2025.09.18. (csütörtök)

Parkoló kiskapuk

Parkoló kiskapuk

Dátum:

Fizet azért Szolnok belvárosában, hogy parkolni tudjon? Helyes. Ugyanakkor Ön is tudja, hogy vannak olyanok, akik igyekeznek a fizetést kijátszani? Bosszantó. Főleg, amikor olyan helyen parkolnak, ahol zavaró, vagy úgy kapnak felmentést a parkolási díj alól, hogy az arcpirító.

Próbálok rájönni a szolnoki fizetős parkolási rendszer logikájára. Abból kiindulva, hogy a magam részéről teljesen elfogadhatónak, sőt az egyik legigazságosabb közteherviselésnek tartom a belvárosokban várakozók „megsarcolását”. A parkolási díjak drasztikus emelését pedig az egyik legjobb eszköznek gondolom az autók belvárosokból való kiszorítására, a közösségi közlekedés, a kerékpározás – és például a Szolnok méretű városok esetében – a gyaloglásra való rászoktatásra. Természetesen hozzátéve, hogy elsősorban abban az esetben, ha a befolyó összegeket a parkolók fejlesztésére, takarítására, illetve a fenti alternatív közlekedési módok fejlesztésére fordítják.

A szolnoki parkolási zónákat nézegetve azonban leginkább azt nem értem, hogy egyes területek miért maradtak ki a fizetős övezetekből. Például, ha már az egész szolnoki belváros – a két folyó, az Ady, a Batthyány és Mária utcák által határolt terület – 340 forint per órás piros zónába tartozik, akkor például a Szabadság tér, a Belvárosi híd torkolat felőli oldala miért nem. Holott van azon a helyen legalább tíz-tizenkét remek parkolóhely, ahol így egész nap ingyen lehet várakozni. Ami szuper a szemfüleseknek és korán érkezőknek – akik most gyűlölnek -, mert ott egy átlagos munkanapon 3-4 ezer forintot kapnak ajándékba a várostól, tőlünk, és jót röhöghetnek azokon – rajtunk -, akik kimaradnak ebből.

Ugyancsak ehhez hasonló ingyen parkoló található – szintúgy a város közepén – a Pólya Tibor út elején, a Tabán szélén. Sejtem, hogy az nem a város területe, maximum egy állami cégnél lévő közvagyon. Ahol balkáni körülmények között kora reggeltől harminc-negyven autó parkírozik, napi 100-150 ezer forinttal megrövidítve a városi parkolási rendszert. Amire lehet azt mondani, hogy szemesnek áll a világ, ki is kell játszani a drága parkolást. Csakhogy szerintem ezek a pénzek – számoljunk tovább: ez az alternatív parkoló évi 24-30 millió mínuszt termel – a tisztességesen fizetők parkolását drágítják, illetve a mi nagy közös zsebünkből veszik ki a pénz. (Azt csak zárójelbe teszem hozzá, hogy milyen állami cég az, amelyik a rá bízott vagyonnal így sáfárkodik? A vezetői azt is megengednék, hogy a lakásukat ingyen használják ezek az autósok?)

Lehetne sorolni a példákat, hogy az Ady Endre út Kápolna út utáni részének két oldalán lévő utcák egy része miért tartozik a sárga övezetbe, a másik meg miért nem? A Bercsényi és a Konstantin utca miért fizetős, ha a Rákóczin kifelé lévők nem? De biztos van erre valami tudományos vagy logikus magyarázat. Arra viszont – legalábbis számomra alig -, amikor a zónákban egyes közhivatalok fizetős helyeket foglalnak le. Például milyen alapon sajátítja ki a bíróság előtti helyeket a törvényszék? Fizet érte a városnak? Vagy a Szent István király utcában, a megyei kapitányság mellett miért van kint egy olyan tábla, amely szerint várakozni tilos, kivéve a JNSZ megyei rendőrkapitányság járművei? És parkolnak ott naphosszat civil járművek. Amelyek lehet, hogy a rendőrség titkosított gépkocsijai, de az is lehet, hogy szimplán ingyen parkoló rendőrségi dolgozók. Ha ingyen akarnak a vasútállomás közelében parkolni, használják ezt a helyet! Nehéz lesz büntetni.

A magam részéről parkolás ügyben nem azt várnám a rendőreinktől, hogy szerintem jogosulatlan előnyre tegyenek szert – miért is? milyen döntés alapján? mit és kinek adnak cserében? -, hanem a tilosban parkolókkal szemben lépjenek fel. Például a megyei kapitányság közelében van egy utcáról nyíló intézményi parkoló, amit lassan csak az intézmény dolgozói nem tudnak használni – kvázi az intézmény telkén -, mert mindenki pofátlanul oda áll. Vagy, hogy mondjak egy belvárosibb példát. A Madách és a Mészáros Lőrinc utcákat összekötő sikátor végén simán parkolnak autók, akadályozva a Mészáros forgalmát és a gyalogosokat. Behajtani tilos táblára és minden egyébre fittyet hányva. Gondolom, rendőr még nem vetődött arra a veszélyes helyre.

Hazudnék, ha azt mondanám, szeretek a parkolásért fizetni. De elfogadom, és igyekszem úgy hozzáállni, mint a svédek meg a dánok az adózáshoz. Hiszen a közös dolgokhoz közösen összedobott pénz kell. Viszont nagyon elmegy a kedvem az egésztől, amikor egyesek kiskapukra játszanak. És közben persze teli torokból ekézik a korrupt politikusokat, meg a szétlopott országról prédikálnak. Gondoljanak már bele, hogy a fent felsorolt ingyen parkolás nem ugyanilyen dolog?

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Bűnös város?

A nyár legforróbb ötven napjában Szolnokról megjelent cikkek 75%-a valamilyen bűnügy kapcsán említette a várost. A kultúra és a gazdaság együttesen nem érte el a 7%-ot. Hírünk az országban.

Hatvanból hat

Szép lett volna, ha a Szolnok 950 keretében megnyílik, és nem azt kell újra leírni, hogy 2019 óta zárva. Eddigi 60 évéből 6 év vendégek nélkül telt. Ma se tudjuk, meddig lesz így.

László Béla-jelenség

Nevezzük így a jövőben azokat a szolnoki történéseket, amiket megszállott emberek akkor is megvalósítanak, ha hivatalos helyről segítséget és támogatást nem vagy alig kapnak. A jelenség fontos mozgatója, hogy az aktuális illetékesek tudják, a megszállottak akkor is megcsinálják, ha belepusztulnak.

Miért hagyjuk?

Elkeserítő, ahogy a Tisza mederpartjából napról napra többet lehet látni, miközben néhány hete még a füves területig ért a víz. A Zagyváról nem is beszélve, ami lassan állóvízzé vagy pocsolyává változik. Ha így haladunk, a "vizek városából" a kiszáradt medrek városa leszünk. De miért?