[Ajánlom]

Családi film csalók ellen (is)

2022. január 10.

Családi mozi. Már ha idős szüleinket vagy nagyszüleinket visszük el rá. Oscar esélyes, ha ezt jelöli Magyarország a díjra. Igazi hazai színészparádé, ami nem véletlen, hisz egy Oscar-díjas rendező filmjében mindenki benne akar lenni. Deák Kristóf Az unoka című mozija nagyon jó évindítás.

Nem tudom, hogy az "unokázós csalásként" elhíresült bűnözői fogás mennyire magyar találmány, de valamiért azt gondolom, legfeljebb kelet-európai disznóság. Azt viszont elismerem, hogy az idős emberek gyermekeik, unokáik iránti vak szeretetének aljas kihasználásán alapuló lehúzásokról hallva olykor bennem is felmerül a vágy, hogy az elkövetőket válogatott kegyetlenségekkel büntessem meg. Az ilyesmi miatt aztán háborgó lelkiismeretemet kicsit megnyugtatta a Mindenki című rövidfilmmel 2017-ben Oscar-díjat nyert Deák Kristóf első mozifilmje, amiben egy unoka néhány lehúzott idős emberrel hasonló elhatározásra jut. Tehát nem bennem, bennünk van a hiba! A forgatókönyvet pedig a feleségével együtt jegyző, sőt részben a produceri feladatokat is vállaló rendező e jelenségről és az áldozatok érzéseiről, meg a lehúzhatókban a gengszterekkel szemben is felébredő lelkiismeretről szinte remek filmet alkotott. Idei első magyar filmként hibátlan, remek évindítás.

Deák Kristóf történetében az a legjobb, hogy szinte soha sem található ki, mi történik a következő jelenetekben. Azaz szinte 115 percen keresztül megmarad a feszültség és az izgalom, miközben az apró epizódok többsége lassan, olykor talán kicsit túlzottan is lagymatagon hömpölyög. Mindezektől Az unoka egy különleges krimi, amit a legkevésbé az üldözés, a verekedés és a durvaság jellemez. A forgatókönyvíró-rendező szépen végigviszi a szeretet nagypapa (Jordán Tamás) "unokázós csalás" áldozatává válásának, és a "kirablásra" először csak némi gyógyírt kereső unokának (Blahó Gergely) a történetét, minimálisan elkalandozva egy szerelmi szál (Döbrösi Laura) irányába. A sztori igazi "báját" a hasonló csalásokat feldolgozni próbáló idős emberek csoportjának külvilág felé mutatott és titkolt arcaik adják, amire aztán parádésan épül rá a tróger (Jászberényi Gábor) idős anyukájának (Pogány Judit) a története. Miközben olyan apró "fűszerek" kerültek a filmbe, mint a tulajdonképpen ugyanúgy a hiszékenyek, a becsaphatók lenyúlását legálisan végző call center szál, a nyugdíjasok öröm tánca vagy éppen a rendőrség tehetetlensége.

Tényleg úgy álltam fel Az unoka végén, hogy szerintem ezt kellett volna Magyarországnak az Oscar-díjra, mint legjobb külföldi filmet jelölnie, mert a speciális kelet-európai sztorija mellett a képi megoldások is világszínvonalúak. A Mindenkiben is operatőrként dolgozó Maly Róbert a megtalált budapesti helyszíneket, a filmhez illő szürkületes, kevésbé színes körülmények között is csodálatosra fotózta. Ráadásul a helyszínül választott épületek architektúráival olyan gyönyörűen játszott, hogy néhány vágókép önálló műalkotásként is megállná a helyét. Mindehhez pedig az elmúlt szűk két évtized legtöbb vállalható magyar filmjeit is vágó Csillag Mano általában nagyon jó ritmust adott. Gondolom, nem véletlen, hogy Deák velük dolgozott, hiszen Malyval a Mindenkiben, Csillaggal pedig a tévéfilmnek nevezett Foglyok (2019) című zseniális moziban dolgoztak már együtt.

Az unoka című filmről tényleg azt gondolom, hogy remek családi mozi lehet, már, ha e kategória alatt azt értjük, hogy a családtagok együtt tekintik meg, és valami, a családban hasznosítható üzenettel is bír. Márpedig a szeretetet, a féltést, a semmi máshoz nem hasonlítható unoka-nagyszülő kapcsolatot kihasználó gengszterek nem lankadó galádságának sikerei ellen ez a film nagyon sokat tehet, már csak azzal is, hogy gyanakvóbbá teszi az időseket. Akiket persze nem ezzel kell a moziba csábítani, hanem például Az unoka szereplőgárdájával, amin kívülállóként leginkább az látszik, hogy egy Oscar-díjas rendezővel mindenki szívesen dolgozik. Így az egyjelenetes szerepekben is olyan színészek tűnnek fel, mint Horváth Lajos Ottó (az Üvegtigris Király Sanyija), vagy Jordán Tamás öröm táncos partnereként Voith Ági, a kórházi orvos szerepében az országot körbe rendező Keszég László. És akkor a "bosszúálló" idősekről ne is beszéljünk: Tordai Teri, Hámori Ildikó, Kertész Péter, Mikó István és Pap János. Megérdemelt, reklám értékkel is bíró sztárparádé.

 
hirdetés Bolhabolt Szolnokon - www.bolhabolt.hu

Album

Ez a dal lett a végső?
Ezt a felvételt 1988 tavaszán készíthette Nagy Zsolt, a megyei napilapnak akkor már bő negyedszázada dolgozó fotóriporter. Elsőre legyinthetnénk, hogy nem túl érdekes kép, amin valahol több száz ember álldogál, ha a némi történelmi tapasztalattal rendelkezőknek nem csengene a fülébe az Internacionálé. És, ha nem csodálkoznánk rá az Agóra egykori, vagyis eredeti színháztermére.

Az Album további képei
 

AKB

Apró pusztulás
A két egymásmellé rakott kép nagyjából egy év különbséggel készült a Magyar Rádió egykori szolnoki stúdiójának a Kolozsvári úti udvaráról. A bal oldali képen még viszonylag jó állapotban van az oroszlános kút, a jobb oldalin már csak a csonkja látható. Úgyhogy elmondhatjuk, ismét szegényebbek lettünk valamivel. Pontosabban egy olyan díszkúttal, ami 1952-ben még a Kossuth téri 1-es számú irodaház udvarán állt. A hetvenedik születésnapját nem élhette meg.

Az AKB korábbi képei
 

SzoborPark

A mi József Attilánk
Lehet azon vitatkozni, hogy a szolnoki József Attila szobor hasonlít-e a költőről ismert portrékra, bennünk élő képre vagy sem. Azt azonban ne vonjuk kétségbe, hogy az egyik legtöbbször megmintázott költőnknek Szolnokon is helye van. Azt meg fogadjuk el véleményként, hogy a mainál talán jobb helyen is állhatna a mi József Attilánk - de hozzá ne nyúljon valaki!

A Szoborpark további képei