Felénk

Holnap parkolni

2021. december 08.

A parkolni akaró autós olyan, mint a víz, a legkisebb rést is megtalálja a parkolási rendszerben. És bár a víz az élet alapja, pontosan tudjuk, milyen károkozásra képes, ha olyan helyekre is beszivárog, ahol semmi keresnivalója. Szolnok parkolási rendszerén jelenleg rengeteg a hasadék.

Az egész eszmefuttatásomat azzal kezdeném, hogy először tegyük fel magunknak a kérdést: kelljen-e fizetni - például Szolnokon - a parkolásért. A magam részéről azt mondom: igen. (A nemmel válaszolók inkább ne is olvassák tovább ezt a cikket, hisz az alapvetésben nem értünk egyet.) A parkolás ugyanis egyfajta területfoglalás a közösből, ráadásul közpénzen előállítható infrastruktúrát igényel. Nem tartom ellenérvnek, hogy fizetünk elég adót, meg a benzin árába mennyi minden bele van építve. Részben, mert a felemlegethető adók és az üzemanyagot terhelő járulékok nem feltétlenül a parkolók fenntartóihoz kerülnek, másrészt sokkal igazságosabbnak tartom, hogy egy szolgáltatásért csak az fizessen, aki azt valóban igénybe is veszi. (Ezen az elven lehetne a legtöbb adóterhünket csökkenteni.)

Ha el tudjuk fogadni, hogy a parkolásért fizetni kell, akkor érdemes azt tisztázni: milyen célt szolgál a parkolási díj. Csak "városi adónak", bevételnek tekintjük, aminek a maximalizálása a cél? Avagy egy olyan szabályozási eszköznek, amelynek a segítségével élhetőbbé tehetjük az autókban fulladozó várost, plusz a rendelkezésre álló helyek megfelelő kihasználása révén valódi szolgáltatást nyújthatunk a lakosságnak. Ismét csak a magam álláspontját megfogalmazva, én az utóbbira voksolnék. Mindjárt hozzátéve, hogy jelenleg Szolnokon nem ezt a célt szolgálja a parkolási rendszer, lásd a vasútállomás vagy az SZTK körüli állapotokat. De be kell vallanom, a profitmaximalizálás sem róható fel a jelenlegi rendszernek, hiszen akkor nem lennének a fizetős területek mellett hatalmas - az onnan kiszorulók vagy éppen a környéken lakók szerint igazságtalan - ingyenes lyukak. Lásd a Tiszaligetet, a Student környékét vagy a sokat emlegetett tabáni üres placcot.

Amennyiben annak mentén haladunk tovább, hogy a parkolásért nemcsak fizetni kell, de a parkolási díjak és zónák egyfajta szabályozási eszközök is lehetnének, akkor nyilvánvalóan felteendő a kérdés, hogy hol és kiknek kelljen a parkolásért fizetni. A "hol" esetében követhetjük a jelenlegi szolnoki gyakorlatot, amiben az érvényes parkolási zónatérképet nézegetve kevés logikát lehet felfedezni. (Csak néhány kérdés: A Szolnok ispán körút miért fizetőzóna, ha a Szántó vagy a Széchenyi körút nem? A Bercsényi és a Konstantin úton miért kell fizetni, ha a Rákóczi úton nem? Mi indokolja a Sarló és a Gerle utcák sárga zónáját miközben a Mártírok útja fehér?) Avagy a "hol" kérdésre merészelünk egy olyan választ adni, miszerint alapesetben Szolnok egész területén, minden közterület fizetős parkoló. És mielőtt meglincselnének, inkább haladjunk tovább a kinek kelljen a szolnoki parkolásért fizetni kérdés mentén!

Szolnokon jelenleg - a mostani parkoló zónákban lakók a saját ingatlanjaik közelében igénybe vehető jelképes "bérletétől" eltekintve - mindenki ugyanúgy és ugyanannyit fizet. Tehát a parkolási rendszerünk egyformán kezeli a például Rákóczifalváról autóval Szolnokra naponta ingázót - aki ugye az adójával a lakóhelyét segíti, és a csend meg a nyugalom miatt lakik távol a város zajától, de ő a város nyugalma ellen tesz az autójával -, mint a Szolnokon élőt, aki esetleg csak alkalmanként szeretne a városban parkolni. Emellett egységesen kezel - a piac és a kórház parkolójától eltekintve - minden parkolóhelyet, és egyáltalán nem ösztönöz arra, hogy az adott parkoló környékén lévő szolgáltatásokhoz igazodjak a várakozásommal. Örök vesszőparipám a vasútállomás előtti nagyparkoló, amit P+R-nek használunk, emiatt napközben lehetetlen utast vinni vagy várni a vasút közelében. Ugyanez a helyzet az SZTK körül, de citálhatnánk az óvodák és iskolák környékét is, amelyeknél a legtöbb esetben szintén lehetetlen rövid ideig várakozni az egész napos parkoló autók miatt.

Persze mielőtt Szolnok parkolási rendszeréhez hozzányúlnánk, érdemes lenne a város egész közlekedési stratégiáját átgondolni, megfogalmazni és netán hosszú távon bizonyos sarokpontokat lefektetni. Mert egyáltalán nem mindegy, hogy a jövőben is egy alapvetően autóval közlekedő város akarunk lenni, ahol mindenki, mindenhová leginkább autóval akar eljutni, és lehetőleg céljához legközelebb, szinte korlátlan ideig és olcsón akar parkolni. Avagy a közösségi közlekedésben, a kerékpárban hiszünk, netán el tudjuk fogadni, hogy talán mégsem kell mindenhová autóval menni. Ha esetleg ez utóbbi mellett döntenénk, akkor ennek szellemében lehetne átgondolni, mondjuk a közintézmények fejlesztését, a szolgáltatók és kereskedők parkoló igényét, sőt akár az új építésű társasházakhoz fejlesztendő parkolók számát is. Mert talán nem nehéz belátni, hogy a város parkolási rendszere tekintetében nem mindegy, hogy a belvárost óvodákkal és iskolákkal rakjuk tele, miközben a lakosság nem oda koncentrálódik. Miként az sem, hogy eleve parkolóhely-hiányos társasházak építhetők az egyébként is parkolóhelyben szegény területeken, avagy olyan autóforgalmat generáló szolgáltatás nyílhat valahol, ahol már anélkül se lehet megállni. Magyarul a szolnoki parkolási rendszer csak hibaforrás lehet a város közlekedésének és fejlesztésének az átgondolása nélkül.

Bár részeredményeket fel lehetne mutatni. Még azelőtt, hogy alternatív ingyenes parkolóvá válik az egész Tiszaliget, aközben, hogy a Jubileum tér egészét ellehetetleníti a jelenlegi parkolási megszokás, és már bőven azután, hogy Szolnokon rengeteg olyan terület van, ahol parkolási díj nélkül sem lehet szabályosan parkolni. Persze értem én, hogy a jelenlegi magyar politikai kommunikációban a parkolásról csak a fizetős zónák felszámolása szintjén lehet beszélni, mert rövidtávon az pörgeti a képzeletbeli szavazatszámlálót. Ugyanakkor nem értem, hogy önmagukat felelősen gondolkodónak beállító, a jövőért aggódást mímelő döntéshozók az öt éves mandátumuk feléig sem merték ezt a problémát még csak felvetni sem. Holott Szolnok nem ennyi autóra és parkolni vágyó autósra van kalibrálva. Így jelenleg az egyetlen "alternatívánk", hogy az autók áradatába ugyanúgy belefulladunk, mint a szokásos tavaszi felhőszakadásokba.

 

A rovat legfrissebb cikkei:

hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Szolnoki képek 1941-ből
Egy szolnoki képeslapon két fotó, azokon négy jelentős épület, amelyek közül három ebben a formában ma már nem látható. A budapesti Gárdony és Fenyvesi cég által 1941-ben kiadott képeslaphoz nem sokkal korábban készülhettek ezek a felvételek a szolnoki Szapáry és Apponyi Albert utcákban.

Az Album további képei
 
hirdetés BlogSzolnok ANNO - Meg nem valósult álmok

AKB

Hova visz?
Hova visz egy olyan aluljáró, amiben úgy tűnik, évek óta nem járt takarító, ami érezhetően inkább mellékhelyiség mintsem közlekedést segítő építmény, amire tényleg igaz, hogy "sz*-nak, bajnak nincs gazdája"? De ettől még Szolnokon van. Elvileg a Tiszaligetbe visz vagy onnan a belvárosi Tisza-hídra. A miénk. De mégis kié? Nem lehetne, hogy neki is fájjon egy kicsit? Mert hová visz egy ilyen elhanyagolt aluljáró? A jövőbe?

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Az egyik legismertebb "szolnoki"
A Monarchiában született, az első világháború végén szerzett orvosi diplomát, a koalíciós évek utolsó pillanatában lett akadémikus, a Rákosi-korban tanszékvezető egyetemi tanár, hogy 1959-ben munka közben érje a halál. Rendszerek jöttek, rendszerek mentek Hetényi Géza orvosi munkássága megkérdőjelezhetetlen maradt. 45 éve köztünk "él".

A Szoborpark további képei