingyen parkolás nem ugyanilyen dolog?
Album

Mellékutcai bank
Kevés olyan képeslap maradt fenn a múlt század elejéről, amelyik nem Szolnok főbb utcáit és tereit mutatná, hanem valamelyik mellékutcába engedne betekintést. A Magyar utcai kép is csak az ott épült bank miatt készülhetett, és fel is veti a kérdést: miért éppen ott áll ez a palota?
AKB

MÁV álláspont
A szolnoki vasútállomás 1-es vágánya mellett lévő táblára festett felszólítást tekinthetjük a Magyar Államvasutak hivatalos álláspontjának vagy új szlogenjének. Mert ugye az elég valószínűtlen, hogy az elmúlt 4 hónapban nem járt arra vasutas, vasúti vezető, és nem tudott volna intézkedni a mocsok eltüntetéséről. Szolnokra is szégyen, hogy a város egyik kapujában így hirdetik az állami vállalat immár hivatalosnak tekinthető álláspontját.
SzoborPark

Kisherceg és a róka
Nem hittem volna, hogy a város egyik legkedvesebb szoborkompozíciójának a múltjában is vannak idióta pillanatok, és bár alig négy évtizede állították fel, a leleplezés dátuma sem egyértelmű. Még szerencse, hogy mindez a Kisherceget és a rókát legtöbbször látó gyerekeket egyáltalán nem érdekli.