[Ajánlom]
Különös viszonyok
2017. december 04.
Eltelhet ötven vagy majdnem száz év, változhat a kor és a környezet, a férfi és a nő rejtelmes viszonya örök marad. Két egyfelvonásos, két különös helyzet, két külön térben a Szín-Mű-Helyben, amiket a rendező és Mihályi Győző kötnek össze. Gondolkodtatva kapcsolnak ki.
Szeretem, ha olykor szokatlan helyen mutatnak be színdarabokat. Talán mert egyszer, Németországban, egy felhagyott kenyérgyárban úgy láthattam az Operaház átírt fantomját, hogy a színészekkel együtt, a padlástól a pincéig bejártuk a különös épületet. Ha jól emlékszem, vagy nyolc éve, a Gőzben című előadással volt utoljára ilyen élményem Szolnokon, amit annak idején a Tisza szálló fürdőjében játszottak. Meg is lepődtem, amikor a Szín-Mű-Hely idei második bemutatójára megérkezve azonnal a játéktérben találtam magam. A Szigligeti Színházban szinte minden évadban vendégeskedő Málnay Levente ugyanis úgy döntött, hogy Karinthy Ferenc Dunakanyar című egyfelvonásosát a kicsit átalakított szobaszínházi büfében játszatja el Kertész Marcellával és Mihályi Győzővel.
Be kell vallanom, azzal is nagyon le tudnak venni a lábamról, ha egy előadás nem azzal kezdődik, hogy felmegy a függöny vagy belépnek a szereplők a színre. Nekem kell a ráhangolódás. Márpedig, ha engedjük, Málnay Dunakanyarja jóval az előadás előtt elkezdődik. Részben a nyíltszíni díszlet miatt, amin érdemes kicsit kalandozni: Márka üdítő reklám, Omnia kávéfőző gép, Éva vermut. Nagyjából jelzik, hogy időben hol járunk majd. És, ha ez nem lenne elég, fülelni is érdemes. A hatvanas évek derekának slágerei szólnak diszkréten Szécsi Páltól Kovács Katiig. Szóval mire megjelenik a színen Kertész Marcella, az eszpresszós hölgy és Mihályi Győző, a kalandot kereső férfi, már térben és időben is nagyon jól el vagyunk helyezve.
Így közel egy órán keresztül nyugodtan beleveszhetünk e furcsa pár végtelenül egyszerűnek tűnő, mégis zseniális beszélgetésébe, civódásába, egymásra találásába. Ott lehetünk két ember külön is zajló, mégis egymáshoz érő életében. Karinthy Ferencnek - a nagy Karinthy fiának, a ma színházat vivő Márton apukájának - köszönhetően úgy, hogy miközben két konkrét személy pörgeti előttünk a mindennapjait, sokszor, sokakra ráismerhetünk. Függetlenül attól, hogy ez egy bő ötven éves történet, aminek egy-két momentumát - például a káderezést, a disszidálást - a fiatalabbaknak talán el kellene magyarázni. Egyszerűen azért, mert vannak helyzetek, férfi és női viszonyok, amik öröknek tűnnek, amikről ráadásul nem lehet sms-ben vagy közösségi oldalakon így beszélni. Ehhez színház kell. Jó színház, aminek az alapját az örökérvényű darab, felépítményét az ötletes környezet, malterját a vagány rendező, szépségét pedig a színészi játék adja meg. Úgy repült el az az egy óra, hogy majdnem a szereplők után kiáltottam: hé, beszélgessenek még! Még, mert ez nekem jó.
Persze, volt némi vigasz. A második egyfelvonásos, ami már a Szín-Mű-Hely "színpadára" került. Molnár rajongóként, az egyik legjobbnak tartott Molnár Ferenc darab láttán mégis azt mondom, ezen az estén Karinthy Ferenc viszi a pálmát. Nem azért, mintha a Marsall nem lenne egy fordulatos, szívmelengetően megírt darab. Esetleg a gyönyörű báróné, Molnár Nikolett, a hidegen visszafogott báró, Mihályi Győző vagy a tenyérbe mászó színész, Dósa Mátyás nem lenne szórakoztató. Az égvilágon semmi baj nincs ezzel a különös szerelmi háromszöggel, csak egyszerűen, ha egymás mellé kell raknom a Marsallt és a Dunakanyart, az utóbbi felé billen a mérleg.
Hozzátéve, hogy az este, a férfi és a nő különös kapcsolatában történő kalandozáshoz mindkét darab sokat hozzátett. Mit hozzátett? Gondolkodva kikapcsolt, partnerként szórakoztatott, olyan remek estét adott, amire csak a színház, csak egy jó szobaszínház képes. Addig próbálják megnézni, amíg nem késő!
(Az illusztrációk forrása a Szigligeti Színház honlapja)
Album

1915-ös büszkeség
Nem tudhatom, hogy a huszadik század elején miként tekintettek a szolnokiak az akkoriban sorra épülő iskolákra. Szerintem büszkék voltak. Legalábbis erre utal, hogy a helyi képeslapok kiadásban is érdekelt Gerő Ignácz üzletet látott a város új leányiskolájának megörökítésében.
AKB

A Rózsapark dísze
Ez az igényes kivitelű, jól karbantartott közműszekrény talán már a Damit is látta, de az is lehet, hogy még a Marx parkban állították fel. Hamarosan emléktábla kerül rá, hogy a város lakói soha se feledjék, mennyire tehetetlenek egy állami monopóliummal szemben. Persze más városból nem lehet ellátni a szolnoki Rozáriumig, így onnan nézve nem is zavaró ez a minden szabálynak megfelelő "utcabútor". Vagy rosszul gondolom, és ez egy műalkotás? A Rózsapark különleges dísze?
SzoborPark

Jubileumi park emléktábla
Művészeti értéket nem nagyon hordoz ez a négy évtizedes, egyik sarkán jó pár esztendeje törött emléktábla. A rajta látható információk sem adnak pontos eligazítást elhelyezésének okairól, ám sejthető, hogy miért is került a Kun Béla körúti házak mögé.