[Ajánlom]

Életközepi Kálmán

2024. április 08.

Filmet természetesen bármiről, bárhol és miként a magyar valóság mutatja, bármennyi pénzből is lehet csinálni. A jó filmhez ezeknél azonban jóval több kell, és Hajdu Szabolcs immár másodjára bizonyítja, hogy kevésből, kis helyen is tud remekelni. Most például életközepi válságról.

Egészen meglepődtem, hogy Hajdu Szabolcs új filmjét, a Kálmán-napot nem egyedül vagy néhányad magammal kellett megnéznem a Tisza moziban. Pláne, hogy Hajdu legutóbbi filmjén - aminek csak főszereplője volt -, a szlovák-magyar koprodukcióban készült Hatalom című mozin egyedül voltam, pedig annak jóval több társadalmi mondanivalója és aktuális kritikai felhangja volt. Ezzel szemben a Kálmán-nap - aminek Hajdu nemcsak a főszereplője, de egyik producere, rendezője, forgatókönyvírója, sőt zeneszerzője is - egy nagyon egyszerű hétköznapi történet. Annyira egyszerű, hogy szinte bárkivel megtörténhet mindaz, amit a két házaspár hetven percben kitesz elénk. Tulajdonképpen egyetlen ház nappalijában, ahonnan talán kétszer megy ki velük a kamera, szerintem teljesen indokolatlanul.

A Kálmán-nap Hajdu Szabolcs színpadról átemelt trilógiájának a második darabja, ami nagyjából nyolc évvel később követte az elsőt, az Ernellák Farkaséknál című történetet. És kivitelezésében, helyszínében és helyzeteiben nem is nagyon tér el attól. A Kálmán-nap is tulajdonképpen két pár kamaradarabja, amiben a dialógusaik mozgatják előre a történetet, illetve bontják ki az elfojtott konfliktusaikat. A sűrű pálinkázáson és néhány "erotikus" töltetű jeleneten kívül alig van olyan, ami nem a párbeszédekre, a szereplők közeli mutatására épül. Így van ez még akkor is, ha valaki kimegy a képből, azaz átsétál a nappali melletti szobákba, ahová nem követi a kamera, hanem a képben maradó szereplők mesélik el, hogy mi történik az illetővel. Elsőre valóban nem egy filmes megoldás, de mivel erős a sztori, működik.

Pedig a Kálmán-nap története meglehetősen hétköznapi. Kálmánék házassága kihűlőben, valószínűleg a kapcsolatban eltunyult, érzelmeket minimalizáló férj miatt, amire a feleség verbális kikacsintással, begubózással válaszol. A Kálmán-napra érkező ismerősöknél - nem tudtam megfejteni, hogy barátok vagy rokonok - elsőre minden kerek, a gyerekük jobb iskolája miatt akarnak segítséget kérni. Aztán a láthatóan gyülemlő feszültség felszínre tör, és kiderül, hogy az ideális párnál jóval nagyobb a baj, mint Kálmánéknál, az ugyancsak erősen középkorú férj már nemcsak fenyegetőzik a kikacsintással, de erősen túl is van rajta. És mi a vége? A magyaros pálinkás poháremelgetéshez hasonlóan magyaros: szőnyeg alá söprés. Nincs megbeszélés, feloldás. Legalábbis előttünk. Csak vége főcím. A Kálmán-nap mégis kerek.

Két dolgot nem értek Hajdu Szabolcs új filmjében. A csak úgy talált lomizóból lett házkörüli segítő szerepét, akiről elmesélve, emlegetve pont annyit tudunk mg, mint a megjelenésekor. A másik a két feleséget megformáló színésznő alakítása. Lehet, rendezői koncepció volt, hogy úgy beszéljenek, mintha amatőrök lennének, de szerintem ez nem működött. Különösen a vendégségbe érkező Zita olyan hamisan hangsúlyoz, mintha tényleg az utcáról hívták volna be a forgatás napján, holott egy legalább két évtizede a pályán lévő színésznőről van szó. Ez a fajta játék nemhogy nem tett hozzá, de számomra kifejezetten zavaró volt, hiszen nem egy amatőr színész eljátszását vártam, hanem hétköznapi emberek megjelenítését színészi eszközökkel. De hát ez legyen a legnagyobb bajunk egy ilyen minimálban készült, mégis vállalható filmmel.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Kép és képeslap
Lovaskocsi baktat a jeges úton. A fotósnak szembe sütött a Nap, embernyi árnyékokat vetnek a megörökítettek. Szinte érezni a pillanat csontig hatoló hidegét. Brassai (Halász) Gyula, André Kertész vagy Robert Capa képéből lett ez a képeslap? Akár. De az eredeti fotó miatt tudható: ez szolnoki kép.

Az Album további képei
 
hirdetés BlogSzolnok ANNO - Meg nem valósult álmok

AKB

Hova visz?
Hova visz egy olyan aluljáró, amiben úgy tűnik, évek óta nem járt takarító, ami érezhetően inkább mellékhelyiség mintsem közlekedést segítő építmény, amire tényleg igaz, hogy "sz*-nak, bajnak nincs gazdája"? De ettől még Szolnokon van. Elvileg a Tiszaligetbe visz vagy onnan a belvárosi Tisza-hídra. A miénk. De mégis kié? Nem lehetne, hogy neki is fájjon egy kicsit? Mert hová visz egy ilyen elhanyagolt aluljáró? A jövőbe?

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

Ifjú párok partnere
A Tisza szálló előtt álló Lány halakkal minden bizonnyal a legtöbb esküvői fotón szereplő szolnoki szobor. Borbereki Kovács Zoltán alkotása nagyjából hatvan éve díszíti a hotel árkádsora előtti kis parkot. Megformálása után majdnem két évtizeddel találta meg Dr. Elek István.

A Szoborpark további képei